Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Varvtalsregulator BM 430

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

senmathal (trådstartaren)

#1 » 14:21:57, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Min BM 430 vill inte varva mer än 1600 varv och jag börjar misstänka varvtalsbegränsaren. Vad jag förstår ska varvet bara begränsas på högsta växeln för att sänka maxfarten. Men varför sitter det två brytare på växellådan? Begränsas varvet när strömmen sluts eller när den bryts?

Går det att testa genom att att tjuvkoppla trådarna till kontakterna? Jag gissar att strömmen ska brytas när man lägger i högsta växeln. Då jag aldrig kör på vägen kanske jag helt kan koppla förbi kontakterna på v-lådan?

/Mats

Tror jag kom på varför det sitter två brytare där. Antar att den ena ska känna av om det är hög eller lågväxel.

/Ds
Senast redigerad av senmathal 14:26:14, 10-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Mikael.Johansson

#2 » 16:04:18, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del sitter det en brytare som gör att man bara kan starta med gruppväxeln i neutral.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

senmathal (trådstartaren)

#3 » 16:13:33, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterar lite.

Jag plockade bort kåpan över brytarna på växellådan och mätte om det fanns ström där men det gjorde det inte. Kom då på att jag tidigare bytt en trasig säkring som jag inte visste vad den var till. När jag kollade var den trasig igen så jag satte dit en ny och då blev det ström vid kontakterna.

Jag provstartade och nu varvade den för fullt men bara ett tag för att sedan sjönk det till 1600 igen. Jag tog för givet att säkringen gått igen men så var inte fallet och ström fanns vid kontakterna och även på tråden till regulatorn. Jag gissar att regulatorn innehåller någon form av spole så jag mätte motståndet mellan jord och tråden till regulatorn men där fanns ingen som helst kontakt.

Dumt nog satte jag i en lite väl kraftig säkring och nu funderar jag om det kan ha varit något fel i regulatorn som sedan gjorde att den brändes på något sätt. Eller så är det bara något glapp i den. Första gången den varvade upp efter att jag hade tankat måste ju säkringen ha varit hel. Det var också en 25 A säkring.

Glad för tips om åtgärder. Går det att ta bort varvtalsstoppet på något annat sätt än en förbikoppling vid kontakterna. Jag tänkte om det går att göra något vid själva pumpen

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#4 » 16:25:35, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:På en del sitter det en brytare som gör att man bara kan starta med gruppväxeln i neutral.


Jag tror inte det gör det på min utan den ena brytaren känner av om det är hög eller lågväxel. Det är ju bara på högväxeln som begränsningen behövs.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

MN

#5 » 16:36:28, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns elschema för 430 i downloads. de 2 kontakterna känner av om 4H ligger i. Kommer inte ihåg om de bryter eller sluter i 4H. Känns rimligast att de sluter. Men det är ju bara att mäta över brytarna!

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

senmathal (trådstartaren)

#6 » 17:30:32, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo som du ser ovan har jag mätt och dom bryter när man lägger i hög 4:a annars ligger det ström på regulatorn.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#7 » 21:18:58, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog bort selenoiden från pumpen och kollade hur det såg ut. Spolen var bara trädd över en rund pinne/rör som kom ut ur pumpen. Antagligen är det avbrott i selenoidens lindning. Någon som vet var man hittar en sådan. Man har ju inte lust att köra omkring med en traktor på halv effekt. OIE verkar inte ha någon och detta är väl antagligen specifikt för BM? Eller kan det finnas till MF också? I så fall är väl utbudet större.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Jars

#8 » 23:12:46, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte du ta en/flera bilder som du fogar hit så får vi börja leta efter nåt likadant.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Ivar Risslén

#9 » 23:19:13, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns även MF modeller som har en liknande anordning. Det har varit diskutioner om vad den hade för uppgift i en tidigare tråd. Så det borde finnas att få tag i hos någon märkeshandlare.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#10 » 23:46:08, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med din närmsta dieselverkstad, där får du hjälp med att bli av med varvbegränsaren en gång för alla. I vart fall tidigare fanns en kille på bondsjöhöjden som enkelt fixade sådana problem, om inte han finns kvar får du kolla med Malte Månssons i Sundsvall. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

senmathal (trådstartaren)

#11 » 00:33:07, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns du vad han på Bondsjöhöjden hette som kunde fixa detta. Tror du han behöver pumpen för att fixa eller kan han tipsa hur man gör? Den del som spolen sitter på verkar ju gå att skruva bort men jag har lite för stor respekt för dieselpumpar för att skruva på något annat än luftskruven :smile:

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

LeifAndersson

#12 » 10:35:39, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att fixa på plats, mins inte vad han hette för oss var det bara ett telefonnummer på ett snabbval. Prata med Raimond på Scania han vet säkert om det finns någon "dieselnisse" kvar där uppe.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Karl Andersson

#13 » 11:06:16, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häpp!
Du skriver att spolen satt påträdd på en pinne eller ett rör som sedan var skruvat mot pumpen. I mina öron låter det som en magnetventil?! Om så är fallet kan du garanterat hitta en ny spole till den eller i värsta fall ersättta den gamla med en ny med motsvarande konfiguration. 12 volts magnetventiler är sällan dyra. En bild vore kalas!!!
Ha dä!
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

LeifAndersson

#14 » 11:20:38, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget problem att byta spolen, problemet är att det är en sällsynt korkad konstruktion, en spole som ligger aktiv och drar ström ( om än lite) utom när du kör på högsta växeln, är ett mycket onödigt "tillbehör" som dessutom kan strula. En typisk nödlösning för att klara typningen i Sverige.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

senmathal (trådstartaren)

#15 » 17:42:59, 11-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart är det inga större svårigheter att fixa dit en annan spole eller selenoid som jag kallade den, men som sagt en helt onödig utrustning så länge man inte kör efter landsvägen. Någon varnade för vad försäkringsbolaget skulle säga om man blev inblandad i en olycka. Skulle vilja se det försäkringsbolag som har koll på varvtalsbegränsaren på en BM 430!

Den är ju dessutom lite löjligt ditmonterad så man inte helt lätt ska kunna ta bort den. Kåpan som sitter över kontakterna på växellådan är skruvad med två skruvar med helt runda skallar som inte går att få grepp om. Men det gick bra med polygrip. Sedan måste man borra bort en sprint för att gänga bort en hylsa som skyddar kontakerna på selenoiden vid pumpen.

Leif, jag får forska lite i huruvida det går att hitta någon dieselman här i krokarna. Ser att du också är Västernorrlänning.

En annan fundering. Skall man kunna gasa mer med handgasen än med pedalen eller lika mycket. Jag undrar om jag kan ha något på tok i länkaget från pedalen.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 18:13:39, 11-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se