Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motortemp lägre efter termostatbyte

44 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mikael.Johansson

#31 » 16:51:55, 19-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni har ett relativt stort värmepaket så fungerar det precis som en kylare, och vi vet ju att dieselmotorer, i synnerhet vissa, blir inte så varma. Även kylfläkten kan kyla en hel del. Det kanske är idé att prova med en kylargardin?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965



senmathal

#32 » 21:22:27, 19-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att det var lite krångligt att komma åt ena muttern på termostathuset. Dessutom hade jag ingen 9/16 u-nyckel heller och 14 mm är ju aningen för liten. Det blir en vända till Biltema och handla lite fler verktyg i tumstorlek nu när man blivit traktorägare.

Jo det är lite kallare här uppe i Västernorrland, kom just in från en skidtur i minus 14. När jag testade traktorn var det väl bara sådär minus 4. Fläkten kyler väl själva utsidan på motorn när det är lite kallt. Jag kände igår att det är riktigt bra drag i kylarfläkten redan på måttliga varv. Så länge termostaten är stängd borde dock inte vattnet kylas ner mer än marginellt. Men kanske skulle en termostatstyrd elfläkt kunna göra en del

Värmepaketet är ganska väl tilltaget och fläkten är ganska kraftig så helt klart kyler den en hel del men jag testade även med att slå av fläkten utan att tempen gick upp nämnvärt.

Någon gång har det hänt mig att elkylarfläkten på bilen har pajat. Då har det varit full värme och högsta läge på på fläkten när man stått i någon kö i stan och det brukar kunna hålla tempen någorlunda i schack.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

VolvoBMNisse

#33 » 22:27:25, 23-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp en gammal tråd. :mrgreen:

Men jag bytte kylarlocket, och sen dess har jag bättre temp på motorn, nu är termostathuset och övre kylarslangen varm, och tempmätaren var nära mitten.

Vet inte om kylarlocket har nån betydelse för motortempen, men kan vara värt att testa då den inte är speciellt dyr att köpa. :thumme:

Jag hade det problemet att motorblocket blev varmt men topplocket, termostathuset och övre kylarslangen var kall, så därför fick jag lågt utslag på tempmätaren, fick nog bättre cirkulation i kylsystemet med nytt kylarlock.

/VolvoBMNisse
Senast redigerad av VolvoBMNisse 00:42:27, 18-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

senmathal

#34 » 00:37:34, 24-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju onekligen lite konstigt att ett dåligt kylarlock skulle kunna ha någon kylande effekt på motorn. Möjligen att det påverkar cirkulationen på något sätt.

I och för sig går min mätare upp ganska bra nu också när det är varmt ute.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

63an

#35 » 08:26:57, 24-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar som det är tänkt kanske, lite högre tryck i systemet möjligen så pumpen tar bättre?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dalle82 (trådstartaren)

#36 » 09:03:01, 24-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

man får kanske slänga med ett nytt lock i nästa beställning från OIE då
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

ErikPetersson

#37 » 09:12:15, 24-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite högre tryck i systemet möjligen så pumpen tar bättre?

Tänkte först att det inte spelade nån roll när pumpen sitter i ett slutet system, men risken för kavitation måste väl minska med ökat tryck?
Sen kanske pumpen kaviterat sönder för länge sedan om det var felet, det vet jag förlite om.

Rent teoretiskt: Läcker kylarlocket så kan ju vatten koka av vid en lägre temp och det stjäl ju värme, men isåfall drar den vatten och tror knappast det blir så mycket att märks på tempen.[/quote]
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

David, Luleå

#38 » 08:42:27, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men jag gör en snabb uppdatering. Jag skrev i stort sätt samma i en annan tråd. Men då jag läste denna innan termostatbytet då den kom upp i många träffar så gör jag en liten notis även här.

senmathal skrev:Jo men just i denna tråd tycks ingen, vare sig ny eller gammal, termostat ha varit felande utan just packning. Detta var fallet även på med min traktor, termostaten fungerade perfekt medan packning såg ut som sämre mattrasor.

Och packningen den finns på Mekonomen, art nr 17-112. Med termostaten i hand frågade jag om dom hade en passande packning. Nej sa han. -Jo sa jag, du kan inte vara så negativ. -Nähä sa han och gick och hämtade en perfekt passande packning med skåra för att trä runt kanten på termostaten.

Nu ska jag gå ut och montera den nya. Men jag förstår inte varför man måste ta bort några dieselrör. För mig räckte det att skruva bort konsollen för filtret. Sedan var det inga problem att ta bort termostaten.

/Mats


Artikelnumret finns ännu hos Mekonomen och med den nya packningen i hand så tog jag tag i bytet på min MF med samma motortyp. AD 3.152

Tog av huven och tog loss gamla termostaten. Men döm om min förvåning, den hade inte alls gummipackningen runt om, som diskuterades i tråden i länken. Den nya skulle inte ens gå att få på plats med den packningen monterad. Jaja. Jag monterade den nya som den gamla och med en ny termostathuspackning.

Passar inte alls med mekonomenpackningen.
Bild

Men utan så sitter den som en smäck.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

maweric

#39 » 15:56:54, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Gammal tråd men jag gör en snabb uppdatering. Jag skrev i stort sätt samma i en annan tråd. Men då jag läste denna innan termostatbytet då den kom upp i många träffar så gör jag en liten notis även här.

senmathal skrev:Jo men just i denna tråd tycks ingen, vare sig ny eller gammal, termostat ha varit felande utan just packning. Detta var fallet även på med min traktor, termostaten fungerade perfekt medan packning såg ut som sämre mattrasor.

Och packningen den finns på Mekonomen, art nr 17-112. Med termostaten i hand frågade jag om dom hade en passande packning. Nej sa han. -Jo sa jag, du kan inte vara så negativ. -Nähä sa han och gick och hämtade en perfekt passande packning med skåra för att trä runt kanten på termostaten.

Nu ska jag gå ut och montera den nya. Men jag förstår inte varför man måste ta bort några dieselrör. För mig räckte det att skruva bort konsollen för filtret. Sedan var det inga problem att ta bort termostaten.

/Mats


Artikelnumret finns ännu hos Mekonomen och med den nya packningen i hand så tog jag tag i bytet på min MF med samma motortyp. AD 3.152

Tog av huven och tog loss gamla termostaten. Men döm om min förvåning, den hade inte alls gummipackningen runt om, som diskuterades i tråden i länken. Den nya skulle inte ens gå att få på plats med den packningen monterad. Jaja. Jag monterade den nya som den gamla och med en ny termostathuspackning.

Passar inte alls med mekonomenpackningen.
Bild

Men utan så sitter den som en smäck.
Bild


Hur gick det för dig? Fick du upp temperaturen?

Har just bytt termostat på en MF550. Upplever att den går kallare nu än tidigare...
Funderar om det kan vara avsaknaden av packning runt själva termostaten som gör det.
Ska dock ut och köra lite mer senare idag och se om det inte bara var för lite gasat från min sida.
Vill ju så gärna få lite värme i hytten!
maweric
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:53, 21-05-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

David, Luleå

#40 » 20:05:23, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ger ändå inte utslag på tempmätaren mer än marginellt. Men lite varmare i hytten. Men det är ju inte som en Volvo 240 på maxvärme precis. Men när jag startar med motor/kupévärmare så upplever jag det rätt skönt i hytten hela snöröjningen trots att man nätt och jämt känner värme i utblåset.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

maweric

#41 » 20:12:30, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Ger ändå inte utslag på tempmätaren mer än marginellt. Men lite varmare i hytten. Men det är ju inte som en Volvo 240 på maxvärme precis. Men när jag startar med motor/kupévärmare så upplever jag det rätt skönt i hytten hela snöröjningen trots att man nätt och jämt känner värme i utblåset.


Var ute och skottade nu, fick upp motortemperaturen ganska bra. Satte en pappskiva framför kylaren för att maximera värmen. Fick ändå inte någon värme till hytten. Rören till värmen är helt kalla. Även om jag körde på högre varvtal på motorn. Så byte av termostat hjälpte inte. Får väl söka upp en elektrisk vattenpump... Om jag inte hittar någon annan lösning. Måste ju kunna hålla rutorna fria från frost och imma!
maweric
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:53, 21-05-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

David, Luleå

#42 » 20:46:55, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får ju lite värme så jag har inte utrett luft i systemet mera. Men jag tror att det skulle kunna vara ett logiskt fel då värmepaketet sitter så högt. Instruktionsboken tar inte upp mycket om luftning som om det skulle sköta sig själv. Men alla andra typer av värmesystem brukar ju kräva luftning så varför skulle MFs 500-serie vara annorlunda än det.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

håkan 13

#43 » 20:56:45, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nyare MF har iallafall en pump i taket... så en sån kan säkert hjälpa till!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

maweric

#44 » 21:16:37, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:nyare MF har iallafall en pump i taket... så en sån kan säkert hjälpa till!!


Ska ringa till traktorfirman jag köpte traktorn av imorgon och höra om jag får detta på garanti, för jag har aldrig fått väme i hytten.

Annars funderar på att köpa denna:
https://www.bildelaronline24.se/bosch/6 ... ImageGroup

Eller denna:
https://www.skruvat.se/Vattenpump-obero ... 57002.aspx

Skulle bara haft ett passande kontaktstycke till den så kabeldragningen blir snygg.
maweric
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:53, 21-05-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se