Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vilka frontlastare passar MF-35??

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

femtifemman (trådstartaren)

#1 » 06:47:09, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ny här på forumet så jag hoppas jag postar i rätt forumdel!

Jag undrar vilka "vanligt förekommande" begagnade frontlastare som passar till en MF-35?

Jag är på jakt efter en till ett vettigt pris med hydraulisk tipp/tilt som inte är för maffig för hydrauliken på MFen. Det ska även gå att byta verktyg och helst då utan att gå ur hytten. Kankse är önsketänkande att hitta nåt sånt till en så pass gammal/liten traktor men jag hoppas in i det sista!! Jag har letat överallt jag kan tänka mig men inte hittat någon, eller info om vilka som passar vad...

Finns det frontlastare som sitter på andra traktorer tex BM som passar till min eminenta lilla traktor?

Mvh
Fredrik
Senast redigerad av femtifemman 18:08:23, 12-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Feeling stupid? I know i am...
femtifemman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:43, 07-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson MF-35



Ivar Risslén

#2 » 11:03:34, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergsjö 108 och Trima 800 såldes som orginallastare till små MF. De har redskapsram men inte hydraliskredskapslåsning. De var bland de första med redskapsram. Det finns även några äldre modeller av Trima/Bergsjö lastare som var avsedd för 35:an. Titta på Trima´s hemsida och leta rätt på dess historiska sidor så ser du vilka lastare som var avsedda för små traktorer. Ålö hade direkt infäst skopa på sina små lastare liksom de flesta andra fabrikat.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

femtifemman (trådstartaren)

#3 » 18:06:49, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Tack för svaret, det var till enorm hjälp! :smile:

Jag har hittat en Överum frontlastare (kan ej modellnummer och saknar bild) till en BM 36 men kan inte hitta någon som helst info om Överums gamla mojänger, kan det finnas en lite möjlighet att de passar på MFen?

Mvh
Fredrik
Feeling stupid? I know i am...
femtifemman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:43, 07-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson MF-35

Ivar Risslén

#4 » 23:36:12, 12-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som skiljer mellan olika traktorer är hur infästningen mellan traktor och lastare är utförd. BM 36 är en större traktor än MF 35 och BM har en ram på sidan av motorn som många lastare är fäst i, det är något som saknas på MF. Tar man en lastare från en annan traktormodell så blir det till att bygga egna fästjärn till traktorn. Det är lättast att leta rätt på en lastare som har suttit på en MF35, det borde inte vara allt för svårt då det är en vanlig traktormodell.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se