Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kraftuttak på BM 650

26 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

fartstripa (trådstartaren)

#16 » 09:41:18, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Den kan ha varit för hårt justerad från början så den inte gick i klickläget och nu är den ännu hårdare så prova att släppa justeringen igen.


Tanken streifet meg, så det har jeg prøvd.. spørs om jeg må stramme mer.. men jo mer jeg strammer, jo mindre frigang får jeg på spaken.. det er jo snart alt eller ingenting på spaken.. Jeg må virkelig lirke spaken ned for at jeg ikke skal rive av brytepinner osv på freseren.
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650



Peter Persson

#17 » 11:00:49, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fritt en decimeter kanske sen börjar den dra och sist går det tungt och då klickar det fast, går att smyga igång även min tungkörda slaghack.

Det är inte nån justering från spaken ner till uttaget som är fel eller om nån av stängerna har fått sig en smäll och är skev? Finns längderna i VHB? Annars kan jag mäta mina, har det alltid varit såhär eller kom det helt plötsligt?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

fartstripa (trådstartaren)

#18 » 11:07:19, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Jag har fritt en decimeter kanske sen börjar den dra och sist går det tungt och då klickar det fast, går att smyga igång även min tungkörda slaghack.

Det är inte nån justering från spaken ner till uttaget som är fel eller om nån av stängerna har fått sig en smäll och är skev? Finns längderna i VHB? Annars kan jag mäta mina, har det alltid varit såhär eller kom det helt plötsligt?


Ta gjerne ett mål. jeg hadde nok ca en decimeter før jeg begynte å justere, men ikke noe klikk.
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

fartstripa (trådstartaren)

#19 » 12:26:28, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem løst! Jeg hadde rett og slett ikke nok bevegelse i spaken. Akselen til spaken var løs, så alt bare ga etter:)
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Peter Persson

#20 » 16:16:33, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löste sig! Jag har haft en j*vla storm här och 30cm snö så det var cirka 1,6 meter i drivorna :) Så tyvärr glömde jag mäta spaken
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

fartstripa (trådstartaren)

#21 » 16:23:44, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Bra att det löste sig! Jag har haft en j*vla storm här och 30cm snö så det var cirka 1,6 meter i drivorna :) Så tyvärr glömde jag mäta spaken


Det går bra! Må bare finne ut hvordan akselen til spaken er festet, så jeg får den fast igjen. Men takk for tips;) Her på østlandet hadde vi 20 cm snø på torsdag. Ellers har det vært lite. Var slitsomt å kjøre med ett ben på spaken for at fresen skulle gå... ;)
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

dogen

#22 » 17:29:51, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sedan jag körde slaghacken nu och således lika länge sedan jag använde kraftuttaget. Tyckte den slirade lätt. Justerade åt den så jag får ta i rätt rejält för att få i det. Den slirar ändå ibland. Hur skadligt är det egentligen?

Sedan har jag inget "klick" som ni uttrycker det. Det känns mer som att jag mosar in något som kilar fast. Något segt och rostigt, känns det som :) Jag kanske behöver smörja upp något, någonstans och spänna den hårdare?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Peter Persson

#23 » 19:06:32, 26-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Länge sedan jag körde slaghacken nu och således lika länge sedan jag använde kraftuttaget. Tyckte den slirade lätt. Justerade åt den så jag får ta i rätt rejält för att få i det. Den slirar ändå ibland. Hur skadligt är det egentligen?

Sedan har jag inget "klick" som ni uttrycker det. Det känns mer som att jag mosar in något som kilar fast. Något segt och rostigt, känns det som :) Jag kanske behöver smörja upp något, någonstans och spänna den hårdare?


Det ska inte slira, om jag kör stopp i slaghacken eller om det går för tungt dör traktorn det ska din göra också, spänn hårdare! Du sabbar lamellerna annars.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

dogen

#24 » 18:06:20, 27-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vill minnas att sist jag körde med slaghacken så lyckades jag döda traktorn genom att köra upp på en stor stubbe och fräsa en stund. Lamellerna kanske är körd då. Den har slirat flera gånger. Det vart helt klart bättre när jag spände. Sist den slirade (låter som ett ylande och kraftaxeln tappar fart) så var det som att spaken inte var ansatt riktigt eftersom den bet fast då jag tryckte fram spaken igen.

Om jag inte minns fel så stod det att den skulle justeras så det krävdes typ 15-20kg??? vid spakknoppen. Endera är det något konstigt med länkaget eller så är lamellerna körd. Fick soppatorsk och gav upp för att stapla lite ved men vart getingstucken så nu sitter jag nog här resten av kvällen och surar.

Edit: Min slutsats drar jag eftersom jag inte känner det där "klicket" ni pratar om. Även när den var lätt att peta i så hade jag inget "klick". Det känns ungefär som att allt är ihoprostat och man försöker rubba det (trögt och lite ojämnt just innan det går av ;)
Senast redigerad av dogen 18:33:19, 27-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Peter Persson

#25 » 10:47:41, 28-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på timmarna på traktorn så bör det vara omöjligt att slita ut dessa lameller... Jag tror det är en justering som behövs, kanske länkaget dit är konstigt inställt?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

dogen

#26 » 09:33:29, 09-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jag tror det är något elände ändå eller är justeringen ytterst känslig? När jag upptäckte problemet så behövdes nog inte så mycket kraft för att lägga i kraftuttaget. Sedan justerade jag och då blev det förmodligen för hårt så det där metallblecket inte ville låsa spaken riktigt och den 'klev ur' låsningen och började då slira. Nu har jag justerat den aningen lösare så det krävs lite kraft och att den låser. Jag tycker dock att blecket som låser känns aningen sladdrigt. Jag skulle gärna se att den häktar fast betydligt bättre. Svårt att veta med 40 år gamla prylar hur det var tänkt att vara. Speciellt då man inte har vana med sånt där ens på nya grejjor. Det mesta blir som en gissningslek, men jag skall prova lite igen för att se ifall det verkar funka. Slirar den nu så antar jag att det enda som kvarstår är att justera den så hårt det bara går för att få den att nypa i metallblecket. Går inte det så blir det till att riva. Såg att det satt två smörjnipplar. En på axeln som går in i kraftuttaget (och vidare mot spaken) och sedan en nippel under själva kraftuttaget. Vad är det dom smörjer egentligen? Den förstnämde är väl antagligen bara axeln så den löper lätt men den undre då? Är det till själva tappen? Funderar också på ifall det uppstått något slitage på kraftuttaget då jag aldrig lagt in lådan i neutralen (där man väljer kraft eller drivhjulsberoende hastighet).
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se