Det var inget fel på storleken och utväxlingen på likströmsgeneratorna när dom var nya. Dom räckte till till vad traktorns elsystem förbrukade och dess användningssätt.
Belysningen bestod av två strålkastare framåt med 40/45 watts lampor och två bakåt med 5 watts lampor, totalt 100w och
ungefär 8 ampere. Dåtidens batterier klarade sig på en laddspänning på runt 13,5 volt mot nutidens underhållsfria som behöver runt 14 volt. Likströmmarnas regulatorer är oftast inställda på en
spänning på ca 13,2 - 13,7, hade du högre spänning så kokade batterierna torra på sommaren. Alla likströmmare tål inte att bli uppställda till en högre spänning. En likströms
generator kommer snabbare upp i spänning än en växelströms generator. En likströms generator har en del fördelar jämfört med en växelströms men det är inte något som man har någon praktisk nytta av idag.
En
växelströmsgenerator tål betydligt högre varv (12-14000 rpm) mot en likströmmare (7-8000 rpm). Ju högre varv desto högre spänning och mera
ström. På en likstömmare så regleras både spänning och ström men på en växelströmmare så regleras bara spänning och strömmen får bli vad den blir.
I dag så vill vi ha mera belysning och högre spänning och då är det bara ombyggnad till växelströmmare som gäller. Plus att det ofta är billigare att bygga om till växelströmmare än att renovera en gammal likströmmare.
Det finns ofta delbara remskivor på växelströmsgeneratorna så att man kan justera för rätt rembredd och ändra lite på utväxlingen. Tar man generatorn från en dieselbil så är det oftare en lite mindre
remskiva.