Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Snökedjor, bygga om lite eller köpa nya?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ludwig (trådstartaren)

#1 » 23:16:48, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu provkört lite snöplogning med min traktor med vanliga tvärlänkar utan brodd. Höll på att få en åktur jag inte önskade när hastigheten utför en (rätt brant) backe plötsligt ökade dramatiskt trots stabilt motorvarv.. :uupps: inte kul. Har helt nya däck... :driver: :???:

Så, jag funderar på om det är värt besväret att modifiera ett par väldigt fräscha ringlänkskedjor med pigg så de blir en smula längre och bredare för att passa på min nyare traktor. Det är inte mycket större däck på den än på den ringkedjorna satt på. 12,4-28 är kedjorna till och jag har 14,9-28 på snöplogaren.. kedjorna är alltså ett uns för korta och lite smala.

Tre ideer förutom nyköp dyker upp:

1: Skruva av hela hjulen med 12-4-28 i nyskick, lägga på kedjorna och köra med de hjulen i stället för 14,9-28. Det är MF bägge två med samma fälgar, så det funkar bra. Känns lite bökigt och tungt bara samt att Grållen får stå uppallad.

2: Lägga till typ en snabblänk per sida i bredd bredvid ringarna och på så sätt bredda hela kedjan lite och göra detsamma på kantlänken. Kan funka men det blir lite småjobbigt att få loss ringlänkarnas länkar från kantlänken samt att det kommer gå åt förbaskat många snabblänkar vilka inte är gratis.

3: Samma som (2) men slakta en gammal snökedja med piggade plattor och använda länkar därifrån för att länga/bredda. Vet inte hur jag skulle få ihop det, men det går väl att svetsa, dock är jag ingen svetsmästare, och har ingenstans att vara inne för att göra jobbet.


4: Köpa nya, kostar lite mycket för vad jag känner för att lägga ut just nu.

Någon som kan komma med tips och åsikter/funderingar? Känns inte för kul att göra resan som nästan blev av.. :yuck:
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP



Bengt Erik Eriksson

#2 » 23:50:12, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle faktiskt välja alternativ ett pga att du har nya däck på idag. snökedjor jobbar bäst å slitna däck då de inte försvinner in i mönstret.
men hur var alla dina däck "nya"?
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 23:52:40, 17-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

John-02

#3 » 23:54:30, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte väldigt stor storlekskillnad på däckena så kedjorna passar kanske direkt på de lite större hjulen? Testa :D Annors skulle jag väja alternativ 1 då det är billigast och hjulen samt traktorn är såpass små att det är inte mycket svårare att byta dessa hjul än att byta hjul på en bil. :grin:
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Ludwig (trådstartaren)

#4 » 23:57:08, 17-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kanske är det bästa men de däcken är också, om inte nya, så är de som nya. Däcken är alltså lika bra på bägge traktorerna. Fast för att byta hela hjulen spelar det ju ingen roll när det ska på ringkedjor. Känns bara lite motigt att krångla av grållehjulen och 240-hjulen i snön..

@John 02: när jag lade dem sida vid sida i höstas för att kolla så tyckte jag ringlänkarna var lite smala, de gick alltså inte särskilt långt ner på däcksidorna om jag säger så.. De kom inte ner förbi klackarna ens, så jag lade in dem i garaget igen. Kanske skulle kolla igen dock, men jag vill ju inte råka ut för att de ramlar av om jag nu skulle få på dem.

Jag kom på ett femte alternativ nyss, jag kan ju köpa piggade tvärlänkar och sätta i stället för de släta.. fast det blir ju mycket jobb samt inte särskilt billigt heller :???: :???:
Senast redigerad av Ludwig 00:01:52, 18-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Kentha

#5 » 08:09:28, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på www.nordpost.se , dom säljer nya kedjor med 10% rabatt nu till den 31 dec. Tror dom är billigast just nu på nya kedjor.
Kentha
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:18:40, 23-10-2007
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm 218 Td

Ludwig (trådstartaren)

#6 » 10:55:28, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det stämmer de var billiga där nu. Men det är fortfarande typ 3400+moms och leveranstid.. Nån ombyggnad är ju troligen billigare och roligare. Man kan ju inte ge upp för lätt! :grin:
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Ivar Risslén

#7 » 14:11:32, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att du har ringlänkskedjor, är det sånna som det är en stor ring i rundjärn som slitdel eller hur jag ska förklara. Det är en kedjetyp som kan gå håårt åt skärmar om man kör lite fortare.
När jag bara hade tvärläkskedjor så brukade jag hålla in diffspärren i utförsbakarna så var det mindre risk att man skulle börja glida.

Ifall du inte vill köpa nya piggkedjor med fyrkantmönster så skulle jag byta hjul till dom smalare och montera ringkedjorna, då har du grepp men kan inte köra lika fort som med vanliga kedjor. Att montera ringkedjorna på förbreda hjul är inget jag skulle rekommendera, för om dom glider av så förstör du mycket.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se