Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Massey Ferguson 3060 E

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

forden (trådstartaren)

#1 » 23:20:03, 06-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om det finns någon här med synpunkter på en Massey Ferguson 3060E, vad står E för och är det nåt speciellt man bör kolla på en sån traktor? Eller kanske det är en man bör köpa direkt, tips om modellen skulle vara intressany.
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ralle

#2 » 00:12:47, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt så står E för ekonomi, vilket innebär att vissa saker som t.ex. att för att växla mellan hög och låg får man samtidigt hålla in en knapp för att inte kunna växla av misstag, på andra modeller går det inte att växla över en viss hastighet.
Tror även att viss automatik på 4wd saknas.
Säkert en del mer saker...

Jag tittade för några år sen på en 3050E...
Att en MF återförsäljare ens ville försöka sälja den fattar jag inte, än mindre lura mig att åka typ 30 mil för att titta på den!
3-punkten fungerade inte, växlade man med ena spaken rörde sig den andra med och la sig då gärna i neutral pga slitet länkage, dessutom hopplöst att hitta växlarna. Nederkant av dörrarna bestod av silvertejp. Fälgarna satt endast fast i tallriken på ett fåtal fästpunkter, resten var avrostade. Där den fortfarande satt fast var det svetsat. Varvräknaren fungerade inte...

Och denna sa dom var helt okej på telefon!

Nåja, detta var väl kanske lite offtopic, denna var väl kanske rätt misskött.
Men kolla att växelspakarna känns bra och inte glappa, kolla att all el fungerar, som t.ex. 3-punkten.

Annars vill jag minnas att det är rätt trevliga traktorer, det var rätt många år sen jag körde nån i bruk så att säga.
Senast redigerad av Ralle 00:13:47, 07-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

dimorep

#3 » 09:09:48, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte har helt fel så står "E" för electronic, en någon mindre utr. modell än "A" (autotronic) men mera utr. än en std. 3060.

E modellerna har "elstyrda" funktioner och A har en del "aut.styra" tex ink. av 4-wd.

Kolla så att ALLA "E-funktionerna" fungera på traktorn, brukar vara det som krånglar på de...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Ralle

#4 » 11:18:53, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det låter ju rimligt.
Dock tror jag att alla dessa traktorer har dessa el styrda funktioner, men A har dessutom mer automatik med.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Johanolof

#5 » 15:08:15, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

E står för ekonomi. Den traktorn saknar snabb växel. Denna snabb växel kan man vända så att traktorn går 40 istället för 30. Det är ofta man vänder lådan om man delar traktorn tex vid kopplingsbyte. E modellerna har oxå enklare hydralarmar mm. Om du vill ha en lite enklare traktor så är det bättre att leta efter en mf från 300 serien. Om du ska ha en mf från 3000 serien bör du undvika E modeller de brukar vara lika dyra som de fullutrustade i 3000 serien. Om du ska köra i skogen så är det bättre att du köper en 3070 eller 3080 de har betydligt bättre markfrigång pga att de har 28 och 38 istället för 24 och 34 däck. En 3080 har 20hp mer än 3060 och är ofta billigare så jag hade köpt en 3080.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

mimeck

#6 » 16:49:26, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

E står för electronic

Jag tror det finns autotronic och ev. datatronic också.

Jag har kört en autotronic. Den hade ett "växelområde" mer än electronic.

Electronic: hög/låg +snabbväxel
autotronic: hög/mellan/låg +snabbväxel.

Vi har en electronic som har gått ca. 10000h utan större fel.
ag tror electronic är den mest prisvärda modellen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

forden (trådstartaren)

#7 » 23:41:30, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

E var visst inte så lätt att få rätt betydelse på men det kanske inte spelar så stor roll, ska mest bara skotta snö och hålla efter lägdorna så de inte växer igen och lite allmänt traktorjobb som ska göras. Får väl se om jag far och tittar på, den men det verkar ju inte vara något standardfel på den modellen i varje fall enligt er.
forden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:44, 19-07-2009
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ralle

#8 » 13:12:27, 08-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har hört så är växellådorna på vissa av dessa modeller dåliga, men vilka vet jag inte.

Sen vet jag att fler varit med om glapp länkage mellan spakar och växellåda, men det känner man ju direkt när man provar.
Kanske inte så svårt att fixa heller, jag vet inte.

I övrigt gäller det väl som redan sagts, testa alla elfunktioner ordentligt, som 3-punkt, 4wd, diffspärr, snabbväxel om det finns osv.
Även hög & låg är elstyrd på dessa, även om man manövrerar det via växelspaken.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Martinsson&co

#9 » 11:43:30, 09-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

E=Electronic

Finns Autotronic och Datatronic.

Alla har elektronisk reglering av trepunkt, 4wd, diffspärr osv

Autotronic är ett övervakningssystem som bla ser till att 4wd kopplas in vid bromsning, k-uttag kopplas ur vid överbelastning, 4wd kopplas ur vid hastigheter över 14km/h(kan dock köras med 4wd snabbare).
Finns fler funktioner.

Datatronic har utöver detta en liten färddator där man kan ställa in max % slirning innan 4wd skall kopplas in och massa annat.

Electronikmodellerna var i regel enklare utrustade utan framskärmar, fånghakar lite klenare lyftkolvar mm.

Från början fanns två växellådor en 32/32 och en 16/16.

32/32 lådan hade en "splitlåda" framför den ordinarie 16/16, denna var lite speciellt utformad och efter några år togs den bort.

Senare versioner har bara 16/16 lådan.

Jag har en 3060A med 32/32 lådan och det som har krånglat är autotronic lådan som sitter vid höger fotsteg under hytten, mycket dumt placerad då traktorn gått i snösvängen.

Har bypassat lådan så jag kör funktionerna utan "övervakning".

I övrigt en mycket smidig och lättkörd traktor.


//Martinsson
Martinsson&co
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:59, 13-11-2006
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Khan och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se