Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Aldrig mer verkstad... 26k fattigare och fortarande trasigt.

112 inlägg • Sida 4 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

VHK116.1

#46 » 23:55:42, 25-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid en fördel att skruva själv. Men då får man
själv stå för alla backjobb och reklamationer men det
slutar ofta med att jag får betala ändå till sist. Sedan kan man tycka
att det inte är rimligt att jag själv skall bedöma om en verkstad
är kompetent att göra jobbet?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200



Matte.Hartman

#47 » 00:04:08, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr_Smurf skrev:Jag orkar inte bråka med verkstan om backjobb, det lät inte som dom tänkte bjuda på någon reparation och det tar längre tid att bråka med dom och köra dit och hämta traktorn igen än det tar för mig att byta grejerna själv.

Så i fortsättningen kommer jag sköta all skruvning själv.


Lämnade in för en helt vanlig service på bilen. Mecken ringde och sa att bromsen
var lite dålig bak. Det kan du väl få fixa tyckte jag i tron om att han bara skulle byta klossar.
Jag rullade därifrån med nya klossar bak Och fram. Skivor likaså och 10 000:- fattigare...

Det var sista gången jag lämnat in bilen eller något annat på verkstad. Inte samma summor
som dig men jag har full förståelse.

Jag vet att det finns väldigt bra firmor därute, så ni som vet med er att ni är seriösa behöver
inte ta åt er ;) men jag har bestämt mig :)
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

VHK116.1

#48 » 00:21:56, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en Audi? Min kompis hade en Audi C4 och på den fick man
alltid byta bromsok och skivor bak efter 2 år. Nu skulle det vara
3 års garanti på delarna men vid reklamation var det värdelöst.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Robban_C

#49 » 09:55:02, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största problemet med hejdare är ju att folk aldrig använder dom så dom rostar bak.
Nån gång med ingen trafik, bra väglag, 180 in på en motorvägsavfart (som ska vara lång nog) och sen kliva ner hejdarpellen allt man orkar (eller hjulen greppar om man inte har ABS). Jag har i alla fall ingen rost på mina skivor.
Däremot fungerar inte handbromsen. Det blir ju liksom inte av att använda om man har automat. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#50 » 10:38:12, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matte.Hartman skrev:Lämnade in för en helt vanlig service på bilen. Mecken ringde och sa att bromsen
var lite dålig bak. Det kan du väl få fixa tyckte jag i tron om att han bara skulle byta klossar.
Jag rullade därifrån med nya klossar bak Och fram. Skivor likaså och 10 000:- fattigare...

Det var sista gången jag lämnat in bilen eller något annat på verkstad. Inte samma summor
som dig men jag har full förståelse.

Jag vet att det finns väldigt bra firmor därute, så ni som vet med er att ni är seriösa behöver
inte ta åt er ;) men jag har bestämt mig :)


Vad är problemet igentligen?

Verkstaden konstaterar ett fel vid service och undrar om de ska åtgärda!
Du säger OK..
Att det sedan kostar pengar borde inte vara någon överraskning.
Tog du reda på vad de ville göra samt kostnad? (Eller bara trodde som du skrev)
Vore det bättre att få reda på när bilen ska hämtas att bromsarna borde åtgärdas så du behöver komma tillbaks en annan gång?

Tycker att verkstaden gjort precis som de ska.
Bara kunden som glömde kolla upp vad det innebar för honom.

Missförstånd helt enkelt. Men vad är felet?!

:bira:
(Surt när det kostar pengar som man inte räknat med, men...)
:driver:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#51 » 10:45:08, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bromsen tar lite dåligt bak varför byter man skivor fram ??????
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nixs

#52 » 10:47:29, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Det är alltid en fördel att skruva själv.


Det där håller jag inte med om! Skulle vilja se dig ställa gaspådraget på en EW160 grävmaskin själv till exempel. Det kan man inte göra utan att aktivera kontrollrutinen med verkstadsdatorn och den har garanterat inte en hemmaskruvare. Moderna fordon och maskiner har så mycket specialiserad teknik och datorer att man MÅSTE ha speciella verktyg och diagnosdatorer. Dessutom är diagnosdatorn värdelös om man inte har dokumentation och kunskap om hur man skall använda den!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B

#53 » 10:50:08, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Tycker att verkstaden gjort precis som de ska.
Bara kunden som glömde kolla upp vad det innebar för honom.

Missförstånd helt enkelt. Men vad är felet?!:


Men felet i detta fallet är väl uppenbart!
Om meken ringer och säger att bromsarna BAK behöver fixas och sedan byter både klossar och skivor även FRAM så är det definitivt ett rejält fel! Det klart man inte på eget bevåg kan börja byta saker runt bilen! :uupps:

Du det vart lite dyrare för jag bytte även allt annat jag hittade som var dåligt! :hotar2:

Det klart om ordern till verkstan är: Byt allt som kan bli ett problem framöver så betalar jag! Då är det ju ett annat läge men i detta fall så hade det nog varit läge för ett nytt samtal och påpeka även frambromsarnas kondition!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Fredrik_

#54 » 11:12:34, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
Fredrik_ skrev:Tycker att verkstaden gjort precis som de ska.
Bara kunden som glömde kolla upp vad det innebar för honom.

Missförstånd helt enkelt. Men vad är felet?!:


Men felet i detta fallet är väl uppenbart!
Om meken ringer och säger att bromsarna BAK behöver fixas och sedan byter både klossar och skivor även FRAM så är det definitivt ett rejält fel! Det klart man inte på eget bevåg kan börja byta saker runt bilen! :uupps:

Du det vart lite dyrare för jag bytte även allt annat jag hittade som var dåligt! :hotar2:

Det klart om ordern till verkstan är: Byt allt som kan bli ett problem framöver så betalar jag! Då är det ju ett annat läge men i detta fall så hade det nog varit läge för ett nytt samtal och påpeka även frambromsarnas kondition!


Nu vet ju varken du eller jag vad som faktiskt sas...

Men om mecken påpekar "bromsarna bak är ganska dåliga, fram är inte heller helt bra" och svaret blir "fixa det som måste"
Då finns det stor chans för missförstånd..
Motfråga borde vara VAD ska ni göra och hur mycket kostar det..
Därefter kan man gnälla :thumme:


Det verkstaden säger vara OK vid service bör väl klara sig till nästa service för att kunden ska vara nöjd?!
Inget ska hända mellan planerade verkstadsbesök. Normalkunden vill bara tuta och köra..

Går inte att förutsätta att kunden åker direkt hem till egen verkstad...


Säger inte att varken den ena eller andra har rätt, men det gäller att se nyanserat på vad som hänt!!
:wave:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#55 » 11:13:36, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Om bromsen tar lite dåligt bak varför byter man skivor fram ??????

Inget nämnt om hur bromsarna TAR...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Beirut

#56 » 17:18:06, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är märkligt i dessa historier är att kunderna gladligen betalar enorma belopp och kommer senare på att "åfan vad hände,jag har ju inte gått med på att dom skulle byta dom prylarna,oj vad dyrt det blev" Jag hade aldrig betalat för något som jag inte beställt. Och jag hade inte betalat mer pengar än vi kommit överens om.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

VHK116.1

#57 » 18:16:47, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att vi oftast är goda konsumenter som är fostrade att
inte klaga och reklamera varor eller tjänster som vi senare
ångrar. Alla säljare kör väl det vanliga tugget för att övertala
oss. Dessutom är det inte ovanligt att på verkstäder får man
bara snacka med en kundmottagare och aldrig med mecken.
Det är inte konstigt att verkstäderna är pigga på byta så mycket
som möjligt. Men det finns säkert de som jobbar väldigt seriöst
men det är ju inte heller så enkelt alla gånger att veta.
Men sen händer det ibland att verkstäder fakturerar men aldrig
gjort något jobb. Men jag tror det är mindre vanligt nu?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

grusen

#58 » 18:40:36, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har själv lämnat in en bil för kamremsbyte som drog iväg i kostnad efter samtal från verkstaden.När jag skulle hämta bilen studerade jag arbetsordern och ifrågasatte att dom ville ha betalt för samma rem på två ställen varvid kundmottagaren hävdade att det var två på bilen för dom kunde inte göra fel!!!.Tack och lov så fanns det en annan kundmottagare där som jag bad att få prata med och som kunde erkänna att dom gjort fel.Han rättade fakturan på en gång (-800 kr).
grusen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:45, 29-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf 590

Hebbe

#59 » 18:56:15, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många kloka synpunkter i tråden. Jag har ibland råkat ut för en del dåliga "märkesverkstadsjobb" som jag sedan själv har fixat "betydligt bättre". Är det inte allt för dyra misstag kan jag utan problem resonera: en gång ingen gång!
En sak ska man vara noga med, att tala om för dem att det blev riktigt kasst gjort. Med lite tur blir det bra på andra försöket som ett backjobb. Är de inte intresserade eller gör fel igen... Ja, då blir man trött! :???:
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Matte.Hartman

#60 » 19:15:43, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara klargöra mitt fall lite grand så vi inte sjanghajjar tråden alltför mycket :)

Jag hade jobbat eftermiddag och han ringde och väckte mig tre timmar efter jag somnat
så jag var ju inte helt klar i knoppen så att jag tänkte på att fråga exakt Vad han skulle
byta. Jag visste att klossarna bak nästan var helt slut och att skivorna bak var Lite nerslitna.
Inte så farligt att jag trodde det skulle motivera ett byte. (En liten kant på 1-2mm) Därför
räknade jag med att det bara var klossarna som skulle bytas.

Fram hade jag lyckats skrota skivorna pga. helt slut belägg ca 2000 mil tidigare så det var
inte alls speciellt slitna, därför slog mig tanken efteråt att det blev så dyrt men i och med att
han var äldre och erfaren meck drog man sig för att bestrida fakturan. Detta var ju över 10 år
sedan, så jag kommer inte ihåg exakt vad som sades men jag vet att jag kommenterade att
det blev lite dyrt och jag har för mig att han sa nåt i stil med "det blir så ibland".

Vid tiden för verkstadsbesöket var jag drygt 20 år, blyg, oerfaren och ny på det här med
att laga bilar. Därför blev det nog som det blev.
Nuförtiden Kan jag laga bilar och därför är det som det är :)

Skulle det nu bli så att jag Måste lämna in bilen kommer jag att gynna någon lokal liten
bilverkstad som oftast har ett rykte att tänka på. Då brukar det bli bra gjort och man ger
pengarna till någon som förmodligen behöver dem bättre än de stora firmorna.
Dessutom är den lokala bilverkstaden 50m från mitt jobb :mrgreen:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se