Hej!
Nu är det dags att försöka skaka liv i min gamla trotjänare.
Det började med att den "hävde" ur sig motorolja ur dräneringshålet vid lamellen. Dessutom blev oljetrycket bara sämre och sämre.
Det var bara att inse att man var vid vägs ände och därefter börja skruva..
Efter att jag lossat filttätningshållaren till bakre vevaxeltätningen fick jag se ett fult sår i vevaxeln där den ska täta mot filtentätningen. Men som tur är har jag fått tag i en annan trasig motor där det är ett stort hål bränt mellan två cyindrar vid topplockspackningen= både trasigt block och topp.
Min tanke är att jag ska ta vevaxeln från den "smällda" motorn och köpa nya ram och vevlager. Dessutom tänkte jag ta oljepumpen från den "smällda" motorn och sätta in i min. Låter detta rimligt?
Men nu är jag ute på djupt vatten och frågorna hopar sig:
- I verkstadshandboken står det att man måste mäta vevaxelns skevhet och lagerbanornas ovalhet....
Är det något att bry sig om om man inte misstänker eller ser att något hänt med den?
- likadant står det att man ska mäta axial och radial skevning på svänghjulet. Jag tänkte strunta i det också!
- Däremot måste jag väl försöka mäta så att vevaxeln inte är slipad till en överdimension. var överdimension verkar vara 0,01x25,4"= 0.25mm
Är det godstjockleken på lagret eller är det diametern som är 0,25 mm större?
-Jag tror att jag även ska köpa tryckbricksats för att shimsa axialspelet på vevaxeln.. Inte för att jag riktigt förstår hur detta ska gå till men det brukar ge sig bara man sätter i gång, är lite noggran och inte har för bråttom.
-Ska jag när jag ändå har skruvat isär så här mycket även lyfta på topplocket och byta kolvringar?
Sedan är det något som håller mig vaken på nätterna:
Hur kan någonting bli tätt om man bara har packningsklister på den ena sidan av packningen. Jag har fått höra att bara amatörer har klister på båda sidorna av packningen!
Med vänlig hälsning Janne