Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motortemp lägre efter termostatbyte

44 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

senmathal

#16 » 00:12:54, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad roligt att du fick till det hela. Men packningen måste ju finnas att få tag på, det är ju inte någon ovanlig motor precis. Undrar hur många 430 som rullar omkring utan packning då inte ens OIE tillhandahåller den? Konstruktionen med en sådan packning är inte ovanlig. Men en lämplig o-ring borde fungera för den behöver ju egentligen inte täta på båda sidor om termostaten. Tätar den på ena sidan tar sig vattnet inte förbi så vitt jag kan förstå.

Då det gäller fläkten så måste det finnas ett motstånd någonstans då själva fläkten bara har ett steg. Jag har nyss bytt fläkt till en ny från OIE. Skulle gissa att det sitter i närheten av strömbytaren om inte i själva brytaren.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 00:40:36, 18-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



senmathal

#17 » 00:51:48, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om något härifrån kan passa? http://www.skruvat.se/Packning-termostat-P13137.aspx

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dalle82 (trådstartaren)

#18 » 09:21:14, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Undrar om något härifrån kan passa? http://www.skruvat.se/Packning-termostat-P13137.aspx

/Mats


Den packningen ser ju likadan ut. Gäller väl bara att den har rätt diameter så den passar runt termostaten och tjocklek så den tätar mot godset.

senmathal skrev:Vad roligt att du fick till det hela. Men packningen måste ju finnas att få tag på, det är ju inte någon ovanlig motor precis. Undrar hur många 430 som rullar omkring utan packning då inte ens OIE tillhandahåller den? Konstruktionen med en sådan packning är inte ovanlig. Men en lämplig o-ring borde fungera för den behöver ju egentligen inte täta på båda sidor om termostaten. Tätar den på ena sidan tar sig vattnet inte förbi så vitt jag kan förstå.

Då det gäller fläkten så måste det finnas ett motstånd någonstans då själva fläkten bara har ett steg. Jag har nyss bytt fläkt till en ny från OIE. Skulle gissa att det sitter i närheten av strömbytaren om inte i själva brytaren.

/Mats


Nja den behöver täta på båda sidor annars kanske termostaten kan röra sig upp och ner såg det ut som. På ovansidan tätar termostattätningen mot denna packning. Ska väl vara en diameter på 54 mm enl OIE.

http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... Id=1117543

Fläkten som du bytte till var det bara fläktmotorn eller en komplett fläkt ? min fläkt gnisslar ju på rätt bra så skulle nog inte vara fel att byta ut den.
Sen hur jag vänder å vrider på spaken till att justera var luften ska blåsa så kommer nästan ingenting i defrosterhålen på vindrutan utan det blåser i röret mot dörren och nånstans nere vid spaken man ändrar hög och låg växel. Känns som något kärvar där, funderar på om det är vajerstyrt.
Senast redigerad av dalle82 09:27:12, 18-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

senmathal

#19 » 11:27:58, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var själva fläktmotorn jag bytte pga av utslitet lager. Man får dra av själva fläkthjulet och sätta på det på nya motorn. Tycker att det var lite trångt att komma åt skruvarna på värmepaketet.

På min är det wire med pianotråd som styr värmen. Det ena reglaget styr en värmekran som sitter under värmepaketet och den andra styr hur mycket luft man hämtar utifrån resp hur mycket som bara cirkulerar i hytten. På min hade ytterhöljet lossnat så ingen luft kom in utifrån med imma på rutorna som följd. Det siitter en luckan på den del av paketet som som sitter på utsidan av traktorn. Man ser den underifrån.

När det gäller packningen får man använda en så pass tjock o-ring att den spänner mellan termostat och hus. Då blir det tätt mellan de båda sidorna fast den bara sitter på ena sidan. Den varianten av tätning finns på bilar i alla fall. På vissa bilar är det den enda packningen som finns där, det finns alltså ingen packning mellan ytorna där fästskruvarna sitter eftersom inget vatten kan läcka ut där.

På Skruvat.se stod diametern på packningen. Det fanns lite olika om man sökte lite, 50 och 60 mm bl. a.

Jag skall plocka bort termostaten idag och ta den med till Mekonomen.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

63an

#20 » 11:39:08, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad lär man sej av detta då? Jo kolla att "termon" öppnar vid krönt temp innan ni monterar!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mappe

#21 » 11:52:54, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Vad lär man sej av detta då? Jo kolla att "termon" öppnar vid krönt temp innan ni monterar!


Hmm inte för att vara petig men det vi lärt oss borde väl vara..

Att bara för att inte termotaten "fungera" behöver den inte vara sönder utan att det (som i detta fallet) beror på packing till termostaten...

Mvh /Martin
På gården BM 2650 BM810T BM Boxer 350, Ålö lastar med betgrep. MF35. Huddig 960 C6
Mappe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:29, 13-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2650
Volvo BM 810T
Volvo BM 350 Boxer
MF 35

63an

#22 » 12:22:38, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man slipper vara svart om nosen om man framförhåller i skruvandet, är oturen framme så blir man svart i allafall, finns väl trevligare saker att ägna sej åt!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

senmathal

#23 » 15:15:46, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men just i denna tråd tycks ingen, vare sig ny eller gammal, termostat ha varit felande utan just packning. Detta var fallet även på med min traktor, termostaten fungerade perfekt medan packning såg ut som sämre mattrasor.

Och packningen den finns på Mekonomen, art nr 17-112. Med termostaten i hand frågade jag om dom hade en passande packning. Nej sa han. -Jo sa jag, du kan inte vara så negativ. -Nähä sa han och gick och hämtade en perfekt passande packning med skåra för att trä runt kanten på termostaten.

Nu ska jag gå ut och montera den nya. Men jag förstår inte varför man måste ta bort några dieselrör. För mig räckte det att skruva bort konsollen för filtret. Sedan var det inga problem att ta bort termostaten.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 15:29:41, 18-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal

#24 » 19:10:48, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tyvärr blev det ingen större skillnad med ny packning för min del. Tempen kryper ner mot det vita fältet så fort de går på tomgång. Om jag belastar den lite eller ökar varvet kryper den in en aning på det gröna. Med fläkten på högsta fart blir det ännu lägre temp.

Jag kanske får testa att klämma åt övre kylarslangen och kolla vad som händer. Har ingen specialtång men det går kanske med ett par trälister och en tving.

Blir det inte bättre då så alstrar väl motorn helt enkelt inte mer värme. Utetermometern visade väl tre fyra grader kallt idag när jag testade.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dimorep

#25 » 19:27:10, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vattenpumpens status påverkar temperaturen på kylarvätskan, om pumphjulets vingar är bort rostade så cirkulerar inte kylarvätskan och värmen blir kvar i blocket.

Sak samma om kompr. läcker ut lite till kylkanal, då motar även det kylarvätskan från att cirkulera rätt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bangt

#26 » 19:46:34, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

borde inte tempmätaren visa högre då?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

senmathal

#27 » 19:59:19, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det borde den rimligen bli. I alla fall om pumpen fungerar dåligt. Om det läcker kompression kan det bli dålig värme i hytten pga av luft och dålig cirkulation i kylsystemet men knappast dålig värme i motorn. Tempgivaren sitter ju i toppen och där kan endast för bra cirkulation orsaka låg temp. Det vill säga att termostaten inte stänger som den ska.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 20:00:09, 18-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dimorep

#28 » 20:07:28, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan det då komma sig att motorer kan koka UTAN att tempmätaren visar hög temp eller kylarslangarna blir heta?

Och hur vet ni att temp.mätaren visar rätt?
Kan vara ett tjockt lager av beläggning på de som isolerar från värmen = felvisning!
Senast redigerad av dimorep 20:10:21, 18-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

senmathal

#29 » 20:45:14, 18-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja möjligen kan det koka utan att tempmätaren visar hög temp om det blivit en luftficka just där tempmätaren sitter. Beläggningar kan möjligren fördröja mätaren lite men eftersom givaren siitter helt inne i vattnet tränger värmen in till mätaren trots eventuell beläggning. Värms hela motorn upp lär nog även beläggningen bli varm. Däremot kan ju givaren vara felande i sig. Det är inget ovanligt så visst finns det anledning att kolla om mätaren visar rätt.

Om man läser igenom tråden så tror jag det blir ganska tydligt vad problemet handlar om här. Just det faktum att tempen stiger vid belastning och ökat motorvarv och sjunker vid tomgång pekar på endera läckage i termostaten eller att motorn helt enkelt inte blir varmare. Normalt ska en varmkörd motor hålla i stort sett samma temp oavsett belastning och varvtal. Det är därför man har en termostat.

Självlkart kan motorn bli lite varmare vid hög belastning en varm sommardag men det beror då på att kylaren inte räcker till riktigt. Likadant kan motor gå lite kallare en kall vinterdag och det beror i så fall på läckande termostat eller att motorn inte alstrar tillräckligt med värme. På nya dieselmotorer är det ett vanligt problem och då sätter man in en dieslevärmare för att hållla värmen på motorn. Överlag alstrar väl en diesel ganska lite värme, i alla fall på tomgång, jämfört med en bensinmotor.


/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dalle82 (trådstartaren)

#30 » 11:59:21, 19-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Jo men just i denna tråd tycks ingen, vare sig ny eller gammal, termostat ha varit felande utan just packning. Detta var fallet även på med min traktor, termostaten fungerade perfekt medan packning såg ut som sämre mattrasor.

Och packningen den finns på Mekonomen, art nr 17-112. Med termostaten i hand frågade jag om dom hade en passande packning. Nej sa han. -Jo sa jag, du kan inte vara så negativ. -Nähä sa han och gick och hämtade en perfekt passande packning med skåra för att trä runt kanten på termostaten.

Nu ska jag gå ut och montera den nya. Men jag förstår inte varför man måste ta bort några dieselrör. För mig räckte det att skruva bort konsollen för filtret. Sedan var det inga problem att ta bort termostaten.

/Mats


jag kom inte åt ena muttern med mina verktyg på termostathusdelen som skulle lossas då filtret var i vägen, därför som jag fick plocka bort det och sopparören från det. Kan ju kanske vara olika beroende på årsmodell, min är en 76:a. Sen är jag nybörjare på att skruva :)

senmathal skrev:Men tyvärr blev det ingen större skillnad med ny packning för min del. Tempen kryper ner mot det vita fältet så fort de går på tomgång. Om jag belastar den lite eller ökar varvet kryper den in en aning på det gröna. Med fläkten på högsta fart blir det ännu lägre temp.

Jag kanske får testa att klämma åt övre kylarslangen och kolla vad som händer. Har ingen specialtång men det går kanske med ett par trälister och en tving.

Blir det inte bättre då så alstrar väl motorn helt enkelt inte mer värme. Utetermometern visade väl tre fyra grader kallt idag när jag testade.

/Mats


När jag kört 20 min så stod min mätare en cm in i gröna fältet, men vätkan i kylaren var fortfarande kallt men i motorn varmt, och termostaten stängd.
Du kan ju kolla när du kört en stund om det är kallt i din kylare oxå.
Nu bor ju jag i skåne och har haft plusgrader när jag provade, ni kanske har kallare ?
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grallz och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se