Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lågt oljetryck och vevhuskomp vid varmmotor

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Laokon (trådstartaren)

#1 » 12:35:02, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får lågt oljetryck och vevhuskomprission när motorn har gått varm. Vevhuskomprissionen beror förmodligen på dåliga kolvringar och foder, så det planerar jag att byta. Men kommer olje trycket från det problemet också eller är det oljepumpen?

Egentligen är frågan hur kollar jag att jag lyckats hitta felet när jag skruvat isär motorn?
Användarvisningsbild
Laokon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:29, 10-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320



MN

#2 » 13:48:32, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

oljetrycket är förm pga slitna lager. Ta kofoten och prova att lyfta remskivan uppåt.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#3 » 15:30:33, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågt oljetryck beror i huvudsak på slitna lager/vevaxel. Men på just din motor byter man oftast oljepump vid renovering. Mest beroende på att oljepumpen har så lågt pris så det är bara dumt att inte byta pump när man renoverar övrige delar i motorn. Att det ska vara möjligt att få en uppfattning om lagrens skick genom att bryta på remskivan är jag dock tveksam till, främst beroende på att det är vevlagren som slits ned först och då blir du inte klokare av att bryta på remskivan. Och skulle spelet på ramlagren bli så stort så du noterar det med en kofot så har oljetrycket gått förlorat för länge sedan.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MN

#4 » 16:53:11, 26-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif:

På min MF var det inga problem med oljetrycket och svänghjulet gick att rucka 0,40 mm. Klart kännbart.

Bild

I en gammal sidventilsexa jag haft det tveksamma nöjet att skruva med rumlade veven runt med 1-2 mm. Ja trycket var dåligt på tomgång men inte obefintligt.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Laokon (trådstartaren)

#5 » 00:21:24, 27-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för svaren.
Antingen är det oljepumpen eller så är det vevlagren. Pumpen är ju rätt billig som sagt och kan bytas när man ändå är där och vevlagren plockas ju ändå ut när man byter kolvringar och ev. foder.
Får se till att kolla glappet i ramlagren också, tyvärr är väl de inte lika lätta/självklara att byta.
Användarvisningsbild
Laokon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:29, 10-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320

Laokon (trådstartaren)

#6 » 19:12:16, 18-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu har jag bytt ut det mest... oljepump, vevaxel, ramlager och vevlager. Dessutom foder och kolvar...
Den goda nyheten är att vevhuskompen har försvunnit.

Men oljetrycket sjunker fortfarande, inte lika dramatiskt, men det sjunker.

Trycket är ok när motorn är kall och med lite varv. När den sedan blir varm sjunker oljetrycket, inte ner på rött längre men det sjunker.

Har använt billig olja från biltema, deras kombiolja för traktorer 10W30, vilket jag förstår som rätt siffror för motorn.

Finns det någon överstöminngventil eller liknande som kan ställa till det?
Användarvisningsbild
Laokon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:29, 10-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320

LeifAndersson

#7 » 19:52:51, 18-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du renoverat din motor för en bra slant, är det då inte lite "snålt" att då fylla marknadens billigaste olja i motorn. Om jag vore i ditt läge skulle jag köra första tiden på en inkörningsolja som rekommenderas av din leverantör av motordelarna. Sedan fylla en "riktig" motorolja för dieselmotorer, en kombiolja är mindre bra i motorer framförallt i en motor man är rädd om. Kombiolja är OK. i växellådor och hydraulsystem, men inte det bästa valet för motorer. Tillsatser som klarar både våta bromsar och hypoidtransmissioner GL 4 vill då i vart fall inte jag ha i min motorolja.
Om du bytt oljepump är också övertrycksventilen bytt, den sitter i pumpen.
Och ett smart drag vore att koppla in en extern oljetrycksmätare och kolla vilket oljetryck det då visar, och sedan kolla om det ligger inom norm i VHB.
Senast redigerad av LeifAndersson 19:55:14, 18-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tobbe-38

#8 » 22:52:15, 18-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är inte direkt snålt det är mer "dumt" eller va man ska säga inget taskigt, men den kombioljan är inte alls bra för en motor visst det är en bra motor som inte sliter ut sig på några år men det skulle vara lite bättre med bara vanlig mineral motorolja,

en inkörningsolja är ju en olja med sämre smörjande egenskaper då den ska få kolvringarna att slita in sig ordentligt då vanlig olja bildar en sån fin oljefilm så det inte är möjligt, alltså den minskar risken med att man får blanka cylinderväggar, så inkörningsolja och sedan belasta traktorn lagomt dvs lite tyngd på traktorn. för motorn har ju inga som helst problem att driva bara traktorn framåt och man bör belasta motorn under inkörning inte pressa alllt vad den orkar utan lagomt och med olika belastningar, och varierat varvtal inte fullvarv heller och absolut inte segdra den.

sen att du får så lågt oljetryck med ny pump lager osv vet jag inte vad de kan vara för fel, jag skulle kört på en 15w40 då den skulle få oljetrycket en bit över vad 10w30 kan inte säga exakt om det blir så väldigt märkbart men lite ska de märka, sen är en 15w40 olja vara bättre om man arbetar hårt med traktorn,

anledningen till att jag säger 15w40 är för att den är vanligast när man köper till dieslmotorer går lika bra med 10w40 men biltema säljer mineral olja till dieselmotorer på 10l dunk 15w40, för samma pris som kombi oljan

blev lite mycket text och du kanske redan visste det där med att köra in traktorn rätt

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se