Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Funderingar runt likströmsgenerator

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

senmathal (trådstartaren)

#1 » 22:31:12, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att en likströmsgenerator laddar dåligt på låga varv är ju ett känt fenomen. Vad jag förstått måste utväxlingen vara så pass låg som den är för att den inte skall övervarva och ladda ihjäl sig. Detta är ju full begripligt på en personbilsmotor med ett varvtalsspann från 800 rpm vid tomgång till över 6000 rpm vid fullgas. Men varför behöver det vara så på en traktor som har ett spann mellan kanske 600rpm till 2000 rpm. Borde det inte gå att ha en så pass hög utväxling att den laddar bra redan på tomgång. Risken för övervarv borde ju vara betydligt mindre än hos en bensinmotor i en bil.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Mikael.Johansson

#2 » 23:14:00, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror nog inte på att den ska ladda för mycket utan snarare på att den inte tål för höga varvtal p.g.a. rotorlindningarna. Jag kan nog tänka mig att det finns en fysisk begränsning för hur liten remskiva man kan ha på generatorn och lika dant hur stor skivan kan vara på vevaxeln.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

senmathal (trådstartaren)

#3 » 23:30:10, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är mycket möjligt att det är fysiska begränsningar i generatorn som begränsar maxvarvet. Likadant är det säkert med remskivorna, har inte tänkt så noga på hur det ser ut. Nu är det väl kanske inte så svårt att pilla dit en växelströmsgenerator om det inte vore för att generatorn som sitter där ser så pass ny ut. Vet i och för sig inte om den är det då jag precis köpt traktorn

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

VonRon

#4 » 23:48:40, 14-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uteffekten i förhållande till storleken brukar vara betydligt högre på en växelströmmare.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

senmathal (trådstartaren)

#5 » 23:16:03, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

VonRon skrev:Uteffekten i förhållande till storleken brukar vara betydligt högre på en växelströmmare.


Jo det finns ju väldigt kraftfulla växelströmsgeneratorer men det jag är intresserad av är bra laddning på låga varv. När det gäller toppeffekten räcker nog vilken bilgenerator som helst.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

VonRon

#6 » 00:31:44, 16-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst jag förstår ditt resonomang och visst kan du öka utväxlingen på din likströmmare så att du når maxeffekten på den vid relativt låga varv på motorn. Men som det nämnts tidigare så blir det nog lite praktiska problem med att öka utväxlingen speciellt mycket på generatorn, du kan ju inte minska diametern på generatorremskivan speciellt mycket i alla fall eftersom det kommer att slira på generatorn då remskivan blir allt för liten.

Men det största skälet att inte använda en likströmsgenerator idag är att de ger mindre uteffekt än vad man oftast kan tro. En Fordson Major ska tex lämna 11 amp eller 22amp i ett heavy duty utförande på orginalgeneratorn enl uppgift vilket är alldeles för dåligt egentligen. Man vill ju gärna få lite ström i batteriet efter en kallstart utan att behöva köra i flera timmar eller kunna använda strålkastare och extraljus utan att tömma batteriet. Jag har egentligen svårt att förstå skälet till att vilja behålla sin likströmsgenerator, redan tanken att man vill växla upp den antyder ju att det inte verkar fungera helt bra som det är nu.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

senmathal (trådstartaren)

#7 » 07:09:06, 16-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen var nog min fundering inte föranledd av någon tanke på att byta någon remskiva i generatorn utan mera en undran varför den inte från början hade en högre utväxling. Ska man ändå mickla så är det ju självklart bättre att sätta dit en växelströmsgenerator. Växelströmsgeneratorer kan man ju hitta på mellan 80 och 100 A utan större kostnad.

Ett problem om man tar generatorn från en bil är väl att det endera är en lite smalare rem eller också en platt och bred rem.

Min traktor är helt nyinköpt så jag vet egentligen inte hur bra laddningen räcker till. Men jag har dock en känsla av att batterierna inte är riktigt toppladdade när jag ska starta. Batterierna ska vara nya enligt förra ägaren och är av märket Varta. Alltså inget Biltema typ

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Ivar Risslén

#8 » 08:53:43, 16-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inget fel på storleken och utväxlingen på likströmsgeneratorna när dom var nya. Dom räckte till till vad traktorns elsystem förbrukade och dess användningssätt.
Belysningen bestod av två strålkastare framåt med 40/45 watts lampor och två bakåt med 5 watts lampor, totalt 100w och ungefär 8 ampere. Dåtidens batterier klarade sig på en laddspänning på runt 13,5 volt mot nutidens underhållsfria som behöver runt 14 volt. Likströmmarnas regulatorer är oftast inställda på en spänning på ca 13,2 - 13,7, hade du högre spänning så kokade batterierna torra på sommaren. Alla likströmmare tål inte att bli uppställda till en högre spänning. En likströms generator kommer snabbare upp i spänning än en växelströms generator. En likströms generator har en del fördelar jämfört med en växelströms men det är inte något som man har någon praktisk nytta av idag.
En växelströmsgenerator tål betydligt högre varv (12-14000 rpm) mot en likströmmare (7-8000 rpm). Ju högre varv desto högre spänning och mera ström. På en likstömmare så regleras både spänning och ström men på en växelströmmare så regleras bara spänning och strömmen får bli vad den blir.
I dag så vill vi ha mera belysning och högre spänning och då är det bara ombyggnad till växelströmmare som gäller. Plus att det ofta är billigare att bygga om till växelströmmare än att renovera en gammal likströmmare.
Det finns ofta delbara remskivor på växelströmsgeneratorna så att man kan justera för rätt rembredd och ändra lite på utväxlingen. Tar man generatorn från en dieselbil så är det oftare en lite mindre remskiva.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], georg p, Johnj-e, Marcuskb, ster90 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se