Sida 1 av 1

Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 10:59:11, 30-10-2010
av johanx
Jag har motorrenoverat min MF35 med A3.152. Har bytt ram- & vevlager, slipat vevaxel, borrat ur en vevstake, bytt kolvar , foder och ventiler m.m. Nu är allt ihopskruvat och traktorn startade efter två varv, allt verkar vara i sin ordning, motorn går fint.
Men efter ett tag upptäckte jag att det läcker vid packningen för locken till förkammrarna. Jag demonterade dessa och noterade att de var aningen böjda. Detta har troligen uppkommit då förra ägaren använt en vanlig kopparbricka vid montering av förkammarlocken. Detta har resulterat i att "öronen" på locken för pinnbulten, böjt sig in mot topplocket när man skruvat åt. Detta eftersom det blir ett glapp mellan locket och toppen, just vid själva pinnbulten, då man använder en kopparbricka istället för den korekta packningen.
Nåväl, jag fick tag i nya förkammarlock och nya packningar. Men problemet kvarstår. Det läcker mellan toppen och packningen.
Någon som har någon idé?
Jag har provat att dra de tre bultarna med lite olika moment men det läcker fortfarande.
Bild

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 11:33:47, 30-10-2010
av jörgen.ottosson
Jag har inget svar, men är bara lite förbrylld över konstruktionen, det måste ju bli fruktansvärd kraft på locket, vid tändning... :uupps:

...eller finns det en "inre" tätningsyta som gör att den "aktiva arean" som förbränningstrycket kan verka mot inte är så stor?

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 16:10:37, 30-10-2010
av LeifAndersson
Om någon kört med läckande förkammarlock brukar det vara marigt att få tätt. En lösning är att planslipa tätningsläget på toppen eller montera lämpliga kopparbrickor på packningarnas plats, då brukar det bli tätt för brickorna tätar bättre mot en ojämn topp. Och det blir inte tätare för att man drar HÅRT.

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 18:57:43, 08-11-2010
av Emil N
Ta loss dom och kontrolera om dom är plana med tex ett skjutmått, linjal eller planskiva. Dom behöver inte vara plana bara för att dom är nya. Kontrolera om ytan på toppen är klar. Locken kan du plana mot en glasskiva med karborundum på om dom inte är alltför skeva. Om det är toppen som är skev och du vill slippa plocka bort den igen så kan du prova med att spänna upp dom gamla locken i en svarv, svarva dom plana och göra ett spår för en viton o-ring ,typ som man använder till topplockspakningar på motorcyklar, eller kopparringar.
Angående trycket så är det samma tryck som i förbränningsrummet som också topplockspakningen får utstå.

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 23:52:44, 08-11-2010
av dimorep
Hmm, tätningssidan går väl inte att slipa på det sättet? :klia:
-Sitter ju en "stödring" ivägen för det (som sticker in i kammaren på toppen) och med den formen som täcklocken har så är de inte lätta att sätta upp i svarven heller för att plana själva tätningsytan/sidan...

Tror att det blir lite väl varmt för en viton o-ring, de toppar som "o-ringas" görs med stål(piano)tråd!
Org. packningarna har stödrillor utanför varje bulthål för att motverka att täcklocken ska böjas innåt av spänningen på bultarna.

Blir en hel de belstning på de 3 st 3/8" pinnbultarna som ska hålla täcklocken på plats, speciellt då de inte är symetriskt placerade.

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 08:29:30, 09-11-2010
av Emil N
Jag missade att dom har en fläns. Då blir det lite knepigare att plana dom.
Att spänna upp dom i en svarv ska inte vara något problem om man är lite händig. Man kan behöva göra en adapterplatta.
Om viton o-ringar håller som topplockspackning på mc-motorer så gör dom det här också. Pianotråd brukar vara budgetvarianten istället för kopparringar.

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 09:43:26, 09-11-2010
av LeifAndersson
Tror nog att man ska vara försiktig med att försöka överföra MC teknik till dieselmotorer. Och att stålringspackningar ska vara ett budget alternativ till kopparpackning tror jag inte de "stora" motortillverkarna håller riktigt med om. Och monterar du nya förkammarlock kan du på goda grunder utgå ifrån att de är helt plana när de monteras första gången, men dras de för hårt har de gjort sitt.

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 11:32:24, 09-11-2010
av MN
På de flesta av de lock jag har går det pilla lossa "förkammardelen" så man bara har en plan plåtbit kvar.

MN

Re: Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 11:45:30, 09-11-2010
av Emil N
LeifAndersson skrev:Tror nog att man ska vara försiktig med att försöka överföra MC teknik till dieselmotorer. Och att stålringspackningar ska vara ett budget alternativ till kopparpackning tror jag inte de "stora" motortillverkarna håller riktigt med om. Och monterar du nya förkammarlock kan du på goda grunder utgå ifrån att de är helt plana när de monteras första gången, men dras de för hårt har de gjort sitt.

Ja då är det väll bara att köpa nya lock och pakningar då?

Sv: Läckage Förkammare MF35

InläggPostat: 12:10:15, 09-11-2010
av LeifAndersson
Eller testa med en inte för hård kopparbricka, det brukar funka.