Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Aldrig mer verkstad... 26k fattigare och fortarande trasigt.

112 inlägg • Sida 8 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BlackLuck

#106 » 08:26:56, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns lite som att vilket pris det än var så var det för mycket. Om det i enklaste fall handlar om utläsning av felkoder så borde man ju åtminstone fått veta vilka som var aktiva och vad de betydde.
Jag får intrycket av att de kanske hade lite modernare utrustning än vad gubbarna klarade av i det här fallet :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



dimorep

#107 » 09:40:42, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Har man lämnat in för att få ut felkoderna och dom inte klarar av det så ska dom inte ta betalt heller anser jag.

Beror faktiskt lite på omständigheterna, mycket som kan påverka det! :wink:
-Och som vanligt så har det delgivits på tok för lite fakta här om hur det igentligen varit och vad som sagts på verkstaden för att kunna ta ställning till något... :???:

Händer ganska ofta att jag får ett jobb där felbeskrivningen är "motorfelkodslampan blinkar sen en tid tillbaka och nu startar motorn inte längre".
Kopplar upp datorn mot motorstyrenheten och får fram en upprepad "EEPROM-felkod", dvs att strömmatningen till styrenheten brytets eller varit för dålig vid ett antal tillfälle och händer detta tillr. många gånger så ska inte motorn gå att starta.
Är felet "självförvållat" (tex brytet huvudst.br. för snabbt efter motorn stannats) så finns där inget maskinfel och allt blir ok efter radering av felkoderna. Men om det tex är fel i strömförsöjningen till motorstyrningen (vanligtvis i "main relay") som ligger utanför "motorsidan" så kommer startproblemet att återkomma igen när elfelet uppstått x-antal gånger.

Eller ännu värre om det inte är ström fram till motorstyrningen vid felsökningstillfället Då får inte ens interface:et kontakt med styrenheten och någon avläsning / radering av felkoder heller inte möjligt.

Men trots detta vill jag ha betalt för den tiden jag lagt ner på maskinen även om jag INTE kunnat fullfölja mitt arbete. Detta då själva felorsaken inte ligger på motorsidan (men som ändå alltid får "skulden" om den inte startar..) utan är något som maskintillv. först får åtgärda.

För att återkomma till tråden (och verkstadsproblemen):
-Med god komunikation och med så mycket relevant fakta som möjligt så minskar risken för missförstånd! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#108 » 16:42:44, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo har rätt.
Jag tänkte mig i mitt förra inlägg precis som BL säger att problemet ligger i att personalen inte klarar av sin utrustning.

Jag har själv varit med om att felsöka när felkoder inte fungerar. I det fallet hade minnet till koderna slagits ut och då är det inte så lätt att felsöka. Det fick bli "gammaldags" felsökning. Jag hittade till slut felet och dyrt blev det. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

janneB

#109 » 04:50:34, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det dom skulle göra var att ta fram dom aktuella felkoderna, vilket dom inte kunde, när dom inte kunde radera koderna. Jag bad om en utskrift men fick till svar att "det är förmycket att skriva ut". Mer än halva tiden gick åt att få i gång programet i datorn.
Någon reparation var det inte tidsbeställt för, utan endast för att få aktuella koder.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

björken

#110 » 08:22:36, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma erfarenhet som JanneB av samma kedja. Lämnade in en bil (ett märke som de är auktoriserad verkstad för) för att få ut felkoder. Efter att de haft bilen en hel dag kom jag tillbaka och de sa att de haft problem med sitt diagnosverktyg och kunde inte lämna ut några koder. Trots allt skulle lyckats släcka lampan och för det tog de 700kr betalt, vilket jag betalade och gick ut för att åka hem. Så fort jag startade motorn tändes lampan igen. Givetvis gick jag in igen och fick utan speciellt mkt knorr tillbaka mina 700:-

Köpte därefter ett eget märkesanpassad diagnosinterface för 2000:- och såg utan problem felkoderna i klartext och kunde åtgärda felet själv.
Det var i det här fallet inga problem med själva fordons ECU'n och dess förmåga att lämna specifika felkoder

Visst kan man ha problem med utrustningen i verkstaden, men då tycker jag man kan ringa och meddela det samt låta bli att ta betalt?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

nixs

#111 » 12:41:04, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag problem med mitt interface så sätter jag inte upp detta på kund! Hur skulle det se ut? Det får man ta som support eller verktygsproblem och lösa på den interna faktureringen på företaget!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#112 » 13:14:12, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Har jag problem med mitt interface så sätter jag inte upp detta på kund! Hur skulle det se ut? Det får man ta som support eller verktygsproblem och lösa på den interna faktureringen på företaget!

All heder! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bentas, birger.ivarsson, Google Adsense [Bot], henrikhen, jcb3cx och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se