Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Känslan att man välter

43 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Torpöbo

#16 » 19:39:05, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha jobbat i skogen ett halvår o kört ( TJ 1410B,D och 810B), kört i skogen med valmeten hemma sen 16 års åldern och ägt en skördare (cat 550 / spindeln) så har jag varit med om ganska mycket otäcka lutningar.

När jag jobbade i skogen o körde 1410 kunde de luta mycket så man inte satt kvar i stolen utan hängde i rutan i sidorutan, för att inte lasset skulle välta så satt man med fullt timmerknippe i gripen för att kompensera genom att svänga ut knippet åt sidorna, var läskigt i blockigterräng med då man kunde halka av stenar åt sidan.
När jag körde 810:an en gång där kranen sitter på Traktordelen och skulle ut från en gallring på en väg där nerfarten var väldigt brant hade jag kranen på vagnsdelen med massaved i gripen och flytläge ilagt för att den skulle följa med lasset när jag körde ut från gallringen. Det ville sig inte bättre att när jag har svängt fullt och uppnått den mest vingliga vinkeln mellan traktor och vagn så ser jag i ögonvrån gripen med massa ved komma farande på "Nersidan" av skotaren den gången var det nära vältning kan jag säga.

När man kört i skogen med valmeten har det också varit spännande några gånger, när vi körde med industridäck o kedjor runt om så kunde man köra över så höga stena med bahjulen att traktorn med några centimeter till godo hängde sig på det översta fotsteget.

Så man kan allt köra o ordentlig lutning även om man inte tror det.
Vill man vara med när det lutar ska man åka med en markberadare på ett backigt hygge, dom kör verkligen tills man blir rädd sen kör de lite till.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



Bjørn

#17 » 23:01:51, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er sant som det sies at som oftest blir man redd lenge før det er noen fare, men ettersom man blir vant med lutningen så nærmer man seg grensen. Fortsatt er det normalt ingen fare, men man bør være obs på at det skal ikke mer til enn en sten under øverste hjul eller et hull under nederste før det virkelig er fare.

Om det går bra med føreren så følger det normalt en hel del ekstraarbeid med et traktorvelt


I området jeg bor er det bare er det bare unntaksvis at det er flatt, så man lærer seg grensene etterhvert. Har aldrig veltet med traktor, men har vært for nære av og til og har lagt noen vogner på siden. Det var en anledning jeg kjørte der det var VELDIG stor sidelutningat at traktoren var på tur til å velte, men stoppet i pendlingen på forakselen og ble stående der på 3 hjul. Ingen ønskesituasjon, tror jeg var 17 år da.

På 80-tallet var det 2 dødsulykker i nærområdet her i forbindelse med velt av traktor med åpen hytte. Det er heller ingen ønskesituasjon :!:

Farsan har veltet ved 2 anledninger, but is still going strong :)
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Patrik_L

#18 » 23:39:59, 29-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört kungen av grävlastare i riktigt besvärlig terräng (se bild) och ibland kommer den där känslan av att man välter en halvminut för sent. Det jobbiga är att få järnklumpen på fötter igen.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

senmathal

#19 » 08:16:22, 30-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men med tanke på lutningen måste den där traktorn vara väldigt lättvält :smile:

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

rikard_e

#20 » 20:38:01, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

lättare att gå ut och titta hur mycket maskinen lutar som folk här säger, välte med en ford 7000 ner i ett dike, sen dess klarar jag inte av lutningar, kan t.o.m känna obehag av att sitta och plöja.
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

frenchie (trådstartaren)

#21 » 21:58:58, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klurar på att bredda spårvidden på kommande traktor (som tydligen blir en Ford 4000 också, inte en Deutz). Sliter det mer på bakaxeln måntro?
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

Håkan.E

#22 » 22:46:58, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik_L skrev:Jag har kört kungen av grävlastare i riktigt besvärlig terräng (se bild) och ibland kommer den där känslan av att man välter en halvminut för sent. Det jobbiga är att få järnklumpen på fötter igen.
Bild

Hur gick det här till?
Jag tycker att det är läskigt att åka i terängen när det lutar och sedan ser man en sån här bild.
Om man kan göra en sån tabbe på plan mark då har man nog haft tur när man har kört i terängen på tre hjul utan att välta.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Patrik_L

#23 » 22:57:51, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan.E skrev:Hur gick det här till?
Jag tycker att det är läskigt att åka i terängen när det lutar och sedan ser man en sån här bild.
Om man kan göra en sån tabbe på plan mark då har man nog haft tur när man har kört i terrängen på tre hjul utan att välta.


Det var inte så svårt, jag höll på att dra ut kabel och hade en (nästan tom) kabeltrumma hängande i skopan och så skulle jag svänga ut på den där vägen som syns. Det var en liten grop ca en decimeter djup i gräset och när hjulet gick ner där försköts tyngdpunkten så pass att maskinen lade sig på sidan. Det var första gången det hände, men inte den sista :) Att köra Huddig med smala hjul, last i skopan och samtidigt användande av styrningen är en balanskonst i klass med att cykla enhjuling :) Åtminstone om man är van att köra en maskin som är stadig i jämförelse....
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Bjørn

#24 » 23:38:36, 01-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

frenchie skrev:Jag klurar på att bredda spårvidden på kommande traktor (som tydligen blir en Ford 4000 också, inte en Deutz). Sliter det mer på bakaxeln måntro?



Tror ikke du behøver være redd for større slitasje på bakakselen, den er nok dimensjonert før å tåle belastningen ved normal kjøring.
Som oftest går det jo bra med dobbelmontage også uten at det blir problem med bakakselen :)


Mvh. Bjørn

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Matte.Hartman

#25 » 12:23:52, 02-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

frenchie skrev:Jag klurar på att bredda spårvidden på kommande traktor (som tydligen blir en Ford 4000 också, inte en Deutz). Sliter det mer på bakaxeln måntro?


Tror inte heller det ska vara nåt problem med slitage men ett annat alternativ, och säkert billigare, kan ju vara att bara hänga dit hjulvikter.
Då sänker du ju tyngdpunkten markant, samt får bättre fäste på vintern :)
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

frenchie (trådstartaren)

#26 » 13:42:35, 02-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matte.Hartman skrev:hänga dit hjulvikter.
Då sänker du ju tyngdpunkten markant, samt får bättre fäste på vintern :)


Ja, det är ju ett renodlat win-win-läge.
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

Rapptarzan

#27 » 18:55:46, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Men med tanke på lutningen måste den där traktorn vara väldigt lättvält :smile:

/Mats


Hej mats!
Faktum är att Huddig 1260 klarar av 45 graders lutning med lastare
och grävaggregat i transportläge, rätt faschinerande! Men håller med
om att det såg onödigt flackt ut där :bira:
Rapptarzan
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:26:19, 28-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 1260B, Volvo L70F, JCB JS145,Huddig 860, JCB412, Volvo L60G

frenchie (trådstartaren)

#28 » 19:25:03, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängde slutligen på en 460-480 kg tung cementtunna på baklyften. Med den bredd jag har nu går den otroligt stadigt. Trevligt att ha motvikt till hustruns tyngsta ensilagebalar med...
Användarvisningsbild
frenchie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:00, 20-03-2010
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4000 - Tranås 850-lastare
Irus U1200 K - Hatz diesel

fretchi

#29 » 21:05:05, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan det väl vara en bra ide att gå ut en väg i förväg. Promenera och kika var det ser lämpligast ut att köra och kika så att inga oväntade hinder förekommer. Tänk bara på att traktorn kräver mer utrymme än vad man oftast tror när man går till fots :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

patrik h

#30 » 23:10:56, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man med lastaren så pass högt som det ser ut på bilden så är det ett under att maskinen inte har tippat tidigare för dig.
Hög lastare, svängd maskin och kanske något i frontskopan så kan det ju tom räcka med en hastig rörelse med grävaggregatet för att tippa på en plan grusplan.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se