Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Vajerkran

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ebbot (trådstartaren)

#1 » 15:25:52, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har skaffat mig en vajerkran som väcker några frågor hos mig.

Vad är det för märke?
Är stödbenen hemmabygge?
Går det att öka vinchförmågan?
Drog loss en gammal ringvält i snön och den orkade knappt bärga fram den. När den väl va loss kom den fint och hängde snällt i kranen. men jag tycker det va väl klent att den inte bara slet upp den ur snön.

Vad tycker ni?
Bild

Bild
Bild
ebbot
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:51, 13-07-2010



Emil N

#2 » 15:52:06, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krankonstruktionen liknar Väsekranens. Kan vara en Väsekran eller någon smidesfirma som kopierat den.
Stödbenen är garanterat hemmagjorda. Kranar säljs ibland utan underdel för fastmontering på traktorn.
Antagligen slirar bromsbanden. Det kan räcka att du använder kranen ett tag om den har stått stilla länge. Annars får du se om det blir bättre med en rengörning av banden och justering. Jag tror jag har en instruktion till Väsekranen. Banden kan vara slut också men är det en Väsekran är det inga problem. Dom tillverkas än. På en sån liten traktor och om du kör med max 1000v/min så ska traktorn dö eller välta innan banden slirar.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

ebbot (trådstartaren)

#3 » 17:35:17, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej det hade varit fint med en instruktion på kranen eftersom jag är ny på det. hur kollar man upp mer exakt vad det är för kran och vilka laster den skall ta?
På sista bilden ser man spaken i det läge då den " håller" lasten. Men för att fira måste man trycka spaken ner mot backen ca 5 cm. släpper man så låser den igen. Vilket verkar konstigt för man kan inte dra ut vajer själv då, utan en måste stå vi spaken..
Som jag har fattat det måste man va på två sidor om kranen för att operara den vilket verkar ogenomtänkt.. Tacksam för svar T
ebbot
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:51, 13-07-2010

Emil N

#4 » 18:37:02, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spaken ska tryckas mot mitten så att den hoppar över den lilla rampen.

Väsekranen tar 600kg på kort bom och 300 på lång bom.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

Emil N

#5 » 18:45:07, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

ebbot (trådstartaren)

#6 » 21:13:35, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emil N skrev:Spaken ska tryckas mot mitten så att den hoppar över den lilla rampen.

Väsekranen tar 600kg på kort bom och 300 på lång bom.

Bild
Tackar för hjälpen och filmen. Så kan jag inte göra, för min låser om jag släpper spaken.

600kg drag eller lyft? Är det slirbromsen som säger stopp eller kranen? :???:

Många frågor och lite koll på kranen :smile:
Som jag så vackert ritat vid röd 1 låses spaken i invinchning, max drag kraft.
Röd 2: Går inte att låsa den där men trycker man ner den dit släpper den trumman och vajern kan dras ut förvånande lätt. släpper man spaken låses trumman igen..
Röd 3 nuddar inte spaken dvs utan funktion..
Gul 1 KAn låsa spaken.
Gul 2 För man den dit börjar den vincha lugnt och fint, för man den mot Gul 1 går det snabbare.
Släpper man spaken landar den vid Röd 3 och låser lasten.

Vet inte om det säger något men något är nog lite tokigt tänker jag..
ebbot
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:51, 13-07-2010

HåkanTh

#7 » 22:55:21, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funktionen skulle kunna vara så att spaken ska böjas ut för att kunna passera klacken vid Röd 3, och kunna låsas på andra sidan, genom att fjädra tillbaka, då man drar ut vajern.
Kan det vara så att spaken har blivit permanent böjd (mot kameran)?
Senast redigerad av HåkanTh 23:02:42, 31-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
HåkanTh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:49, 10-01-2011
Ort: Östergötland
Maskintyp: Traktor

HåkanTh

#8 » 23:25:08, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...eller så har det suttit ett rör på spaken som låsning, ett rör som måste lyftas upp för att spaken ska kunna flyttas förbi klacken.
Spaken ser lite sliten ut på kanterna.
Senast redigerad av HåkanTh 23:31:22, 31-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
HåkanTh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:49, 10-01-2011
Ort: Östergötland
Maskintyp: Traktor

Emil N

#9 » 10:14:16, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja spaken ska fastna bakom klacken. Det ska vara en liten fjäderkonstruktion som gör att spaken fjädrar. Den verkar saknas på din.

Spaken ska inte kunna dras så långt som till 1. Den behöver justeras. Spaken ska absolut inte kunna spårras i dragläget. Fastnar stocken så ser du bara när traktorn välter och släpas iväg.

600kg i lyft är vad kranbommen är godkänd för. Dragkraften är mer.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA

ebbot (trådstartaren)

#10 » 12:35:14, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok men varför sitter hydrauliken på vänstersida (bakifrån) om man skall sköta kranen från höger? jag ville ju inte stå rakt framför vinchen.

Spaken ser rak ut. Men den är ju slitet på kanterna långt ner???
Man kan inte låsa den bakom röd 3. inte ens om man böjde spaken lite.
Kanske går det att böja röd 3 mot kameran och på så sätt låsa spaken, men inte så mycket att den inte kan vibrera loss.
Förutom lite glapp verkar spaken sitta som det är avsett.


MEn jag tog fler bilber efter att ha tagit av en plåt.


Bild


Jag skruvade på nr3 och då kan jag nog släppa bromsen och dra ut vajer i nedre kanten av klacken ( röd3)
Likadant tror jag inte att spaken kan komma till (röd1) längre.
Vad gör nr 1?
Eller va är det jag ser kanske jag skall fråga direkt :grin:
Tycker det ser skitigt ut vad gör jag rent med utan att äventyra lager och så. Nr 5 verkar vara "kopplingen" som jag anser glida. MEn med tanke på hur fett och skitigt det är så kanske det räcker med att göra rent. Bromsrent kanske skulle vara fint.?
Vad tycker ni? Är dt lika bra att köpa ny?? :smile:
ebbot
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:51, 13-07-2010

Gunnarstorp Racing

#11 » 21:23:39, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du har är en väse kran, har en lika dan med samma gula färg på din fast helt gul och den är gjord för fast montering, spaken ska man inte behöva röra förbi järnet som sticker ut (som är som en båge)
Hydraulkolven sitter på samma sida som din men det är längre slangar så ventilpaketet sitter på samma sida som spaken.
Gunnarstorp Racing
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:25, 11-07-2009
Ort: Gullspång
Sverige
Maskintyp: Traktor

ebbot (trådstartaren)

#12 » 19:10:28, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag pratat med " Väse själv" Jag har en helt orginal väsekran där allt ser ut som dom gjorde i deras ursprung när dom kom. jag pratade med gubben som troligt själv tillverkat den :grin:
Lasterna är som sagts 600kg i lyft och 2000kg i drag. Mina stöttor behövs bara i ett lyft scenario med snedbelastningen som blir.

Om någon är intresserad kan jag säga att nr 1 är för att småbromsa vajer vid utdragning.
nr 2 är en led och skall inte dras åt för mycket.
nr 3 skall ha ca 1mm glapp när spaken står rätt upp.
nr4 skall justeras så att fjädern mäter mellan 120-130mm. Bromsbandet är då bra ca 5mm kvar på beläggningen.
nr 5 är ju "kopplingen" jobbig att ta isär.
TIPS att spruta på bromsrent för att öka draget.
nr 6 hitom nr6 finns två stora muttrar som kräver specialnycklar, det är dom man spänner trycket mot trumman och på så sätt hur mycket den orkar dra.

Jag verkar nu fått ordning på kranen, det som återstår är att flytta hydrauliken till högersida. Den missen ångrade han och dom ändrade snart till hödersidan i produktionn :smile:
Trevlig läsning Ebbot
ebbot
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:50:51, 13-07-2010

Erland Karlsson

#13 » 22:45:29, 10-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte just en gammal Väsekran, och frågade tillverkaren om det gick att få tag i instruktionsbok till den.
Fick en scannad variant med mail dagen efter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Bengt Erik Eriksson

#14 » 15:04:26, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade ett blad i min samling om linmanövrering av väsekranen men jag blir inte klok på hur det går till iaf. verkar tillkommit en spak...
Bild
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dejvi

#15 » 15:53:56, 13-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ebbot skrev:Hej jag har skaffat mig en vajerkran som väcker några frågor hos mig.

Går det att öka vinchförmågan?
Drog loss en gammal ringvält i snön och den orkade knappt bärga fram den. När den väl va loss kom den fint och hängde snällt i kranen. men jag tycker det va väl klent att den inte bara slet upp den ur snön.


Med hjälp av lite lösa block kan du ju dra nästan vad som helst! Brukar alltid ha med mig några extra "brytblock/kastblock" i skogen, perfekt då de går att öppna så man kan lägga i varjern var som helst! Men problemen med att traktorn är för lätt i nosen kommer ju snabbt emot! Brukar bli att lösa det med att lyfta i alla stenar som finns till hands o hoppa i "viktlådan" själv också medan kusin vinschar... :vissla:
Räcker inte det är ju nödlösningen att surra fast traktorns framparti neråt med en kedja runt passlig sten/stock/stam men man borde nog ge sig före man börjar med sånt... :vissla: Men ibland har nöden ingen lag!

Bifogar en ganska beskrivande bild på kraft och utväxling med diverse block!

Bild
Lär väl finnas något geni som har sagt att han kan flytta på vad som helst bara han får ett rep som är tillräckligt långt, stämmer väl ganska bra det :thumme:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Mustangboss och 30 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se