Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Läckage Förkammare MF35

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

johanx (trådstartaren)

#1 » 10:59:11, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har motorrenoverat min MF35 med A3.152. Har bytt ram- & vevlager, slipat vevaxel, borrat ur en vevstake, bytt kolvar , foder och ventiler m.m. Nu är allt ihopskruvat och traktorn startade efter två varv, allt verkar vara i sin ordning, motorn går fint.
Men efter ett tag upptäckte jag att det läcker vid packningen för locken till förkammrarna. Jag demonterade dessa och noterade att de var aningen böjda. Detta har troligen uppkommit då förra ägaren använt en vanlig kopparbricka vid montering av förkammarlocken. Detta har resulterat i att "öronen" på locken för pinnbulten, böjt sig in mot topplocket när man skruvat åt. Detta eftersom det blir ett glapp mellan locket och toppen, just vid själva pinnbulten, då man använder en kopparbricka istället för den korekta packningen.
Nåväl, jag fick tag i nya förkammarlock och nya packningar. Men problemet kvarstår. Det läcker mellan toppen och packningen.
Någon som har någon idé?
Jag har provat att dra de tre bultarna med lite olika moment men det läcker fortfarande.
Bild
johanx
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:21, 23-10-2010
Ort: jönköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 3Cyl



jörgen.ottosson

#2 » 11:33:47, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget svar, men är bara lite förbrylld över konstruktionen, det måste ju bli fruktansvärd kraft på locket, vid tändning... :uupps:

...eller finns det en "inre" tätningsyta som gör att den "aktiva arean" som förbränningstrycket kan verka mot inte är så stor?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#3 » 16:10:37, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon kört med läckande förkammarlock brukar det vara marigt att få tätt. En lösning är att planslipa tätningsläget på toppen eller montera lämpliga kopparbrickor på packningarnas plats, då brukar det bli tätt för brickorna tätar bättre mot en ojämn topp. Och det blir inte tätare för att man drar HÅRT.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Emil N

#4 » 18:57:43, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta loss dom och kontrolera om dom är plana med tex ett skjutmått, linjal eller planskiva. Dom behöver inte vara plana bara för att dom är nya. Kontrolera om ytan på toppen är klar. Locken kan du plana mot en glasskiva med karborundum på om dom inte är alltför skeva. Om det är toppen som är skev och du vill slippa plocka bort den igen så kan du prova med att spänna upp dom gamla locken i en svarv, svarva dom plana och göra ett spår för en viton o-ring ,typ som man använder till topplockspakningar på motorcyklar, eller kopparringar.
Angående trycket så är det samma tryck som i förbränningsrummet som också topplockspakningen får utstå.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

dimorep

#5 » 23:52:44, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, tätningssidan går väl inte att slipa på det sättet? :klia:
-Sitter ju en "stödring" ivägen för det (som sticker in i kammaren på toppen) och med den formen som täcklocken har så är de inte lätta att sätta upp i svarven heller för att plana själva tätningsytan/sidan...

Tror att det blir lite väl varmt för en viton o-ring, de toppar som "o-ringas" görs med stål(piano)tråd!
Org. packningarna har stödrillor utanför varje bulthål för att motverka att täcklocken ska böjas innåt av spänningen på bultarna.

Blir en hel de belstning på de 3 st 3/8" pinnbultarna som ska hålla täcklocken på plats, speciellt då de inte är symetriskt placerade.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Emil N

#6 » 08:29:30, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag missade att dom har en fläns. Då blir det lite knepigare att plana dom.
Att spänna upp dom i en svarv ska inte vara något problem om man är lite händig. Man kan behöva göra en adapterplatta.
Om viton o-ringar håller som topplockspackning på mc-motorer så gör dom det här också. Pianotråd brukar vara budgetvarianten istället för kopparringar.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

LeifAndersson

#7 » 09:43:26, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog att man ska vara försiktig med att försöka överföra MC teknik till dieselmotorer. Och att stålringspackningar ska vara ett budget alternativ till kopparpackning tror jag inte de "stora" motortillverkarna håller riktigt med om. Och monterar du nya förkammarlock kan du på goda grunder utgå ifrån att de är helt plana när de monteras första gången, men dras de för hårt har de gjort sitt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#8 » 11:32:24, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de flesta av de lock jag har går det pilla lossa "förkammardelen" så man bara har en plan plåtbit kvar.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Emil N

#9 » 11:45:30, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tror nog att man ska vara försiktig med att försöka överföra MC teknik till dieselmotorer. Och att stålringspackningar ska vara ett budget alternativ till kopparpackning tror jag inte de "stora" motortillverkarna håller riktigt med om. Och monterar du nya förkammarlock kan du på goda grunder utgå ifrån att de är helt plana när de monteras första gången, men dras de för hårt har de gjort sitt.

Ja då är det väll bara att köpa nya lock och pakningar då?
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

LeifAndersson

#10 » 12:10:15, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller testa med en inte för hård kopparbricka, det brukar funka.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se