Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bromsar MF35

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Husaberg77 (trådstartaren)

#1 » 11:28:52, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag undrar vad man bör göra med bromsarna på min traktor.
Bromsarna är typ helt slut. Får hålla i ratten för att kunna få den till att bromsa lite.
Nya band är väl en bra början. Ska man köpa färdiga backar eller bara band å nita. Är det Olssons i Ellös som gäller?
Är det en massa andra grejer man bör byta också?
MVH Stenis :driver:
Användarvisningsbild
Husaberg77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:32:24, 02-06-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 & MF 35



Mikael.Johansson

#2 » 15:18:02, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första du ska göra är att ta loss hjul och bromstrummor och göra rent vid bromsarna. Mycket vanligt att det kommer in jord i trumman och då försvinner bromsberkan.
Sedan justerar du backarna.
Om du ser att beläggen är slut så blir det givetvis att byta dom, men man ska inte ta för givet att dom är slut bara för att man inte har någon broms.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Husaberg77 (trådstartaren)

#3 » 15:46:01, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oki!
Ska hem å kolla om jag får bort hjulen!
Tack!
Användarvisningsbild
Husaberg77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:32:24, 02-06-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 & MF 35

håkan öhlund

#4 » 17:08:17, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värm gärna bromstrumman med gasol invändigt så ser du om det är olja i den,för det är också vanligt om bakaxeln fuktar lite. :???:
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Husaberg77 (trådstartaren)

#5 » 17:09:45, 11-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. det ska jag göra!
Användarvisningsbild
Husaberg77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:32:24, 02-06-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 & MF 35

Husaberg77 (trådstartaren)

#6 » 07:38:16, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!

Tur att jag kollade med er innan jag beställde nya bromsdelar.
Beläggen var ju nästan som nya och det andra också.
Tack vare att det var dränkt i olja :uupps:
Avfettning i massor å lite gasol. sen var de som nya.
Användarvisningsbild
Husaberg77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:32:24, 02-06-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 & MF 35

Husaberg77 (trådstartaren)

#7 » 21:13:57, 11-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet om det är svårt och mycket jobb med att byta tätningarna på bakaxel sista tätningen innan bromstrumman.?
Användarvisningsbild
Husaberg77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:32:24, 02-06-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 & MF 35

MN

#8 » 21:50:27, 11-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett riktigt skitjobb. Se http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... c&&start=0

Nästan enklast att offra lagren.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mikael.Johansson

#9 » 23:59:51, 11-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ett jobb man drar sig för. Får man tätt den inre tätningen så bör det räcka, för oljan skall inte i normalfallet komma ut till lagret, och fettet läcker knappast, speciellt inte då det saknas smörjnippel.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

håkan öhlund

#10 » 06:28:53, 12-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar bara dra ut axeln från trumpeten och byta den indre tätningen och sedan fettfylla lagret och så eventulet ändra på schimsningen innan jag drar ihop den så det är inte så mycket jobb..Har gort det på FE35 samt MF135 och det har funka bra.Det är den inre tätningen som tätar för oljan så den inte rinner ut i bromsen.

Ta lös lagret och byta den yttre tätningen kan vara svårt med lagret helt iaf.
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se