Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktorn hostar till och dör efter en stunds användning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

JP007 (trådstartaren)

#1 » 18:39:46, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett jätteproblem med vår gamla Volvo nu. Den verkar suga luft från någonstans, men kan inte förstå varifrån. Varje gång den dör så får man lufta bränslesystemet, och sedan köra jättelänge med startmotorn innan den hostar igång igen. Jag är tveksam till att det bara är luften som är problemet dock, då jag fått igång den innan jag fått ren diesel från luftningsskruvarna.

Tacksam för ideér på vad det kan vara!

MvH John
JP007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:54, 06-01-2011
Maskintyp: Traktor



fartstripa

#2 » 19:18:18, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kan være tett i tanken, også suger den luft gjennom pakningen i klare-glasset, eller en annen litt dårlig slangekopling før fødepumpen;)
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

fourdoor

#3 » 19:22:08, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom gånger som jag har råkat ut för diesel motorer som stannar och är tjuriga att få igång så har det varit hål på någon slang någonstans.
Har du kollat alla bränsleslangar? Speciellt där dom ligger mot någonting så vill det gärna skava hål.
Kolla även returslangarna till spridarna, kan bli liknande symptom på vissa maskiner då.


Detta var bara några små tips för dieselmotorer i allmänhet. :)
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

fartstripa

#4 » 19:30:38, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men skal den suge inn luft, må det være på sugesiden på fødepumpen. Jeg hadde akkurat samme problemet på min 650. Der tettet røret seg oppe i tanken, også sugde den luft inn ved klareglasset.
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

JP007 (trådstartaren)

#5 » 22:41:10, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har felsökt såpass att jag kan utesluta allt från matarpumpen och framåt. Matarpumpen är bytt för ett par dagar sen, och problemet har varit längre än så. Däremot har jag inte kollat slangen mellan tank och matarpump. Det är i så fall nästa steg. Det är inga slangar efter matarpumpen, bara metallrör så jag tror inte det suger där.
JP007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:54, 06-01-2011
Maskintyp: Traktor

fartstripa

#6 » 22:46:21, 06-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JP007 skrev:Jag har felsökt såpass att jag kan utesluta allt från matarpumpen och framåt. Matarpumpen är bytt för ett par dagar sen, och problemet har varit längre än så. Däremot har jag inte kollat slangen mellan tank och matarpump. Det är i så fall nästa steg. Det är inga slangar efter matarpumpen, bara metallrör så jag tror inte det suger där.


Skal den suge luft, må de være mellom matepumpe og tank. Har du klare-glass? Eller er det direkte mellom tank og matepumpe?
med fødepumpe, mente jeg matepumpe;)
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

rikard_e

#7 » 21:34:32, 08-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

byt bränslefilterna, brukar samla sig lite diesel som motorn går på en stund och sen är de så tätt i tanken eller i filtret så stryps dieseltillförseln så dör motorn. så står han sitta en stund så rinner de fram lite och så går han igång igen.
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

JP007 (trådstartaren)

#8 » 00:01:37, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för alla svar, jag har idag plockat bort och rengjort tank och insug noga, och det satt en jäkla massa skit där. Förhoppningsvis så var det detta som var problemet, det får tiden utvisa...
JP007
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:54, 06-01-2011
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se