Finns det det foderhöjdsshims att köpa till de motorerna?
Går att få tillv. sådana men blir betydligt dyrare än att köpa färdiga om det finns att köpa i passande dimension.
Om det ska fixas på verkstad (med borrverk) så måste blocket skiljas helt. Men många motorrenoveringsfirmor har transportabel foderlägesfräs som fungerar utmärkt om bara blockets ovansida är rensat från allt som sticker upp.
Är det beg. foder som ska monteras (ej att rekomendera) så måste stödflänsens undersida först fräschas till i svarven för att få en helt ok anl.yta.
Man börjar med att fräsa bort så pass mycket att foderlägena i blocket blir helt jämna (hela ytan bearbetad) och till full bredd.
Sen sätter man i fodren UTAN tätningsringar (ska gå så pass lätt att de "trillar" ner i bottenläge) och mäter hur mycket UNDER rek. foderhöjd de hamnar.
Därefter lyfter man upp fodren (nu märkta med vilken cylinder de varit placerade i) och fräser bort ytterligare så mycket mtrl. att varje foder hamnar på rätt nivå med det shimset som finns i närmst högre tjocklek.
När sen fodren återmonteras (på rätt plats och med rätt
shims) så hamnar alla på rätt höjd med minsta möjliga bortfräsning i varje foderläge.
Efter en sista kontoll av foderhöjden så är det bara att återmontera de med nya fodertätningar.
Glöm inte att "låsa" fodren så att de inte kan rubbas (folja med upp) när vevaxelen dras runt efter att kolvarna monterats, för fodren sitter ganska löst då de varken har rost eller sot som "håller emot"! Skulle de röra sig så är risken stor att de nya fodertätningarna skadas.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...