Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Aldrig mer verkstad... 26k fattigare och fortarande trasigt.

112 inlägg • Sida 7 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Tommyax

#91 » 14:23:59, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en tråd som borde låsta för länge sedan.

Trådskaparen spyr ut sin galla över ett jobb som är över ett halvt år gammalt, sedan bara eskalerar historierna.
Tråden är långt ifrån vad den startade som.

LÅS TRÅD!
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.



Lars B

#92 » 14:28:20, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommyax:

Om du läser hela tråden så ser du en ganska nyanserad debatt fram och tillbaka där flera av postarna är mekproffs från verkstäder så varför du tycker den ska låsas förstår jag inte...
Ganska vanligt att en tråd blir bredare än ursprunget men alla som läser den får ju flera lektioner i hur samspelet mellan verkstad och kund kan/ska/borde fungera.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Tommyax

#93 » 14:30:18, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B, Iom att jag är på många forum, så känner jag mina löss på gång sas.

Den kommer att urarta förr eller senare,,, :cool:
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

nixs

#94 » 14:30:53, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänlig kund/Vänlig mekaniker brukar stämma rätt bra.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lars B

#95 » 14:34:50, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tommyax skrev:Den kommer att urarta förr eller senare,,, :cool:


Den dagen den sorgen!
Om du nu hänger på många forum så bör du väl se hur otroligt ovanligt det är med urspårade trådar här på Maskinisten det styr medlemmarna själva upp 9 ggr av 10! :buga:
Med nästan en kvarts miljon inlägg och över 20.000 medlemmar så flyter det hela här otroligt bra om du frågar mig :thummar:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

VonRon

#96 » 14:50:00, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent allmänt sett så tycker jag att tjugosextusen för en bromsrenovering på en traktor låter rejält skrämmande. Ta bara arbetstiden som var väldigt väl tilltagen. Jag arbetar själv i en bransch med repararationer mot kunder och vet att tiden kan dra iväg ibland av olika anledningar, men man måste ju i så fall vara noga med att informera kunden om det. Så att kunden har en chans att kunna välja andra alternativ.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

plogbil

#97 » 21:52:28, 02-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan berätta en grej som hände oss på verkstaden igår.
Vi fick in en Peugeot 406 som skulle kollas innan besiktning. så vi tog upp den på lyften och kollade över allting, och ganska snabbt visade det sig att bilen var i väldigt dåligt skick.

Båda styrlederna var glappa, den ena mycket och den andra lite.
Ett tvärstag i bakvagnen var glapp.
Alla däck hade dåligt (olagligt) mönsterdjup och vissa hade stora knölar (separation i däcket) i slitbanan.
Avgasröret hade 2 stora rosthål (fick in en snytnäve ungefär).
Bromskivorna bak var riktigt rostiga över hela ytan.
Skivorna fram var också dåliga.
Bromsskölden vänster bak som håller handbromsbackarna var det rosthål i så backarna satt löst.
Dessutom lyste motorlampan. :/


Vi ringde kunden och informerade om alla dessa fel och berättade att det skulle kosta runt 20K att laga, men kunden ville bara fixa det som krävdes för att få den igenom besiktningen. Vi påpekar då att ALLT behöver fixas för att den ska klara en besiktning.
Kunden blir då fundersam om han verkligen ska kosta på bilen så mycket då den knappt är värd så mycket.
Vi kom iaf överens om att vi besiktar bilen åt kunden som den är för att få ett protokoll över alla felen så kan kunden fixa det kan tycket är viktigast eller inse att det blev lite väl många fel.. :laes_detta:

Iaf, vi skickar iväg bilen för besiktning och vi alla på verkstaden tror att det blir spansk flagga eller iaf en j*vla massa 2or.. Men döm om vår förvåning när bilen kommer tillbaks med en 2a på avgasrör och en 2a på en styrled :uupps: :uupps:

Jag vet inte om vi har pratat med kunden nått mer men jag skulle tro att han tror att vi försökt blåsa honom när vi rabblar upp så mycket fel men besiktningen hittar bara 2..

Detta har hänt många gånger tidigare också. Bilar kommer in som nyss har passerat bilprovningen utan anmärkning men som har uppenbara brister när vi undersöker den på service.

Så det är nog ganska lätt att få klagomål och irriterade kunder även fast man gör ett seriöst jobb.
plogbil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:33, 31-10-2010
Ort: sörmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo BM 320 buster.

Hebbe

#98 » 22:03:15, 02-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist jag hade Opeln på service frågade de om jag ville ha den besiktigad först? De hyrde in Bilprovningens personal någon timme på morgonen!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Beirut

#99 » 22:54:02, 02-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vadå? Kan man verkligen hyra Svensk bilprovnings personal?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

VHK116.1

#100 » 23:26:47, 02-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilprovningen är en affärsdriven verksamhet som vilken
firma som helst och säljer gärna sina tjänster.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

BlackLuck

#101 » 23:31:13, 02-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxat från Bilprovningen

Trafiksäkerhetskontroll för privatpersoner


En Trafiksäkerhetskontroll (T) är en besiktning som kan göras när som helst på kundens begäran.

En trafiksäkerhetskontroll (T) motsvarar innehållsmässigt en obligatorisk kontrollbesiktning, men rapporteras inte vidare till Transportstyrelsen och får därför inga rättsliga påföljder. Varje kontroll dokumenteras i ett protokoll, men varken godkännande, föreläggande om ny besiktning eller körförbud ges efter en trafiksäkerhetskontroll.

Pris
Enligt gällande riktprislista.


Inte så dumt närhelst man ska köpa en bil egentligen.
Kan vara värt de där 300 kronorna.
De har även en mer avancerad tjänst som de kallar Bildiagnos.
Senast redigerad av BlackLuck 23:33:54, 02-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Hebbe

#102 » 07:41:27, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:Att vadå? Kan man verkligen hyra Svensk bilprovnings personal?
Det är Fribrocks i Ängelholm som hyr in Svensk bilprovnings personal, det var ett ganska unikt samarbete enl. Fribrocks bil!

BlackLuck skrev:De har även en mer avancerad tjänst som de kallar Bildiagnos.
Bilprovningen i Hbg kunde läsa ut bilens felkoder och tolka dem för 300-500 kr.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

janneB

#103 » 00:21:31, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inne hos fa "Malte Månsson" för diagnostik på en Transit.
Till att börja med hade dom svårt att få igång datorn, efter ett bra tag fick dom igång den och tog fram felkoderna (även gamla). För att få dom aktuella koderna behövde dom äldre raderas, vilket dom inte klarade av. Jag fick ej någon utskrift, så jag kunde felsöka själv. Det enda jag fick var rådet att åka till Ford. För detta tog dom fullt pris, och missade några kunder.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

jörgen.ottosson

#104 » 08:04:26, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fullt pris för vad? ...."läsa" felkoder...radera felkoder....felsökning....reparation...eller verkstadstid för den tid det tog...

(nu vet jag ju inte vad som överenskommits, men du kanske kunnat få en utskrift om du frågat....även om den troligen skulle vara värdelös, om den innehåller många "gammla" fel och annat dravel..)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#105 » 08:25:16, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man lämnat in för att få ut felkoderna och dom inte klarar av det så ska dom inte ta betalt heller anser jag.
Jämför med följande:
Om jag lämnar in på däckverkstad för byte sommar -> vinterdäck och dom inte klarar av att få loss muttrarna (ej fälglås) så betalar inte jag nåt för det eftersom dom inte har klarat av det dom har åtagit sig.

Om jag tar hem en takläggare för byte av tak och han sen säger att "nej, det där är för högt, det klarar inte jag" så inte f*n får han betalt då inte.

Tyvärr verkar det vara vanligt förekommande inom just bilbranschen att verkstäderna inte klarar av jobbet men ändå tar dom betalt.

Däremot är det en annan sak att bryta ett jobb i samråd med kunden när man upptäcker fördyrande omständigheter. Då är det kundens val och då ska man ha betalt för upplupet arbete.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nogge och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se