JoBy skrev:Robban_C skrev:JoBy skrev:...
Högra bilden med framhjulen isär har ju antaglingen en pendelaxel fram. Då ska 'stability baseline' vara en triangel, inte en fyrkant.
Både ja och nej. Stability baseline är en triangel tills man har nått ändläge på pendlingen, sen är den en fyrkant.
Då har du ju bara tre
hjul i marken, hur kan det bli en fyrkant?
Om man har last i frontlyften på en jordbrukare, och man kör så att traktorn lyfter ena bakhjulet, då är nog risken stor att den fortsättar att tippa även när pendeln fram bottnar. Tyngdpunkten har ju då hamnat ännu längre ut.
Man kan ju konstruera sig ett hinder i en sluttning som gör att ändläget på pendlingen nås och sen görs hela hindret lite "brantare" så traktorn tippar. Hindret är alltså något där man måste beakta fyra hjulens positioner.
Men... det var nog inte tänkt så. Den där broschyren verkar alltså rätt dålig tycker jag när de inte nämner (eller missar jag det?) triangeln. Det är ju bland det viktigaste att veta!
Var Sverige först med lagkrav på skyddsbåge (ROPS)?
Det kom det 1 juli 1959.