Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mp problem!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bülow (trådstartaren)

#1 » 18:53:25, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har lite problem med min 175, mp funkar inte! Om man ligger och kör på vägen och sen släpper gasen och gasar igen så är det ett "glapp" innan det börjar driva igen! Som man skulle trampa ner kopplingen och varva sen släppa upp den igen!

Den har vart lite trög att starta när den är kall vilket jag trodde va startmotorn men så idag när jag skulle testa starta och stod utanför traktorn så tyckte jag det va som traktorn ville driva framåt när jag körde på starten och jag hade både hög/låg och vanliga i N, så jag testa att trampa ner kopplingen då starta den hur lätt som helst! När jag hade plogat klart så testa jag att stänga av och starta igen med kopplingen uppe och då starta den lätt!


Kan det va nått med oljan så den är för seg när den är kall eller nått? Kopplingen är bytt av förra ägaren kanske han inte fick dit allt som det skulle va? Det händer ingenting när jag flyttar mp spaken även när jag kört så den är riktigt varm! Olja finns det i den!

Mvh Hans
Bülow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:58, 28-01-2009
Ort: Kumla
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L120f



LeifAndersson

#2 » 19:43:19, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att traktorn vill driva framåt beror på att oljan är kall i växellådan, därför trycker man alltid ned kopplingen vid kallstart. I övrigt låter det som att du har ett riktigt MP haveri såvida att oljan är frisk i bakaxelhuset. Det är annars som vanligt med hydraulstyrda prylar, om man mäter så vet man.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jars

#3 » 19:43:33, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Vist det är vinter ja o oljan ändrar koncistenssen vet vi ju :!:
Har lite problem med min 175, mp funkar inte! Om man ligger och kör på vägen och sen släpper gasen och gasar igen så är det ett "glapp" innan det börjar driva igen! Som man skulle trampa ner kopplingen och varva sen släppa upp den igen!


Det du besksriver ovan betyder bara och ändast att lamellerna börjar ta slut på MP packen så är det.
Om lamellerna våre oslitna då hugger den snabba högväxeln på en gång
utan väntetider,,,tro mig jag har manövrerad Mf mp traktorer sedan 1961 har även packa/bytt lameller på åtskilliga sådarna.

Jag önskar alla GOD JUL
Senast redigerad av Jars 19:45:43, 18-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Bülow (trådstartaren)

#4 » 20:01:50, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Vart får man tag på lameller till mp då? Sitter dom vid pumpen eller hur funkar det? Om jag lossar röret som går mellan mp och väljarventilen och kör på starten och det kommer olja så är den inte helt kass iallafall?

Har lastare till den och tyckte den går skapligt fort men det kanske dom gör även om bara vanliga pumpen går?
Bülow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:58, 28-01-2009
Ort: Kumla
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L120f

LeifAndersson

#5 » 20:05:55, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:

Det du besksriver ovan betyder bara och ändast att lamellerna börjar ta slut på MP packen så är det.
Om lamellerna våre oslitna då hugger den snabba högväxeln på en gång
utan väntetider,,,tro mig jag har manövrerad Mf mp traktorer sedan 1961 har även packa/bytt lameller på åtskilliga sådarna.



Visst är det troligen så. Men det kostar så lite att kolla om det finns något manövertryck innan man delar traktorn. Har träffat på några maskiner med brustna rör i bakaxelhuset och snabbväxeln blir inte gladare för att MP är renoverad om det inte är något manövertryck. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#6 » 20:12:42, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bülow skrev:Ok! Vart får man tag på lameller till mp då? Sitter dom vid pumpen eller hur funkar det? Om jag lossar röret som går mellan mp och väljarventilen och kör på starten och det kommer olja så är den inte helt kass iallafall?

Har lastare till den och tyckte den går skapligt fort men det kanske dom gör även om bara vanliga pumpen går?


Då har du troligen manövertryck. Men sen är det så att MP pumpkretsen inte har något med hydraulflödet du kan ta ut till extra hydraulik. Det är en dubbelpump med två helt separata kretsar när MP styrs av ett lågt manövrtryck.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bülow (trådstartaren)

#7 » 20:20:45, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Bülow skrev:Ok! Vart får man tag på lameller till mp då? Sitter dom vid pumpen eller hur funkar det? Om jag lossar röret som går mellan mp och väljarventilen och kör på starten och det kommer olja så är den inte helt kass iallafall?

Har lastare till den och tyckte den går skapligt fort men det kanske dom gör även om bara vanliga pumpen går?


Då har du troligen manövertryck. Men sen är det så att MP pumpkretsen inte har något med hydraulflödet du kan ta ut till extra hydraulik. Det är en dubbelpump med två helt separata kretsar när MP styrs av ett lågt manövrtryck.


OK, jag ska kolla om jag har nått flöde till extra hydrauliken! Om jag har det så är det lamellen då eller kan det va nått med pumpen endå? Vart får man tag på en ny lamell hittar inget på oie?
Bülow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:58, 28-01-2009
Ort: Kumla
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L120f

Jars

#8 » 21:19:13, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det angår icke mig men du klarar dig jätte bra utan MP fram till somman tex.
OK, jag ska kolla om jag har nått flöde till extra hydrauliken! Om jag har det så är det lamellen då eller kan det va nått med pumpen endå? Vart får man tag på en ny lamell hittar inget på oie?

Dessa hittar du på SPAREX 0321 84055 Direkt.
Senast redigerad av Jars 21:19:54, 18-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

LeifAndersson

#9 » 21:26:53, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jars, kör du i vinter. Och flödet till extrahydraulike har inget med snabbväxeln att göra, men har du olja vid manöverventilen så är det MP paketet och det sitter bakom kopplingen där röret till ventilen går ned.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bülow (trådstartaren)

#10 » 22:47:38, 18-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju inga problem att köra med det, hade inte tänkt fixa det förens i sommar endå!

Men då har jag lite kolla på hur jag ska fixa det iallafall! Tackar så mkt!
Bülow
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:58, 28-01-2009
Ort: Kumla
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L120f

Pär Stenegärd

#11 » 22:05:18, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom bara ihåg att du måste byta både lameller och multiPowerpumpen
annars är lätt lamellbytet ogjort . Kugghjulspumpen till multipowern är inte så dyr så det lönar sig alltid att byta pump och lameller samtidigt.
Pär Stenegärd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:38, 17-10-2007
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#12 » 22:33:25, 23-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pär Stenegärd skrev:Kom bara ihåg att du måste byta både lameller och multiPowerpumpen
annars är lätt lamellbytet ogjort . Kugghjulspumpen till multipowern är inte så dyr så det lönar sig alltid att byta pump och lameller samtidigt.


Åja den är inte helt billig, men det är så rätt. :thumme: Bara det att då får man riva "hela" traktorn.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Pär Stenegärd

#13 » 12:23:59, 24-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja riva hela traktorn behöver du inte göra , man får dela vid växellådan och ta av hydraullocket så kommer man åt allt.
Jag gjorde nämligen det misstaget själv en gång, jag bytte bara lameller och packboxar men inte kugghjulspumpen och det var en stor miss.
Pär Stenegärd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:38, 17-10-2007
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#14 » 13:55:51, 24-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men du får kriga på 2 fronter så det blir ett omfattande projekt. Men så blir det ofta när man skruvar ferguson. En fantastisk traktor när allt funkar men inte så skoj när något är trasigt, även om delarna är klart överkomliga i pris.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jars

#15 » 16:28:03, 24-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pär Stenegärd skrev:Kom bara ihåg att du måste byta både lameller och multiPowerpumpen
annars är lätt lamellbytet ogjort . Kugghjulspumpen till multipowern är inte så dyr så det lönar sig alltid att byta pump och lameller samtidigt.


Vist är det rätt så,, men det är mycke, mycke sällan själva MP pumpen
är slut, möjligen då om man har den ext. hydrauliken inkopplad enbart
via MP pumpen och DYR är den rackarn också Ohlson tar "bara"
"MULTIPOWERPUMP 2 UTTAG (För ext.uttag) 5 095,00 kr + moms
=6369kr + frakt o moms..

Nja riva hela traktorn behöver du inte göra , man får dela vid växellådan
och ta av hydraullocket så kommer man åt allt.


Jahå ,, skall man göra ett fullgod arbete så lär du dela traktorn vid
1) svänghjul
2) mellan växellåda och bakkroppen
3) lyfta locket på växellådan

Att fortsatta :
Jag gjorde nämligen det misstaget själv en gång, jag bytte bara lameller
och packboxar men inte kugghjulspumpen och det var en stor miss.

???????????

Skall man byta pumpar då lär man ta upp hydraullocket också.
För att man skall kunna byta några lameller över hyvydtaget på MF
så måste locket på vx lådan upp, för du måste demontera o låssa den
manuella hö/lå växeln för att kunna komma åt hyvydaxlen som snabb-
växeln är sitter på, och den skall ut , för när MP börjar slira så är plattorna
slut o sliter ut gavlarna också så där fårman ta och mäta ut hur mucket som saknas.
Den där gavelplattan finns bara som original annars kostar dessa
delar c:a 1000kr utan lockplatta.

Sedan om skall man byta packboxar eller andra tätningar som skall täta
vid hyvydaxeln{som tillhör MP (samma som kommer ifrån kopplingen)} sitter på/i en hylsa som kan ej låssas utan att
man delar på traktorn här också.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: GurraDiesel och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se