Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljetryck deutz F2L

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

birka_bonde (trådstartaren)

#1 » 15:03:37, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena

Har försökt provstarta motorn nu men reagerade på att oljetrycksmätaren gick från botten och landade stadigt på max tryck.

Måste finnas nån ventil som reglerar oljetrycket?
Kan man sätta den fel?
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor



VHK116.1

#2 » 18:13:12, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är oljetrycksmätaren mekanisk eller med elektrisk givare?
Fick du ordning på momenten?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

birka_bonde (trådstartaren)

#3 » 20:51:49, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Är oljetrycksmätaren mekanisk eller med elektrisk givare?
Fick du ordning på momenten?


det är en mekanisk mätare
och bara graderad med rött och grönt fält så vet inte hur många kg trycket är.

Ja momenten fick jag ordning på. Blev tvungen att översätta en tysk verkstadshandbok.
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor

VHK116.1

#4 » 21:15:12, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I oljepumpen brukar det vara en ventil som reglerar
oljetrycket. Den består oftast av en ventilkägla och
en fjäder som styr trycket. Iband kan det även vara
en yttre regulator. Det kan vara en kärvade ventil eller
att du har något annat som stör flödet.
När oljor är kalla kan också trycket öka en stund vid
start. Viktigast är nog att du kontrollerar att olja finns
på samtliga smörjställen. Oljetryck brukar vara 3-5 Bar
och vid varm motor på tomgång 0.5-1 Bar.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

birka_bonde (trådstartaren)

#5 » 21:39:38, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej då vet jag vart jag ska leta, såg nånt sånt innanför oljefiltret.
där var det nån fjäderbelastad ventil.

Att olja finns på samtliga ställen har jag redan kontrollerat.

Ja och kall var ju oljan, kanske får köra en liten stund och se om det blir nån skillnad.

Ska även testa att mäta med en annan mätare.
birka_bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:20, 08-12-2010
Ort: stockholm
Maskintyp: Traktor

VHK116.1

#6 » 21:56:01, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns också en ventil vid oljefiltret och den har till
uppgift att vid för stort mottryck t.ex tätt oljefilter eller
när oljan är kall och trögflytande då passerar oljan
förbi filtret utan rening. Dessa ventiler arbetar oberoende av
varandra. Närmare uppg. hittar du säkert i v.handboken.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Gregster, Mullegrävskopa, Swe1080 och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se