Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovering John Deere 4040

96 inlägg • Sida 6 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BMGustav

#76 » 19:55:00, 14-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånna dagar är helt underbara, man jobbar med något i flera timmar men i efterhand tycker man inte att man åstadkommit något :mad: :hota:

Ser riktigt fin ut, som ny.

Man en sak, en QR låda får man inte använda om man ska bogsera igång traktorn. Vet inte varför men tror att det har något men smörjningen att göra. :thumme:

MVH
Gustav
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36



Harry B

#77 » 20:05:24, 14-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjuder på en bild från när den va ute o vi fick för oss o bogsera igång den :slag:

Du är väl medveten om att du inte får bogsera igång den traktorn?? Den har väl hög och låg snabbväxel eller hur? Som jag blev underrättad av den tidigare ägaren till min 3130 ( även den med hydraulisk 4hjuls drift ) så slirar lamellerna i snabbväxeln om inte motorn är igång vid bogsering!.. Alltså, bogserar man traktorn för att få igång den så är risken stor för att man skadar snabbväxeln och får lov att byta lamellerna där senare.. :sad:
Av någon orsak så var lamellerna bytta i snabbväxeln på vår traktor när vi köpte den, jag vet inte varför.. :???: Men om jag har fel i detta så rätta mig gärna någon..

mvh: Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Skromberga (trådstartaren)

#78 » 20:53:58, 14-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla har rätt!! Japp, vet att man inte får lov att bogsera igång OM man har qr växellådan men det har jag inte. Det är dock så att man kan inte koppla i kopplingen så man får motorn att snurra om man inte har oljetryck. Vilket jag inte visste sen innan. Slet som ett djur för att få kopplingen att ta men det var ju ganska meningslöst. Fick höra sen från min JD-kompis att det absolut inte gick hur långt jag än bogserade den. Spännande.

Men som sagt det var bara en bonusbild.

Har tagit nytt ryck nu så jag ska lämna generatorn imorgonbitti och förhoppningsvis hämta den vid midda.

Jag har en film med där den blir bogserad och jag med nöd o näppe missar ladan. Ngn som vill se? ;)

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=aCQcV0N880I
Senast redigerad av Skromberga 14:34:13, 15-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Skromberga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:19:58, 10-01-2011
Ort: EKEBY
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson Grålle
MF 165

Skromberga (trådstartaren)

#79 » 14:39:03, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild

Sådär! Ny generator hämtad. Fick en som var lite kraftigare än förra, tror denna var på 98A.

Klippte sladdarna, skalade och tryckte dit nya kabelskor.

På med remmen och så vrom! Startade galant! Körde ut den en runda som ni ser på bilderna. Kändes riktigt, riktigt skönt att den gick för egen maskin. Koppling, bromsar, servo, ja alles funkade!

Har dock ngt litet oljud när den står på tomgång och ingen hydraulfunktion används. Men så fort jag svänger på ratten, trycker på bromsen, kopplingen så tystnar det.

Kan detta vara hydraulpumpen som är lite gnällig? Vet någon om alla dessa systemen går på samma pump?

Teorier?

Trevlig helg alla maskinister! Nu åker jag till stockholm för lite slappande.
Senast redigerad av Skromberga 15:07:21, 15-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Skromberga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:19:58, 10-01-2011
Ort: EKEBY
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson Grålle
MF 165

Harry B

#80 » 17:28:23, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dock ngt litet oljud när den står på tomgång och ingen hydraulfunktion används. Men så fort jag svänger på ratten, trycker på bromsen, kopplingen så tystnar det.

Kan detta vara hydraulpumpen som är lite gnällig? Vet någon om alla dessa systemen går på samma pump?

Teorier?

Hej! Skulle råda dig till att kolla mellanstycket mellan vevaxeln och den frontmonterade hydraulpumpen! Kolla även så att bultarna sitter som dom ska som är ingängade frammåt i remskivan och är gummibeklädda! kolla även så att bultarna som sitter framme på den upp slitsade hylsan och klämmer om splinesen på pumpen inte har lossnat!
Den gången hylsan mellan vevaxel och pump blev totalt slut och bara roterade på pump splinesen blev jag utan servostyrning och lyft.. kanske även trycket i snabbväxeln försvann på samma gång? :???:

Tack för mycket fina foton! Intressant projekt!!

Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Skromberga (trådstartaren)

#81 » 20:45:56, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon harryboy!

Var precis som du skrev, bultarna in mot motorn var lösa, dessa är nu åtdragna. Hoppas på att ljudet ska vara borta till nästa runda.

Har fixat lite med elen på den idag. Börjar lysa lite överallt nu.
Blinkers bak, baklyse, samt framlampor funkar! :dancing_geek:

Har dock insett att nästa alla arbetsbelysningslampor är kassa.
Hittar inga lampinsatser hos olssons så det blir nog helt nya hus till alla.
73:-/st är ju inte dyrt direkt :grin:

Ska hämta färgen hos min leverantör med så jag kan måla det sista.

Ser nästan mest fram emot att måla vagnen till åkgräsklipparen så vi får ett helt ekipage i JD-färger :mrgreen:

Cya!
Användarvisningsbild
Skromberga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:19:58, 10-01-2011
Ort: EKEBY
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson Grålle
MF 165

Ralle

#82 » 22:30:47, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ljudet fortfarande kvar ändå tror jag inte du ska vara så orolig, de där pumparna kan låta lite så de inte används.
De "stannar" ju då, pumpar inget alls så länge max tryck är uppnått, men de kan knacka lite då.
Ska vad jag har fått höra inte vara nån fara...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Harry B

#83 » 09:26:01, 20-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skromberga skrev:Tack för infon harryboy!

Var precis som du skrev, bultarna in mot motorn var lösa, dessa är nu åtdragna. Hoppas på att ljudet ska vara borta till nästa runda.


:thummar: :bira: Mycket trevligt att höra att du hittat och kunnat åtgärda felet vid hylasn! Det finns en risk att felet-slammret kan komma tillbaka ifall gängorna i bulthålen blivit över dim, och kanske bultarna undermått.. :sad: Men du hör ju om det börjar slammra igen och får åtgärda det igen då..
Ser fram emot nån fler video med fint motorljud.. :grin:
:wave:

Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Skromberga (trådstartaren)

#84 » 22:14:14, 22-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, harryboy har rätt igen som vanligt. Slamret kom tillbaka igår, dock i mycket svagare form. Får nog se till o fixa nya bultar och lite loctite.

Har dock fått tummen ur o målat bakkroppen

Bild

Tog vagnen till fassan med


Bild
Han skulle själv måla fälgarna.

Trevlig påsk!
Användarvisningsbild
Skromberga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:19:58, 10-01-2011
Ort: EKEBY
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson Grålle
MF 165

Harry B

#85 » 12:22:54, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Det var ju ingen trevlig läsning att mina farhågor besannades så fort! :(
Om vevaxelremskivan är lika på våra traktorer så kan det om det vill sig väl, vara att du hittar 2 st nya oanvända hål att skruva in dom horisontala bultarna i! Bara att vrida pumpaxeln 90 grader å börja skruva ihop på nytt.. Om dom hålen finns där färdigt gängade så skulle jag råda dig till att beställa nya bultar och sen använda loctite för att få bultarna att sitta ordentligt! Hur är det med hylsan som går på pumpsplinesen då? Hade du bort den och tittade hur den såg ut invändigt? Börjar den bli så nött att fast man drar ihop hylsan allt vad det går så är hylsan lös på pump splinesen endå? Jag breddade hyls slitsen med vinkelkapen förra sommarn lite.. får endå lov att beställa en ny hylsa nu i vår. :sad:

Började fundera igår om det möjligen kan vara så att nån typ av tomgångs tryck i pumpen skulle behöva ställas om ifall det nu går.. så att pump kolvarna skulle gå längre ifrån exentern-nocken inne i pumpen när den har uppnått det tryck pumpen är inställd på. För det verkar ju som om pumpen "rycker" när den inte jobbar ordentligt..

Angående arbets trycket i hydraulsystemet så ska det vara max 140bar för en JD 3130 med hydraulisk framhjulsdrift enl instruktionsboken, jag höjde det trycket tillfälligt en gång för att få mera "klös" i framhjulsdriften men det funka inte, började läcka olja lite här å där så jag tog snällt ned det igen.. :cool:

Harry
Senast redigerad av Harry B 12:34:05, 23-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Harry B

#86 » 10:48:46, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Hur går det med renoveringen? fick du bort slammret vid pumpen? och hur?..

Harry
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Skromberga (trådstartaren)

#87 » 18:00:32, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att någon läser o följer upp projektet!

Jodå det går framåt! Sakta men säkert för tillfället då jag är på upploppet med skolan inför sommaren.

Men lite har blivit gjort iaf. All el är färdig!
-Arbetsbelysning bak-nya
-Positionsljus funkar
-Nya pos. på taket.
-En ny framlampa
-Och i stort sett nya glödlampor överallt!


Bild
Visst blev det fint?!

Har fått på huven också, märkte att det blir lite finjusteringar på div delar.
-Luftburken ska flyttas aningen så det inte tar i i huven.
-Tutan ska vridas då den skavde lite i huven.
-tätlist ska läggas vid tanken så huven inte skaver
-Tätlist ska också läggas mot gallerna på sidan så de inte skramlar


Bild
JD-märket i fronten ska på

Sen är det en massa småfix som att lägga i mattan i hytten, sätta dit de nya backspeglarna, skyddsplåtarna till instrumentpanelen.

Ja ni fattar grejen. Småplock!

Men nu är det nära!
Användarvisningsbild
Skromberga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:19:58, 10-01-2011
Ort: EKEBY
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson Grålle
MF 165

Holger

#88 » 14:35:42, 12-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dessa avslutande jobben som är kul ...
Ska bli fint att få se "slutprodukten"!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skromberga (trådstartaren)

#89 » 23:08:56, 14-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej! Den blev inte bara såld o ni utan uppdatering!

Nej nej nej, ni ska inte vara svältande...

Dagsfärska bilder på maskinen tillhandahålls!

Bild

Visst ser den macho ut nu?

Fick bukt på oljeläckaget genom att släppa alla bultar till tråget och sen spänna i rätt ordning! :slag:

Bild

Oljudet i fronten till hydraulpumpen blev också fixat. Hade tyvärr inte två nya hål som beskrevs innan. Men jag gjorde proceduren lätt och hållbar genom att ta ur skivan o gummibiten mellan. Borrade upp nya hål i aluminiumen och gängade nya friska gängor i M10, nya bultar och loctite sen satt det som aldrig förr. Så nu går maskinen jämnt, fint och väldigt tyst!

Bild


Visst ser stolen bekväm ut?

Ska man sälja eller behålla nu? hmm
Användarvisningsbild
Skromberga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:19:58, 10-01-2011
Ort: EKEBY
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson Grålle
MF 165

kymi

#90 » 21:28:08, 16-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätingen så fin den blev!! Blir det framskärmar oxå tro?Lite synd att sälja väl,iaf innan du hunnit njuta av resultatet efter allt slit kan man tycka?
Filmer uppskattas som du vet :thumme:
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Jd 3040


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: malightcommander och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se