Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ursus 385 diverse hydraulik frågor.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jkullberg (trådstartaren)

#1 » 22:40:28, 10-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag är en nybliven ägare av en Ursus 385 4wd.
Är riktigt nöjd faktiskt!
Men jag har lite frågor och funderingar
Det sitter en extern hydral cylinder som lyfter lyfta-armarna bak...Är detta verkligen original? Den sitter på vänstra sidan bakifrån sett. Har försökt att kolla runt på olika bilder på nätet men har inte sett detta på någon annan. Det ser lite lurigt ut eftersom det är en dubbelverkande cylinder men "andra sidan" på cylinder var ansluten på fri retur. Det betyder ju isåfall att jag inte kan få armarna att trycka neråt.
Detta ska testat till helgen men jag ville kolla med expertpanelen här också.

Sen så har jag en ytterligare fundering kring hydrauliken, traktorn är utrustad ett extra dubbelverkade uttag (spak vänster om stolen)
Men det är ändå bara 4 uttag bak, jag tycker det borde varit 5.
Skulle någon kort kunna redogöra för vad dom olika uttagen går till?
Har lus-läst manualen som finns i Download sektionen men Precis den sidan om uttagen och reglagen fattas.

Och till sist, om någon har en digital kopia på reparationshandbok till denna pärla så vore jag jätte tacksam! Engelska går bra.

MvH
Johan
jkullberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:38, 13-10-2009



Bengt Erik Eriksson

#2 » 23:54:36, 10-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Den extra lyftcylindern kan mycketväl vara original för vi hade en sådan på en Zetor 10045 från 83 den kolven är bara till för att lyfta med precis som 99.9 % av alla traktorer har det. det är bara belarus och några IH modeller fån tidigt 60 tal som har dubelverkande hydraul armar enligt vad jag vet. Den övreledningen är till för att leda bort läckolja från kolven om det börjar läcka lite. läcker det mycket genom så hinner den inte med..... jag vet..

Spaken till vänster går mycket riktigt till 2 av uttagen men de andra två går till spaken med rund kula bredvid lyftarmsspaken.det kan beskrivas som två separata enkelverkande hydrauluttag som manövreras med samma spak. drar man kulan uppåt/bakåt så har du tipp på ett uttag och retur på det andra. drar du spaken ett snäpp neråt så har du sänk på "tipp uppåt uttaget" trycker du sedan spaken i botten så har du tryck på det andra. har dock för mig om att det inte är riktigt fulländat efterssom båda har retur i "sänk " läget ett hack ner.

Var det begripligt?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jkullberg (trådstartaren)

#3 » 11:18:00, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett jätte bra svar, jag fattade precis vad du menade.

Jag hade nog tagit för givet att tryckregler och djupreglering av armarna hanterades av en dubbel verkande cylinder på alla traktorer.
Men det är väl någon annan mojäng som bara håller emot stället.

Alltid kul att lära sej nytt!

Tack
/Johan
jkullberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:38, 13-10-2009


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se