Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Min Fårrd har stannat...

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Benny Bergs (trådstartaren)

#1 » 20:20:13, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Fordson har som sagt stannat :(
Åkte på hög 3:an uppför en brant backe. Gick ju iofs ganska tungt men hade inget släp och plogade inte nå snö framför mig.
När jag nådde krönet blev det helt enkelt stopp. Den lade av ungefär som om det blev soppatorsk vilket jag först trodde att det var med vetskap om att det var lite lite diesel i tanken.
Efter att jag fyllt på bränsle och luftat enligt instruktionsboken så ville den ändå inte starta. Provade att lossa ett rör till en spridare för att se om det kom bränsle där när jag kör på starten. Hade ju lixom väntat mig att det skulle "pulsera" bränsle där när man drar runt motorn, men icke!
Har kollat lite i boken för att kolla vad som ev kan ha hänt, men har lixom inte kommit till nån AHA-upplevelse än.

Har någon några stalltips innan man börjar riva?

Har inte mycket erfarenhet av att skruva dieselmotorer och i synnerhet inte dess pumpar, så det skulle ju vara bra om man inte river för mycket i onöden lixom.

/Benny
Användarvisningsbild
Benny Bergs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:22, 21-10-2010
Ort: Falun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC35r -99
Fordson Super Major -63 m Ålö Lastare
TGB Blade 425 fyrhjuling



mccormic

#2 » 20:38:29, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Förutsätter att du har kollat så stoppreglaget inte har råkat gå i stoppläge?
2. sen så kolla att det kommer fram diesel till insp.pumpen fryst diesel.
3. att matarpumpen pumpar, lossa luftskruven på pumpen och se att det kommer diesel då man pumpar.
4. igensatta dieselfilter.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Benny Bergs (trådstartaren)

#3 » 22:27:09, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen så långt, även du som skickade pm.
Det jag inte nämnde i inlägget tidigare var att jag inte tyckte mig se annat än rent bränsle utan luft komma ur luftskruvarna när jag luftade. Både vid filtret och vid pumpen. Kan det möjligen lufta sig själv i viss mån då det var ca 2 dygn emellan att den lade av till jag idag gjorde ett försök att lufta och starta?

Motorn gick med relativr hög belastning när den stannade och jag såg i boken att ett mebran via vaakum styr bränslemängden beroende på belastning. Kan detta membran vara trasigt? Borde inte påverka startmöjligheterna tycker jag...? Åtminstone borde den ändå ge nått livstecken, eller?

Som sagt tidigare så tycker jag ändå att jag borde sett nåt slags tecken på att det pulserar bränsle vid spridaren då jag hade den anslutningen lös.

Ska hur som haver göra ett nytt försök i veckan med att lufta igen ordentligt och se till att batteriet är riktigt laddat. Under tiden som det laddar kan jag ju oxå passa på att fixa motorvärmaren :grin:
Användarvisningsbild
Benny Bergs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:22, 21-10-2010
Ort: Falun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC35r -99
Fordson Super Major -63 m Ålö Lastare
TGB Blade 425 fyrhjuling

Alexander1

#4 » 22:47:23, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

trycktesta spridarna så att dom är rena och fungerar som dom ska
Alexander1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:57:35, 10-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo t31 zetor 3011 grålle TEA 20b volvo bm 320 volvo bm 2654 och fordson major med 500 hk ford 4500 zetor 8011 ock volvo bm 810

Mikael.Johansson

#5 » 23:27:03, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt din beskrivning så verkar det ju som att det var soppatorsk.
Då är det bara till att lufta ur enligt beskrivningen, som du verkar ha.
Det måste ovilkorligen komma bränsle ur spridarrören vid spridarna.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

bm430

#6 » 13:26:30, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tanka ordentligt och bogsera igång den,,det bör gå ganska fort,,det brukar jag göra då jag bytt filter bla
bm430
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:19:14, 24-11-2007


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se