Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motortemp lägre efter termostatbyte

44 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dalle82 (trådstartaren)

#1 » 16:23:52, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

håller på att fixa i ordning min BM 430, och särskilt inför vintern. Saker som är gjort är byte matarpump, bränslefilter och tätningar till dessa, olja+oljefilter, byte spridartätningar, rengöring och byte av olja i luftrenare, bytt ventilkåpspackning, bytt o-ringar i insprutningspumpen samt packningen till locket, Har bytt alla kylarslangar, slangklämmor och ny kylvätska, monterat nya arbetslampor, fixat tankgivaren mm

Har tyckt att den tagit väldigt lång tid på sig att komma upp i motortemp, har krävts iaf en halvtimmes körning så har mätaren rört sig 1 cm in i gröna fältet. Har kommit hyfsad värme då från värmefläkten. Men så fort man stått stilla på tomgång och haft fläkten igång har tempen sjunkit.
Jag köpte en ny termostat samt en termostatpackning från OIE då det inte var någon stor kostnad för att se om det hjälpte. Så igår blev det byte. När jag plockat av den gamla termostaten såg jag att där satt en tätningsring runt denna för att täta mot termostathuset. Någon sådan satt inte på den nya termostaten och termostatpackningen jag köpt var för att täta där termostathuset delar sig. Kollar hos OIE och där finns det ingen sådan tätningsring.
Denna tätning var lite halvrisig och sprucken, jag flyttade hur som helst över den på den nya termostaten och monterade ihop.
Körde ca en timme (ca 6-7 plusgrader ute) och mätaren rörde sig väldigt lite inom det vita området, och luften från värmefläkten var ytterst lite ljummen. Så fort jag stannade gick tempen ner och det kom kallare luft ur fläkten. Alltså går motorn kallare nu än innan bytet. När jag kom hem igen så öppnade jag kylarlocket, och där var inget övertryck. Kylvätskan var då kanske 40-45 grader varmt, jag kunde ha i fingrarna utan å bränna mig. Kände på undre kylarröret och det var inte varmt.
Motorblocket däremot var så pass varmt att jag inte kunde hålla handen på det. Min körning var landsväg i 25-30 km/h utan last.

Vad kan felet vara ? är det tätningen runt termostaten som släpper igenom vatten så det kyls eller behövs systemet luftas ? Vill ju ha go värme i hytten nu till vintern.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420



63an

#2 » 16:42:49, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg samtidigt båda termostaterna i en gryta, kör upp tempen sakta tills nån börjar öppna, mät samtidigt tempen så ser du om nåt är fel på objektet. Är de märkta med temp. på huset?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dalle82 (trådstartaren)

#3 » 20:31:28, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kollat den gamle termostaten nu, märkt med 76 och den börjar öppna vid 76 grader och vid 90 har den öppnat fullt. Alltså inget fel på den, så skulle kanske låtit bli att byta den :(
Senast redigerad av dalle82 20:32:56, 15-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

Håkk

#4 » 20:53:31, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dalle82 skrev:har kollat den gamle termostaten nu, märkt med 76 och den börjar öppna vid 76 grader och vid 90 har den öppnat fullt. Alltså inget fel på den, så skulle kanske låtit bli att byta den :(


Med den nya borde den gå varmare eftersom den är märkt 82 grader.

http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1117543
Håkk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:50, 01-05-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: JOHN DEERE 6620 autopowr
JOHN DEERE 5820
VOLVO BM LM846

Fredrik_

#5 » 21:22:33, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nedre kylarslangen är det som borde vara allra kallast!!

Är det luft nånstans som hindrar cirkulationen eftersom blocket är varmt? (Om det nu var vatten innanför!!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dalle82 (trådstartaren)

#6 » 21:49:43, 15-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur gör man för att lufta om det skulle behövas ? kör med locket av ?
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

Mikael Jönsson

#7 » 01:21:24, 16-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste rengöra tätningsytorna där termosten sitter, jag har en 430 den tar kanske 10min så är den på 82grader det är termostaten som inte är tät gummipackningen måste bli helt tät rengör ordentligt om det finns någon grop på tätningsytorna så sätt värmebestängig silicon eller nån annan packningstätning, Micke
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

63an

#8 » 11:49:38, 16-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och när öppnar den nya då? Din beskrivning lutade åt att den kunde vara felaktig!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

senmathal

#9 » 22:42:07, 16-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anmäler mig som 430-ägare med tempfunderingar. Min 430 vill inte heller bli särskilt varm vid t. ex lättare snöskottning med skopa och slunga. Vid lite belasting kryper tempen upp en aning på grönt men på tomgång sjunker den ner under det gröna igen. Det spelar ingen roll hur länge jag kör.

Har sökt lite här på forumet och hittat en del med samma problem och tänkte att det kanske är vanligt att inte tempen går upp så högt. Men Mikael Jönsson visar ju att så inte är fallet. Nu ska jag i alla fall testa att byta termostat och se om det blir skillnad.

Det är möjligen ingen som har ett nummer på termostaten eller vet om den är likadan som på någon bilmodell. Min tanke är att det kanske skulle gå att hitta en på Mekonomen. Det är lite dåligt med traktorfirmor där jag bor.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dalle82 (trådstartaren)

#10 » 10:03:45, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Anmäler mig som 430-ägare med tempfunderingar. Min 430 vill inte heller bli särskilt varm vid t. ex lättare snöskottning med skopa och slunga. Vid lite belasting kryper tempen upp en aning på grönt men på tomgång sjunker den ner under det gröna igen. Det spelar ingen roll hur länge jag kör.

Har sökt lite här på forumet och hittat en del med samma problem och tänkte att det kanske är vanligt att inte tempen går upp så högt. Men Mikael Jönsson visar ju att så inte är fallet. Nu ska jag i alla fall testa att byta termostat och se om det blir skillnad.

Det är möjligen ingen som har ett nummer på termostaten eller vet om den är likadan som på någon bilmodell. Min tanke är att det kanske skulle gå att hitta en på Mekonomen. Det är lite dåligt med traktorfirmor där jag bor.

/Mats


Jag beställde följande termostat hos Olssons i Ellös, levereras med posten eller med schenker

http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1117543

Enda dumma är som skrivits tidigare att inte packningen runt följer med. Min gamle packning var allt annat än fräsch, hård och sprucken. Misstänker att den är boven, då det inte blev bättre med ny termostat och att den gamle termostaten dessutom visar sig vara hel.
Jag har inte lyckats hitta någonstans att köpa packningen. Ska köpa packning på tub idag efter jobbet och se om jag hinner skruva av termostaten ikväll, koka den och kolla när den öppnar. Tänkte sen fixa en packning med tuben och hoppas detta löser problemet. Återkommer när jag provat.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

senmathal

#11 » 13:38:37, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en sådan packning som träs över kanten på termostaten? Annars tycker man att det borde gå att hitta en oring som passar. Antar att den skall sitta runt kanten på termostaten och täta mot termostathuset.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dalle82 (trådstartaren)

#12 » 15:52:21, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Är det en sådan packning som träs över kanten på termostaten? Annars tycker man att det borde gå att hitta en oring som passar. Antar att den skall sitta runt kanten på termostaten och täta mot termostathuset.

/Mats


Jepp den träs över kanten och tätar mot termostathuset på båda sidor. !
var iväg på lunchen och köpte packning på tub så ikväll hoppas jag hinna fixa det. Enda krångliga är att jag fick plocka av övre dieselfiltret med hållare för att komma åt att skruva bort övre delen av termostathuset.
Hoppas det funkar för annars är jag klar med allt meck på den inför vintern och bara hoppas att det kommer en massa snö.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

nixs

#13 » 21:11:58, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för mått på termostaten och packningen? Eventuellt kan det ju finnas nyare motorer med liknande termostatmått och som har en sådan packning?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VolvoBMNisse

#14 » 21:21:41, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte termostaten i min BM 430 i våras, där fanns bara packningen mellan termostathuset och gropen i toppen där termostaten sitter, fanns ingen packning runt termostaten, men ska kolla upp det bättre då det ser ut på bilden som om det finns något där, eller om det är skugga.

Blev oförändrad skillnad i motortempen, men det är samma sak här, visaren kommer knappt in i gröna fältet när man kör/plogar snö, på tomgång går visaren ner in i vita fältet, men värme verkar det komma och motorn blir så pass varm att man inte vill hålla handen kvar på den.

Man kan kolla i en reservdelskatalog om det finns något mer än en packning till termostaten.

Köpte ny termostat och packning från OIE, fanns ingen packning runt den nya termostaten.

Min gamla termostat såg inget vidare ut (se bilden) och kylarvattnet såg ut som äppelsaft.

Bild

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 21:26:04, 17-11-2010, redigerad totalt 2 gånger.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

dalle82 (trådstartaren)

#15 » 23:03:13, 17-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu så, tur jag skriver här pch kände lite press så jag fick tummarna ur för att skruva ikväll. Plockade ur den nya termostaten ur motorn och kokade den. Öppnade precis som den skulle vid 82 grader. Sen tog jag packning på tub på kanten där termostaten ska ligga mot termostathuset, dit med termostaten och sen på med packning på tub ovanpå den. Sen dit med packningen till mellan "husdelarna" och sedan på med övre delen av termostathuset. Såg bra ut och och såg ut att bli tätt. Fyllde på kylarvätska. Dit med dieselfilterhållaren igen, på med dieselledningarna och lufta och sedan starta.
Redan efter 5 min såg jag att tempmätaren började röra på sig. När jag kört 10 min var den inne i gröna fältet och det kom bra med värme i hytten från fläkten. Jag stannade då och öppnade kylarlocket. Kände med fingrarna i den och det var kall kylarvätska, däremot motorblocket varmt. Alltså höll det tätt vid termostaten. Körde 10 min till och nu var iaf en cm in i gröna fältet. 3 grader ute och rejält blåsande. När jag kom hem höll jag stilla några minuter på tomgång med värmen på och tempen sjönk inte då.
Körningen var på landsväg utan någon last.

Alltså är det då tätningen som varit felet äventidigare. Den gamle termostaten var hel men tätningen läckte igenom.

Då blir väl det så småningom dags att fixa så att kupefläkten går på båda hastigheterna. Nu funkar den bara på den lägsta. Någon som vet om det sitter ett fläktmotstånd nånstans som är kasst eller vet hur fläkthastigheterna regleras ?
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se