Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorn blir inte varm på BM 430

72 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

macgyveer

#46 » 23:42:58, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar du bort fläkten är du ute på hal is det går nog ganska många 430 med fläkt i det här landet och det är - 30 och de har värme i övrigt vill jag inte ha några teorier om vad som är fel dock har jag upplevt en termostat som har hängt sig i stängt läge o det var inte kul innan man vissste att man inte kvaddat motorn och fläkten kyler marginellt utan cirkulation (Luften styrs inte runt motorn)mvh (obs traktorn kokade efter ca en kilometers körning)
macgyveer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:37, 12-12-2010
Maskintyp: Traktor



senmathal (trådstartaren)

#47 » 00:44:19, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Detta gäller för MF med liknande motor.

Bild


Vet inte om du läst igenom tråden eller om du bara svarar på sista inlägget?

I ett tidigare inlägg fanns ovanstående information från tillverkaren. Inte en BM 430 men i stort sett samma motor. Det verkar ju som en onödig information om det inte vore för att det ibland kan vara svårt att få upp värmen på motorn. Sedan är det ju bra att det går en massa 430 med full värme i minus 30 men min gör inte det.

Kylfläkten har jag inte tänkt att demontera permanent utan för att testa tillfälligt. Risken att den börjar tvärkoka är nog obefintlig och sedan har jag ju en tempmätare. Blir det bättre sätter jag kanske in en elfläkt.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Mikael.Johansson

#48 » 10:17:07, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vad Massey-Ferguson säger om möjliga felorsaker till att 3.152 går för kall. Man ser ju också vad dom inte anser kan vara orsak till felet. Ett felsökningsschema borde inte vara onödig information. :???:
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dalle82

#49 » 10:43:17, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår hade vi -20 grader nere i Skåne när jag plogade snö en timme.
Motorvärmare på 1,5 timme innan. Värmen av i hytten i början så rörde sig mätaren iaf upp till början av grönt fält efter ca 20 minuter. På med värmen sen det var gött, men när man drog ner på låga motorvarv och småputtrade på tomgång vid lite finskottning så sjönk mätaren ner i vitt och värmen blev svagare. Vid lite varv på motorn och belastning ökade den igen.
Har ny termostat och tätning på tub. Har inte haft kallare än 5 minus vid tidigare plogninar och då höll motorn värmen bättre, men inte mer än någon mm in i grönt fält.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

63an

#50 » 10:56:24, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför skärmar du inte kylaren? Prova med 3/4 så får du lite varmare i retur till motorn, kan väl inte förstöra motorn...
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#51 » 20:57:51, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an, hur tänkte du nu..? :klia:

Om kylvätsketemperaturen inte är uppe i den tempen som termostaten öppnar vid så tar INTE motorn in "returvatten" från kylaren utan interncirkulerar det i motorn.

Dock kan "kylargardin" minska avkylningen av motorn (= snabbare uppvärmning / högre temp.) då den stryper lufttillförselen till kylfläkten!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#52 » 22:17:04, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför frågar du som är auktoriserad, du vet väldigt bra vad jag menar, han kan få lite högre returtemp till kylning å de betyder massor när det är så kallt, men mannen är otydlig vad uppmätt temp är på motorn! Sådär ungefär från en på sidan om...
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hymax

#53 » 22:43:35, 22-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min far tog stora hästfilten och knöt fast den runt huv och front på BM 430in för att få högre temp
när han skottade snö på 70-talet, inte vackert men tempen steg både i motor och kupé. :smile:
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Ulf

#54 » 10:15:16, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det finns många lösningar från förr för att både få upp tempratur på både traktor och förare, bla kartong och filt/täcke på sidorna så att värmen från motorn styrdes in i hytten. Men det vete katten hur det funkade. Iofs är någon grad är alltid någon grad... .

:back_to:
Nuffen lägger sig på ca 50-60 grader (enl. den elektriska mätaren från biltema), men vattnet känns varmare, har en ny (!?) termostat i den gamle men det är inte läge att leka med vatten i friluftsgaraget.

Termostaten tror jag öppnar lite för tidigt för det är fullt flöde vid denna tempratur. Ska skaffa batterier till IR-termometern, ett mycket bra tips!

Biltema har en för drygt 300 och en för drygt 500, en god investering, det går ju att mäta tex skorstenen, även om precisionen kanske inte är super så duger dom för detta syfte.

Att sätta i elfläkt känns lite som att åtgärda symtomet, utan att ta reda på den verkliga orsaken. Men kanske är det rätt lösning när man vet orsaken.

12 timmar till julefrid och julegrogg!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

63an

#55 » 10:31:44, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

IR-termo är väl en bra investering, användbar nästan överallt, kontakttermo är onödigt dyr å kommer inte åt på många ställen! Clas i sjöns lilla duger..
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

senmathal (trådstartaren)

#56 » 12:34:01, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge termostaten fungerar som den ska kan en avskärmning av kylaren endast begränsa fläktens luftkylning av motorns utsida. I och för sig tror jag att det kan göra en hel del. Anledningen till att det är svårt att få upp värmen på vintern är väl till största del den omgivande luftens kylning av motorns utsida. Att vindens avkylande effekt på en varm yta är stor är ju ett känt faktum. Fläkten på en traktor är ju dessutom väldigt rejält dimensionerad för att klara av kyla vid hård belastning utan hjälp av fartvinden även då det är + 25. Om luften under motorhuven fick chans att värmas upp måste det ju vara en väldigt stor fördel.

När jag skärmade av kylaren så steg tempmätaren in på grönt även i minus 15 - 20. Men trots avskärmningen är det om inte orkan så full storm runt motorn. Nästa steg blir att testa utan fläkt och om det visar sig vara effektivt montera i en elfläkt.

En annan orsak torde väl vara att motorn drar i sig väldigt kall luft i insuget. Det skulle vara intressant att ordna förvärmning av insugningsluften och se vad det har för effekt. En slang till grenröret som på bilmotorer kanske skulle fungera.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Ivar Risslén

#57 » 13:18:28, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om många är rädda att prova gamla råd om hur man gjorde förr. Till i mitten av 60-talet hade de flesta fordon en kylargardin som man kunde dra upp och till de flesta personbilar fanns det kylarskydd att knäppa fast utvändigt på fronten. Dom som körde på vinter med traktorn bruka göra sig plåtar som dom satte fast på sidorna av traktorn, typ som på baklastare. Det var för att få upp motortempen dom gjorde det och att det blev lite varmare på förarplatsen var en fördel när dom bara hade en väderhytt eller båge.

Börja med att täcka för kylaren med en pappskiva, helst hela kylaren annars så blir det sned belastning på fläktlagret. Går det inte att få in skivan just framför kylaren så bind fast den på fronten. Sedan så går det att sätta några pappskivor på sidan av traktorn också. När ni har gjort det så borde det bli varmt i motorn. Att börja laborera med elfläktar kan göra att ni drabbas av överhettning när det blir mildare och då är det lättare att plåcka bort inklädnaden än att bygga tillbaks fläkten och åtgärda överhetttningsskadorna.

God Jul :eat:
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#58 » 15:32:38, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovisst de var då de, men nu har de flesta el-fläkt standard, de var fullt i farten i början 1990.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

senmathal (trådstartaren)

#59 » 15:32:46, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns faktiskt nya bilar som levereras med kylamaskering, särskilt dieslar. Fördelen med en elfläkt är att den går när den behövs och då går den med full fart även om motorn går på tomgång. Det ska nog inte vara några större risker med det. Det är myclet värre om fläktremmen går av för stannar pumpen också.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

nixs

#60 » 22:04:12, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Det finns faktiskt nya bilar som levereras med kylamaskering, särskilt dieslar. Fördelen med en elfläkt är att den går när den behövs och då går den med full fart även om motorn går på tomgång. Det ska nog inte vara några större risker med det. Det är myclet värre om fläktremmen går av för stannar pumpen också.

/Mats


Som vissa Franska bilar modell Putt Och Gå. :mrgreen:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se