Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ytterligare däck bryderier

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Knox (trådstartaren)

#1 » 13:19:20, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skottade snö idag och hade fyrhjulsdriften i. Första gången jag liksom kört med den i längre tid. Upplevde att framdäcken gick fortare än bakdäcken, när jag petade i fyrhjulsdriften så var det nästan som när men lägger i en högre växel med powershiften.

Enligt regpappren så ska framdäcken heta 16,9x24. På min traktor sitter det 540/65 -24. Väldigt breda framdäck. Kan man på något sätt kolla hur mycket dessa däck skiljer i omkrets?

Hittade begagnade 14,9x24. Går dessa att använda eller blir det för stor skillnad åt andra hållet?
Knox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:58, 30-05-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 *såld*
Case IH Maxxum 5130 *såld*
BM 350
Ford 4610



Michael Meier

#2 » 13:45:59, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

540/65 -24 rullningsomkrets 3952mm
16,9 -24 rullningsomkrets 3968mm
14,9 -24 rullningsomkrets 3795mm
Sedan tillkommer slitage...
Edit: fyllde på med mera info.
Senast redigerad av Michael Meier 13:57:12, 16-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Knox (trådstartaren)

#3 » 16:33:50, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbart! tackar allra ödmjukast. Då vet jag alltså att däcken inte har för stor rulldiameter utan att det går trögare och känns annorlunda när man har 4-hjulsdriften i.
Knox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:58, 30-05-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 *såld*
Case IH Maxxum 5130 *såld*
BM 350
Ford 4610

Robban_C

#4 » 17:17:47, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom bör framtofflorna snurra aningens fortare än baktofflorna.
Eller ja, inte snurra fortare men dom ska tillryggalägga några procent längre sträcka.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#5 » 18:36:18, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrhjulsdriften är väl på denna traktor tänkt att användas på mjukt underlag?

Och inte torr asfalt, vad har du i bak på traktorn, och hur mye är det slitet?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#6 » 20:42:54, 16-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan faktiskt skiljer en hel del i höjd (inom samma dim.) mellan olika däckmärke. Kombinationen med nya framdäck av "högt märke" och slitna "låga" bakdäck kan orsaka allt för stor fördrivning på framaxelen. Ännu mera fel blir det om det är högt ringtryck fram och lågt bak...

Visst sliter det lite mera att använda 4wd på hårt underlag, men då den alltid kopplas in vid inbromsning (om det är en 40km/h reggad 5130) så borde framhjulsdriften klara det.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#7 » 00:18:47, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Kan faktiskt skiljer en hel del i höjd (inom samma dim.) mellan olika däckmärken....


hade det på känn, För att veta... lär man mäta... kanske med måttband obelastat upplyft? och denna mätning lär vara lite billigare än reparation.

Och jämföra rullningsomkretsen på samma märke...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ja-bond77

#8 » 08:37:47, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja... Tror nog däckets omkrets skiljer en hel del från rullningsradie/-omkrets. Betydligt säkrare resultat(och kanske rentav enklare) får man med att räkna varven på kardantapparna, då tas även skillnader mellan däcken på resp axel i beaktande...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Knox (trådstartaren)

#9 » 08:50:03, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framdäcken på min maskin är bra mycket mer slitna än bakdäcken. Däremot har föregående ägare valt att vända framdäcken så att mönstret går åt andra hållet. Ja ni fattar vad jag menar. Vad är vitsen med det?

Vad bör man hålla för ringtryck bak resp fram på den här maskinen?

På 3 punktslyften har jag för övrigt ett Kellfri snöblad som väger ca 500 kg. Fram har jag en Trima 1820S med XYZ snöskopa.

Fyrhjulsdriften har jag bara behövt använda enstaka gång nu vid snöskottningen. Det är för övrigt en 30km/h maskin :sad:
Knox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:58, 30-05-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 *såld*
Case IH Maxxum 5130 *såld*
BM 350
Ford 4610

bert

#10 » 18:25:09, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

enklast är och gå in på ditt däckmärkes sida och titta efter hur mycket belastning resp däck tål vid olika belastning sen får du kolla lite hur mycket traktorn väger på resp axel
men runt 1kg fram (kanske lite till om du kör mycket tungt i lastaren) skulle jag kunna tänka mig och lite beroende på dim bak så nåt liknande där med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Lassel

#11 » 20:42:51, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vintern är det ju ganska självklart att köra med 4wd i.
Och de borde ju traktorn hålla för annars är det ju bara skräp enligt mig.
Förstår att det sliter hårt om man kör på bar asfalt på sommaren, men vintern så är det ju ofta lite halt och då "slirar" nötningen bort.
Varför de har vänt däcken är för att de anses nöta mindre däck på väg. Är nog av den åsikten att däcken ska vara rätt väg för att göra den nytta de är till för.

Angående lutrycket så kolla det bert skrev. Däcktrycket så är ju ganska enkelt att laborera med själv, är stor skillnad vad man ska göra och vad man har efter traktorn, sen får man kompromissa lite. Men kör du mycket på väg så kan du ha ganska högt tryck för att minska däck nötning.

Lasse
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

Ivar Risslén

#12 » 23:16:54, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att framdäcken är bakvända kan vara för att få bättre grepp när man ska backa ut ur snöhögen.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: huizinga, Skylark Cab och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se