Kolla gärna efter lekage och höj och sänk hydralarmar och
lastare, kolla tilten till skopan. Kolla också hur lastaren är kopplad, om den har separata spakar, att föredra, eller gemensam
spak med armarna, funkar ganska bra det med, bara lite krångligare om både hydralarmar och lastare ska användas i samma veva, finns då vanligen ett vred eller dyligt så man kan använda antingen eller.
Om inte ett vred finns är det sämre, då måste lastaren låsas mekaniskt när den inte används och hydralarmarna ska användas, och
vise versa, men hydralarmarna kan ofta låsas med spak och har man inget på dem kan de åka upp och ner, men då får man tyvärr vänta på höjning och sänkning av armarna varje gång lastaren höjs eller sänks. Så armarna bör ha låsning eller hällst separata
reglage till lastaren.
Ev. kan man prova lyfta något lite tyngre både med hydral och lastare. Annars får man fråga ägaren hur det funkar och hoppas han är ärlig. Snabbhet kan också kollas. Kan vara lite segt nu när det är kallt allra hällst om traktorn är kall, men hyffsat fort ska grejerna gå upp och ner. Annars är traktorn helhetsintryck viktigare.
Ser traktorn bra och välskött ut och säljaren verkar ärlig får man hoppas att han han är det också. Är du inte van med traktorn låt gärna förra ägaren demonstrera den lite och kör därefter själv en
sväng, dock igentligen inte så nödvändigt att köra själv. Du kan ju endå kolla
ungefär hur högt kopplingen tar, genom att titta när ägaren kör.
Tar kopplingen högt är den troligen sliten. Lite hur glapp i
styrning och hur bromsar verkar vara ser man också på ett ungefär, genom att se på när någon annan kör. Men känner du dig någorlunda "hemma" så kör lite själv också. Kanske det finns någon
plog eller dyligt ni kan lyfta och lite grus i skopan eller dyligt.
Kolla gärna också hur högt lastaren lyfter och hur bastant byggd den verkar vara. Känn lite på styrningen, ej när traktorn står still, hur tungstyrd den är, och om den har servo etc. Kolla också anndra funktioner och utrustningar, t ex belysning och ev.
värme.