Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byte av vevaxel på Perkins A4.236

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#1 » 23:48:35, 14-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nu är det dags att försöka skaka liv i min gamla trotjänare.
Det började med att den "hävde" ur sig motorolja ur dräneringshålet vid lamellen. Dessutom blev oljetrycket bara sämre och sämre.
Det var bara att inse att man var vid vägs ände och därefter börja skruva..

Efter att jag lossat filttätningshållaren till bakre vevaxeltätningen fick jag se ett fult sår i vevaxeln där den ska täta mot filtentätningen. Men som tur är har jag fått tag i en annan trasig motor där det är ett stort hål bränt mellan två cyindrar vid topplockspackningen= både trasigt block och topp.

Min tanke är att jag ska ta vevaxeln från den "smällda" motorn och köpa nya ram och vevlager. Dessutom tänkte jag ta oljepumpen från den "smällda" motorn och sätta in i min. Låter detta rimligt?

Men nu är jag ute på djupt vatten och frågorna hopar sig:

- I verkstadshandboken står det att man måste mäta vevaxelns skevhet och lagerbanornas ovalhet....
Är det något att bry sig om om man inte misstänker eller ser att något hänt med den?

- likadant står det att man ska mäta axial och radial skevning på svänghjulet. Jag tänkte strunta i det också!

- Däremot måste jag väl försöka mäta så att vevaxeln inte är slipad till en överdimension. var överdimension verkar vara 0,01x25,4"= 0.25mm
Är det godstjockleken på lagret eller är det diametern som är 0,25 mm större?

-Jag tror att jag även ska köpa tryckbricksats för att shimsa axialspelet på vevaxeln.. Inte för att jag riktigt förstår hur detta ska gå till men det brukar ge sig bara man sätter i gång, är lite noggran och inte har för bråttom.

-Ska jag när jag ändå har skruvat isär så här mycket även lyfta på topplocket och byta kolvringar?

Sedan är det något som håller mig vaken på nätterna:
Hur kan någonting bli tätt om man bara har packningsklister på den ena sidan av packningen. Jag har fått höra att bara amatörer har klister på båda sidorna av packningen!

Med vänlig hälsning Janne
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D



Jars

#2 » 01:52:57, 15-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att det är/blir många som svarar :thumme:
mäta vevaxelns skevhet och lagerbanornas ovalhet
.... Jag skulle mäta
mäta axial och radial skevning på svänghjulet.
Jag skulle mäta

mäta så att vevaxeln inte är slipad till en överdimension.
skulle jag med..


lyfta på topplocket och byta kolvringar?
Jag skulle inkludera nyakolvar med.

Sedan är det något som håller mig vaken på nätterna:
kan någonting bli tätt om man bara har packningsklister på den ena sidan av packningen
.
Kanska enkel är det ,, det är packningen som skall täta :!: Klister (lim) använder man för fastsättnig annars oljar jag alla packningar
på den andre sidan.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

BMGustav

#3 » 17:43:36, 15-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående att se på vevaxeln om den är inom måtten eller ej är omöjligt. Tyckte själv att vevaxeln på min grålle såg väldigt fin ut, inga spår och lagren var i bra skick men jag kunde utan problem skaka på vevstakarnas nedre del så glappa lagren var mot vevaxeln. Denna vevaxel behövde då slipas (både ram och vevlagerplatser) till 0.20 underdimension, alltså andra underdimensionen.

Så mitt råd är att ta den till en motorfirma och be dom att mäta upp den.
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#4 » 23:27:45, 15-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.

OK!
I kväll har jag vinglat upp indikatorklockan på motorblocket i den smällda motorn. Vevaxeln och svänghjulet sitter kvar och jag mätte på svänghjulets ytterkanter.

I axialled: Kast mellan 6-14 på ind.klockan.= 0,08mm axialkast.
får ej överstiga 0,26mm enligt verkstadshandboken

I radialled: Kast mellan 71-67 på ind. klockan.= 0,04mm radialkast
får ej överstiga 0.30 mm enligt verkstadshandboken

Kan man då säga att vevaxeln i alla fall inte är krokig?

Nästa steg blir nog att försöka leta på det digitala skjutmåttet som jag lagt någonstans så jag skulle veta var det fanns....
Jag vet inte vilken tolerans det klarar, eller om det måste vara en mikrometer. Det finns billiga mikrometrar på Biltema men de mäter bara 25mm så det räcker inte.

/Janne
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D

macgyveer

#5 » 23:48:09, 15-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janne.Gustavsson skrev:Tack för svaren.

OK!
I kväll har jag vinglat upp indikatorklockan på motorblocket i den smällda motorn. Vevaxeln och svänghjulet sitter kvar och jag mätte på svänghjulets ytterkanter.

I axialled: Kast mellan 6-14 på ind.klockan.= 0,08mm axialkast.
får ej överstiga 0,26mm enligt verkstadshandboken

I radialled: Kast mellan 71-67 på ind. klockan.= 0,04mm radialkast
får ej överstiga 0.30 mm enligt verkstadshandboken

Kan man då säga att vevaxeln i alla fall inte är krokig?

Nästa steg blir nog att försöka leta på det digitala skjutmåttet som jag lagt någonstans så jag skulle veta var det fanns....
Jag vet inte vilken tolerans det klarar, eller om det måste vara en mikrometer. Det finns billiga mikrometrar på Biltema men de mäter bara 25mm så det räcker inte.

/Janne


Om jag har läst ditt inlägg rätt så har du väldigt bra lagerspel axialspel, men det kan ju vara fel decimaler dvs tiondelar i stf hundradelar.
macgyveer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:37, 12-12-2010
Maskintyp: Traktor

dimorep

#6 » 23:50:47, 15-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skjutmått (om än de är digitala) är bara till för att mäta ner till 0.10 noggrannhet med, sen går det att anta / gissa 100 delarna...
Krävs micrometer för att mäta slitage på lagerläge, förutom måtten så är det skicket på lagerlägena som avgör om de behövs slipas eller inte.

För att avgöra om veven är rak nog för att användas så räcker den mätmedoden du beskrev (om det är noggrannt utfört), dock måste bättre mätning utföras i samband med kontroll inför ev. slipning av den.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Janne.Gustavsson (trådstartaren)

#7 » 00:06:28, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.
Jag var själv lite osäker på decimalerna men så här tänkte jag:
Indikatorklockan är graderad från noll till hundra på ett varv. Därefter räknar den upp ett på den lilla visaren. Skillnaden mellan noll och ett på den lilla visaren kunde jag mäta med skjutmått till en millimeter, alltså är det en hundradels millimeter mellan var skaldel på den stora skalan. Den stora visaren rörde sig mellan 67-71 på radialspelet. Detta tolkar jag som fyra hundradelar (0,04mm).
Låter det rimligt?

/Janne
Janne.Gustavsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:29, 15-08-2009
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 175S
LM 422
Toro Groundsmaster 223-D

macgyveer

#8 » 01:18:48, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janne.Gustavsson skrev:Tack för svaren.
Jag var själv lite osäker på decimalerna men så här tänkte jag:
Indikatorklockan är graderad från noll till hundra på ett varv. Därefter räknar den upp ett på den lilla visaren. Skillnaden mellan noll och ett på den lilla visaren kunde jag mäta med skjutmått till en millimeter, alltså är det en hundradels millimeter mellan var skaldel på den stora skalan. Den stora visaren rörde sig mellan 67-71 på radialspelet. Detta tolkar jag som fyra hundradelar (0,04mm).
Låter det rimligt?

/Janne


Max radialkast 0,30 = 3 tiondelar du har 0,04 = mindre än en halv tiondel
Max axialkast 0,26 = 2,6 tiondelar, du har 0,08 = mindre än en tiondel
Enligt vad jag kan förstå är du helt klart inom toleranserna.
ett varv på indikatorklockan är en mm = hundra streck, tio tiondelar.
dvs ett streck är en hundradel.
Senast redigerad av macgyveer 01:25:25, 16-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
macgyveer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:37, 12-12-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se