Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Justera koppling för kraftuttag

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

senmathal (trådstartaren)

#1 » 16:40:21, 04-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

På min nyinköpta BM 430 vill inte kraftuttaget koppla ur när jag trycker ner kopplingen i drivhjulsoeberoende läge.

Enligt Verkstadshandbokens anvisningar har jag gett mig på att justera genom luckan på kopplingskåpan. Spelet melllan klack 0ch justerskruv skall vara 2, 28 mm. Det som gör mig lite konfunderad är att spelet var så otroligt mycket för stort för att vara normalt. Har inte mätt men skulle gott och väl kunna vara 7 - 8 mm vilket ju är lite mer än 2.28 mm.

Kan det stora spelet enbart bero på slitage eller är det något annat lurt? Det är lite krångligt att justera med de specialbockade nycklar jag knåpat till så jag är inte klar och har testat än,

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Bengt Erik Eriksson

#2 » 19:04:18, 04-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står det i instruktionsboken att det ska gå att koppla ur kraftuttaget med pedalen när du kör på drivhjulsberoende uttag? som jag förstår så går inte det med dubbelkoppling. Går däremot utmärkt på nyare och större BM med p.t.o kopplingen straxt innanför tappen.

Nu har jag inte instruktionsboken nerladdad men kan tänka mig att det kan vara frågan om att mått som ska mätas när första steget på pedalen är nertryckt.
Huvudsaken är att du har ett vettigt fri område innan dragpunkt och sedan ett lagom spel till p.t.oś dragpunkt.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 19:12:08, 04-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

mathiast

#3 » 19:27:11, 04-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivhjulsberoende var nog lite fel ord att använda,antar att du menar första läget på kopplingen som styr drivningen av traktorn (körkopplingen).
Har för mig att spelet ökar när kopplingen slits ned så är det riktigt stort spel så är förmodligen lamellen för körkopplingen bra sliten samt att ingen justerat spelet på länge
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

LeifAndersson

#4 » 20:31:16, 04-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att observera så är det inte justerskruvarna mot urtrampningslagret som avses utan de i kopplingspaketet. Ett mycket vanligt missförstånd. :!:

2,28 mm är lite överdrivet noggrant, mät grovleken på stickan på ett vanligt skjutmått det brukar vara nära nog.
Senast redigerad av LeifAndersson 20:36:59, 04-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MAH

#5 » 20:43:51, 04-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla först att du har rätt justerad kopplingspedal, vill minnas att det skall
vara 30 mm.. sen är det bara att justera enligt manualen på själva
kopplingen. Är den inte justerad på ett tag så är nog spelet du anger inget
onormalt. Hade likadant på min. Tänk på att justera samtliga 3 justerskruvar på kopplingpaketet.

/MAH
MAH
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:23, 25-11-2007

senmathal (trådstartaren)

#6 » 21:36:44, 04-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Har varit traktorägare i ganska precis en vecka så jag har inte riktigt koll på allt än :) Men jo; jag tror att det ska gå att koppla ur kraftuttaget med kopplingspedalen i drivhjulsoberoende läge. Kopplingspedalen har som nämnts två steg.

Jag har lyckats justera till lite drygt 2 mm och nu känns tydligt två steg på kopplingspedalen vilket det ska göra enligt handboken. Det gjorde det inte innan.

Tyvärr går en låsmutter så tungt på skruven så jag har inte lyckats låsa den justeringsskruven än. Riktigt bökigt att komma åt plus att mina nycklar nog inte blev bockade på ett optimalt sätt. Men bara jag lyckas dra fast den tredje låsmuttern så ska det bli spännande att testa. Jag blev även tvungen att monter bort lastaren med fästen för att komma åt luckan.

Det är mycket möjligt att det är länge sedan det blev justerat och mätaren står 5500 timmar så den har ju gått en del. Jag har väl räknat med att det kan komma att bli ett kopplingsbyte framöver.
Senast redigerad av senmathal 21:47:26, 04-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#7 » 16:01:26, 05-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag monterat hop och provkört med vad det verkar så här långt lyckad resultat. Kraftuttaget går i som det ska och ett tydligt andra steg på kopplingspedalen känns. Jag antar att snöslungan kommer att bli mer lättanvänd nu :) Som det var innan hade nog enda möjligheten varit att köra den på det drivhjulsberoende läget eller att lägga i kraftuttaget först och starta traktorn sedan.

Tyvärr gick inte låsmuttern på den ena justerskruven att skruva ut riktigt så långt som önskat vilket naturligtvis inte är bra. Min känsla är dock att hela kopplingen är på upphällningen och kommer att behöva bytas inom en snar framtid så det får hålla så länge det håller. Det som händer är väl att tryckplattan trycks en aning snett men tror inte att det kan göra så mycket. Min användning av traktorn är väl bara sådär en femtiondedel av en vanlig jordbrukares om ens de så det kan ju hålla ett tag även om det håller på att vara slut.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wictorj och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se