Robban_C skrev:Har man lämnat in för att få ut felkoderna och dom inte klarar av det så ska dom inte ta betalt heller anser jag.
Beror faktiskt lite på omständigheterna, mycket som kan påverka det!
-Och som vanligt så har det delgivits på tok för lite fakta här om hur det igentligen varit och vad som sagts på verkstaden för att kunna ta ställning till något...
Händer ganska ofta att jag får ett jobb där felbeskrivningen är "motorfelkodslampan blinkar sen en tid tillbaka och nu startar motorn inte längre".
Kopplar upp datorn mot motorstyrenheten och får fram en upprepad "EEPROM-felkod", dvs att strömmatningen till styrenheten brytets eller varit för dålig vid ett antal tillfälle och händer detta tillr. många gånger så ska inte motorn gå att starta.
Är felet "självförvållat" (tex brytet huvudst.br. för snabbt efter motorn stannats) så finns där inget maskinfel och allt blir ok efter radering av felkoderna. Men om det tex är fel i strömförsöjningen till motorstyrningen (vanligtvis i "main
relay") som ligger utanför "motorsidan" så kommer startproblemet att återkomma igen när elfelet uppstått x-antal gånger.
Eller ännu värre om det inte är
ström fram till motorstyrningen vid felsökningstillfället Då får inte ens interface:et
kontakt med styrenheten och någon avläsning / radering av felkoder heller inte möjligt.
Men trots detta vill jag ha betalt för den tiden jag lagt ner på maskinen även om jag INTE kunnat fullfölja mitt arbete. Detta då själva felorsaken inte ligger på motorsidan (men som ändå alltid får "skulden" om den inte startar..) utan är något som maskintillv. först får åtgärda.
För att återkomma till tråden (och verkstadsproblemen):
-Med god komunikation och med så mycket relevant fakta som möjligt så minskar risken för missförstånd!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...