Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Göra rent ytan på topplock och motorblock?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Orsa

#31 » 07:30:25, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bred plan målarskrapa, obs naturligtvis inte den med vågigt hårdmetallblad. Man får naturligtvis ta det piano och se vad man håller på med
för annars drar du "spån" och repar men håller du plant är det inga problem.
Jag brukar blöta på med lite wd-40 från blomsprutan samtidigt så blir det inte löst som sprätter utan lätt att torka upp samtidigt som det kanske "löser" och kryper lite.
Det finns säkert lika många tips som mekare....
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Ivar Risslén

#32 » 09:45:31, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vass morakniv.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SK Racing

#33 » 20:10:49, 02-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat personbilsmotorer bensin o har ju använt det mesta som nämts i tråden för o ordna till packningsytorna, det jag tycker fungerar helt klart bäst är den oscillerande tryckluftslipen stor yta som fördelar trycket jämt, samt ocilieringen som enligt mig ger en bra yta för packningen o fästa mot.

Har även blästrat några packningsytor med fin sand och inte allt för högt tryck, när sedan toppen åkt av nästa gång så har den samme delat sig på mitten då den bitit i ordentligt i packningsytorna.

Jag har inte varit blyg vid rengöring av blocken, när dom suttit i bilen har jag bara lossat oljepluggen o sen efter slipning av packningsytor o den sedvanliga gängrensningen av samtliga gängor så har jag dränkt motorn i petroliumavfettning o sen på med högtryckstvätten, därefter en omgång med alkaliskavfettning, när ytorna är så en kan äta på dom åker tryckluften fram o allt blåses torrt, efter det åker duschflaskan med WD 40 fram o sen läggs en handduk över om en tar kvällen, packningsytorna tvättas då senare med tex bräklen, en hel del saker brukar komma ur vattenkanalerna vid tvätt, vid uppstart längre fram så byter jag olja o filter två gånger o det har fungerat för mig, flera av motorena jag gjort ovanstående med lever än o har hälsan.

Sen är ju gängrensningen något som många skiter i, jag gör dock inte det, en skitig eller skadad gänga gör ju att när en momentdrar så blir det ju fel, lika så om en oljar gängan för rikligt, så olja hamnar i botten av gängan, vätska är ju som bekant inte helt lätt o komprimera, så jag drar på tunt med olja på själva skruven, så har jag blivit lärd och läst.

Finns ju en uppsjö med förfarande i att göra detta, men plant, rent, fettfritt, gängrensning är väl en bra grund, hur en sen gör det är väl mer upp till var o en, samt vilka grejer en förfogar över, men hålla rent är det helt klart billigaste verktyget en har tillgång till.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Michael Meier

#34 » 16:03:45, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Har någon tips på bra packningsskrapa?


Skavstål


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

InläggDetta inlägg har raderats av Henrik1977 den 09:23:32, 22-07-2019.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 988 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se