Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Låst gir i revers

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Brynjar (trådstartaren)

#1 » 16:28:01, 23-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

I går når jeg skulle rygge ned en bakke,mot en liten skrent, så satte jeg traktorn i revers i lavserien. Bremsene er litt dårlige så jeg tenkte jeg skulle sette den i 1 gir i tilfelle jeg ikke greide å holde den på bremsen. trillet sakte siste meteren og stoppet. Men jeg greide ikke å få den ut av gir igjen,altså i fri,girstangen står helt fast,å selvfølgelig står den låst i revers. :sad:

Dette syns jeg er litt rart i og med at den sto i 1 gir når jeg trilet sakte bakover. Så dagen i dag har gått med på å talje den opp igjen og rygge den hjem... :smile:

Spørsmålet er om det er noen her inne som har noen tips,kanskje vært borte i lignende og/eller har skrudd på disse traktorene. jeg har ike hatt den så lenge og har aldri reparert på denne før,så jeg er litt grønn. selv om jeg har reparert på mye annet så føler man seg litt rådvill på nye ting :smile:

Takker for tips.
Senast redigerad av Brynjar 16:29:09, 23-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander



bangt

#2 » 16:58:18, 23-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

öppna oljepåfyllningen (vid växelspaken) och peta förarn på rätt
ganska vanligt fel på dom,
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Brynjar (trådstartaren)

#3 » 18:16:42, 23-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kikket nedi der. ser egentlig ikke noe galt,eneste jeg ser at jeg kan løfte girspaken opp ca 1 cm... hva kan være årsaken til at dette har skjedd? slitasje? far prøvd og føre noe nedi og pete førern litt men er usikker på hvor hardhendt jeg skal være. dessuten så er jeg usikker på hvilken vei jeg egentlig skal bryte. reversgirhjulet er bakerst i kassen?? :?

ble mye spørsmål dette men...
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Mikael.Johansson

#4 » 18:58:57, 23-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att växelspaken glappar är bara tecken på slitage.
Det viktigaste är att man försöker få dreven mitt i läget, alltså i neutralläget, det är lätt att peta dom för långt åt endera hållet. Det hjälper ibland om man håller växelspaken emot där den ska gå i.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Brynjar (trådstartaren)

#5 » 23:28:29, 23-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok...takker så mye..skal prøve i morgen :grin: men å begynne å demontere rattstang å dashbord for å komme seg ned i girboxen er unødig?
kommer tilbake etter forsøk i morgen... :smile:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Brynjar (trådstartaren)

#6 » 18:26:32, 24-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Når en vet hvordan en skal løse problemet er det lett :grin:
Takk for tips folkens,tok meg 5 minutter og løse problemet i dag på morgenen... Kjørt traktor i hele dag :driver:
Låst seg 3 ganger idag,men har heldigvis hatt med kubein i skogen,bare å åpne lokket,vippe på plass og kjøre vidre :mrgreen:

:off_topic:
MEN...idag når jeg startet,så kom det endel olje ut eksosen,i skjøten mellom eksosbendet å lyddemperen. Små oljeflekker bortover hele siden på traktorn å meg. Sånn skal det vel ikke være? :klia:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Mikael.Johansson

#7 » 21:44:30, 24-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, egentligen inte.
Kanske har det kommit ner vatten i ljuddämparen?
Men det händer också att det kommer ut olja i avgasröret om man står länge på tomgång, t.ex. med en skogs-vinsch; det bränner bort om man kör.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Brynjar (trådstartaren)

#8 » 02:42:15, 25-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

vann tror jeg ikke det kan være. har montert "klapplokk"som vi sier i norge,og før det hadde jeg alltid en malingsbøtte over ved parkering.

idag ble traktoren startet uten motorvarmer og jeg brukte glødingen 3 ganger før den startet. Dette fordi jeg ikke ville tyne batteriet så veldig. men den har det med det at den ryker litt etter oppstart. som den maskinisten jeg er så bruker jeg og la den stå litt på tomgang før jeg kjører. men plutselig så går motoren rent som en klokke å nesten ingen røyk. da er heller ikke "oljelekkasjen" så ille.... :smile:

eneste som er dumt er at det er olje over alt i oppstartsperiodn. ser at det er lekkasje i skjøten der,å spekulerer om det er noe annet som skal tette der enn bare eksosklemmen?
Senast redigerad av Brynjar 03:03:08, 25-11-2010, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Mikael.Johansson

#9 » 09:30:33, 25-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en Thermostart du har så ska du nog inte använda den 3 gånger, som du säger, utan bara vänta tills den tänder och låt den eventuellt brinna i några sekunder innan du startar. Man ser på färgen på avgaserna om man har värmt för länge eller inte.
Möjligtvis kan du få in diesel i insuget om du värmer flera gånger innan start.

CAV Thermostarten är en rätt effektiv köldstartsanordning så man ska inte använda den onödigt mycket.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Brynjar (trådstartaren)

#10 » 10:19:58, 25-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet ikke hva den heter men jeg pumper inn diesel i innsuget og gløder til poffet kommer og starter me en gang. men det er to ganger jeg kun ha gjort det,glødet flere ganger. men når du sier det,så er avgassen mer grå å røykfull når traktorn står på motorvarmer å jeg glør kun en gang. i går var røyken sur å hvitere,da uten motorvarmer :smile:

men i går så prøvde jeg ikke 3 ganger på rad,ventet litt mellm forsøkene,men ikke lenge nok sikkert. :grin:

men hvor mange pump med diesel skal jeg egentlig pumpe inn?
på økonomideler sa de at jeg skulle start med en gang poffet kom,derfor har jeg gjort det...men ikke sikkert dette er korrekt å gjøre fordi.... skal kjøre senere idag,skal se prøve da å vente noen sekunder mens det brenner :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Mikael.Johansson

#11 » 09:35:59, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte bekant med det där att pumpa. Menar du att du har an handpump på instrumentbrädan som du pumpar in diesel i insuget med?
Det finns ju sådana men dom är väl inte till för diesel.
Vanligtvis sitter det bara en Thermostart som fungerar av sig själv, utan att man behöver pumpa något.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Brynjar (trådstartaren)

#12 » 12:22:19, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ikke for diesel??? kanskje jeg skal ta noen bilder???? det sitter en liten håndpumpe under dashbordet. Oppe på høyre side ved batterie sitter en liten tank. Åpner kranen på denne,pumper inn noen støt inn i innsuget. glør til det sier poff å så starter. Beklager min uvitenhet,men jeg har som sagt ikke noe kjennskap til denne traktorn,å diesel fikk jeg beskje om av han kje kjøpte traktorn av at jeg skulle bruke å gløde med.... :???:
men jeg må innrømme at jeg synes dette høres litt rart ut egentlig....
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Mikael.Johansson

#13 » 19:27:01, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har tydligen fel där. Rättning!

Här har ni en beskrivning på Ki-Gass systemet, dock på franska.
Leroy - Ki-Gass


Une méthode de démarrage (celle préconisée par MF, et que j'utilise avec succès; Il y en a d'autres.)

- Mettre la manette d'accélérateur à mi-course. Il faut de l'air pour que ça démarre.
- Tourner la clé en position préchauffage, et chauffer la bougie environ 20 secondes.
- Appuyer doucement 3 fois sur la pompe Ki-Gass.
- Actionner le démarreur.
Si après tous ces contrôles ça ne démarre toujours pas, c'est plus grave: pas de compression, pompe d'injection défectueuse, injecteurs défectueux...etc... etc...


Ungefärlig översättnig:
- Sätt handgasen på halvgas. Det behövs luft för att starta.
- Vrid nyckeln till läget för glödning, och värm i c:a 20 sekunder.
- Tryck försiktigt tre gånger på Ki-Gass pumpen.
- Starta.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Mikael.Johansson

#14 » 19:28:45, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, det ska vara diesel i behållaren.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Brynjar (trådstartaren)

#15 » 20:13:41, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Nej, jag har tydligen fel där. Rättning!

Här har ni en beskrivning på Ki-Gass systemet, dock på franska.
Leroy - Ki-Gass


Une méthode de démarrage (celle préconisée par MF, et que j'utilise avec succès; Il y en a d'autres.)

- Mettre la manette d'accélérateur à mi-course. Il faut de l'air pour que ça démarre.
- Tourner la clé en position préchauffage, et chauffer la bougie environ 20 secondes.
- Appuyer doucement 3 fois sur la pompe Ki-Gass.
- Actionner le démarreur.
Si après tous ces contrôles ça ne démarre toujours pas, c'est plus grave: pas de compression, pompe d'injection défectueuse, injecteurs défectueux...etc... etc...


Ungefärlig översättnig:
- Sätt handgasen på halvgas. Det behövs luft för att starta.
- Vrid nyckeln till läget för glödning, och värm i c:a 20 sekunder.
- Tryck försiktigt tre gånger på Ki-Gass pumpen.
- Starta.



Ja akkuret dette er systemet på min traktor. Alt dette bruker jeg og gjøre,bortsett fra to ting,jeg har pumpet inn diesel først og glødet etterpå,ikke andre veien som nevnt her. :smile:dessuten har jeg pumpet over 3 ganger... skal prøve å gløde først og pumpe etterpå neste gang.... :smile
det jeg mente tidligere i tråden var at denne prosedyren måtte jeg ta tre ganger før traktoren startet....pumpe inn,gløde,prøve å starte,vente litt,pumpe inn,løde osv :grin:

takk så mye for hjelp!! hører sikkert fra meg igjen,har tusen ting jeg spekulerer på ang traktorn,blandt annet hydraulikken. :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron