Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Aldrig mer verkstad... 26k fattigare och fortarande trasigt.

112 inlägg • Sida 6 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robban_C

#76 » 00:38:51, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev: ... (Dessutom påpekad du flera gånger att det gällde 500kr för två tele-samtal. :wave: ) ...

Måste korrigera mig själv:
Det måste bli tre samtal. Ett till bilregistret för att kolla vem som äger bilen.


Googlade radiokod Saab:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=269908
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 6&t=245097
Det kan tydligen kosta allt från gratis till 180:- i Sverige.
Eftersom det uppenbart kan kosta gratis till och med till en "telefonkund" så kostar det med största säkerhet gratis från Saab till bilhandlaren också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



PerJohansson

#77 » 01:05:25, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Men den dan jag bestämmer mig för att köpa en firmabil då? Ex vis en lätt beg MB Vito? Inte alls omöjligt att jag vill köpa nåt sånt på sikt.


Hehe, läste som vanligt för fort och fick det till "inte alls omöjligt att jag vill köpa nåt sånt skit" :D
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Peter.Deremar

#78 » 07:48:54, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattar inte hur det kan skilja så mycket i pris på vissa reservdelar heller.

Skulle köpa mig ett nytt baklyse till en Skoda Octavia för nått år sen. Kollade på VAG i Uppsala och fick veta att det kostade 1500kr! + moms.

Som tur var så frågade jag en kompis som jobbade på en verkstad i Stockholm vad han kunde köpa det för. Då det var en Merca verkstad han jobbade på fick han inte tag på det, men kollade på en annan VAG i stockholm och där kostade samma lyse 500kr inkl moms.

Konstigt att det kan skilja så mycket på några mil bara.

Men nu vet jag vart jag inte ska handla delar till min nuvarande Skoda iaf :razz:
Användarvisningsbild
Peter.Deremar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:13, 23-08-2006
Ort: Knivsta/Östuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Hebbe

#79 » 09:19:52, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bilbranschen är väl inget direkt heligt. Lyset för 500:- kanske kommer ifrån en annan leverantör än VAG:s egna "kanaler"?

Kan t.ex. ett aukt. Porschecenter beställa reservdelar här http://www.utzon.se/ för att få en dags snabbare leverans kan nog andra verkstäder också använda "genvägar" (och billigare sådana)!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

63an

#80 » 09:31:25, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt har man upplevt, ett lyktglas till en Golf 90a på Vag-verkstad. Fick frågan om det gick bra att montera ett från Biltema istället? Såklart vi gjorde det för halva priset! Men Smurfs dilemma kommer i skymundan i tråden!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

BlackLuck

#81 » 10:01:21, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Sånt har man upplevt, ett lyktglas till en Golf 90a på Vag-verkstad. Fick frågan om det gick bra att montera ett från Biltema istället? Såklart vi gjorde det för halva priset! Men Smurfs dilemma kommer i skymundan i tråden!


Det har jag svårt att tro att de som auktoriserade får göra även om de skulle vilja.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#82 » 10:06:59, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Det har jag svårt att tro att de som auktoriserade får göra även om de skulle vilja.


Det går alldeles utmärkt! Innan jag byggde ett eget verktyg för att byta stötdämparna fram på Audi så brukade jag lämna in bilen på VAG med egenköpta gasdämpare som var både bättre och billigare än VAG-original.
Blev extremt billigt då ju med deras verktyg gick på två grisblink att skifta dämpare :grin:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

BlackLuck

#83 » 10:20:38, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
BlackLuck skrev:Det har jag svårt att tro att de som auktoriserade får göra även om de skulle vilja.


Det går alldeles utmärkt! Innan jag byggde ett eget verktyg för att byta stötdämparna fram på Audi så brukade jag lämna in bilen på VAG med egenköpta gasdämpare som var både bättre och billigare än VAG-original.
Blev extremt billigt då ju med deras verktyg gick på två grisblink att skifta dämpare :grin:


Det är nog en helt annans sak för de delarna lämnar inte VAG någon garanti på.
VAG tar någonstans mellan 900 och 1000 kr för att endast demontera och återmontera ett fjäderben.
Men det GÅR säkert att göra bra affärer om man känner någon på verkstan.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B

#84 » 10:29:00, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:VAG tar någonstans mellan 900 och 1000 kr för att endast demontera och återmontera ett fjäderben.


Poängen med deras eget verktyg är att de inte behöver demontera fjäderbenet utan byter dämparna från motorrummet! :thumme:

Läste lite mer noga och om det var verkstan som föreslog Biltema så tror jag inte det är ok! Om däremot kunden skaffar biltema-prylar så byter nog verkstan utan att knorra! Det ger dem timtid och som du säger så lämnar de ju naturligtvis ingen garanti på prylen. Är det en styrled så får de ju dessutom nytt jobb på halva tiden igen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

BlackLuck

#85 » 10:33:01, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
BlackLuck skrev:VAG tar någonstans mellan 900 och 1000 kr för att endast demontera och återmontera ett fjäderben.

Poängen med deras eget verktyg är att de inte behöver demontera fjäderbenet

Ah, jag råkade bara ha en faktura på just demont/mont som låg här.. :mrgreen:

Är det en styrled så får de ju dessutom nytt jobb på halva tiden igen! :mrgreen:

:thumme: :mrgreen:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

63an

#86 » 10:33:11, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK eller inte det hände mej personligen i Tierp, sen behöver man nog inga garantier på utvalt material som lyktglas. Förmodligen medd. Seved inte V.A.G. om sitt snedsprång!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#87 » 12:28:38, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Om däremot kunden skaffar biltema-prylar så byter nog verkstan utan att knorra!

Fel, OM det handlar om en för märket auk.verkstad!
Det står säkert i deras avtal mot VW att de förbinder sig att endast montera utr. som kommer ifrån de eller ifrån av de godk. leverantörer.

Det ger dem timtid och som du säger så lämnar de ju naturligtvis ingen garanti på prylen.

Nä, men de måste ändå ge garanti på det utförda arbetet!
Vilket innebär att de måste stå för jobbet om något kring det blir fel (så länge det inte går att bevisa att det är "delen" som är orsaken till felet)!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lars B

#88 » 12:58:05, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Fel, OM det handlar om en för märket auk.verkstad!
Det står säkert i deras avtal mot VW att de förbinder sig att endast montera utr. som kommer ifrån de eller ifrån av de godk. leverantörer.


:off_topic: Vill inte bråka om detta men mina erfarenheter gäller en sedan "urminnes"-tider auktoriserad VAG-verkstad och gäller hjullager, kopplingssats, stötdämpare och avgassystem som min far fått bytt där.
Dock inga biltema-prylar utan SKF, Sachs, Monroe och Walker inte för att jag vet om det spelar roll? :klia:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Hebbe

#89 » 13:42:15, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt exempel med Porschedelarna är dock purfärskt. Jag vet inte om kunden ens vet om att delen är inköpta via någon annan kanal. I detta fallet handlar det om att spara en dags stillestånd på verkstaden, likt bromstrumman som tråden egentligen handlar om, värdefullt för kunden och med Porsche garanti på allt.

Kan snabbt konstatera att vi som skriver i denna tråd knappt är några drömkunder för bilverkstäderna. När jag hörde att motoroljan skulle kosta närmare 200 kr/l på VAG servicen tog jag med egen olja. Det gick som smort att få dem använda den istället. $$$
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

dimorep

#90 » 14:09:42, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Kan snabbt konstatera att vi som skriver i denna tråd knappt är några drömkunder för bilverkstäderna.

Finns nog ingen SERIÖS verkstad som har något emot en "medveten" kund, tvärt emot!
Håller dock med om att det tyvärr är allt för många bilverkstäder som beter sig lite väl fult mot sina kunder och t.o.m sätter detta i system då de märker att kunden accepterar nästan allt...

Det viktiga är att gå igenom exakt vad som ska göras och inte, hur verkstaden ska gå till väga om något uppstår / eller om fler fel finnes.
Och vad det ska kosta eller max får kosta. Även tiden som det max får ta att iordningställa fordonet/maskinen är viktigt att avtala. Korta rep.tider kostar oftast mera (ökade fraktkostnader och andra arb.metoder) och kan kräva att en del lagas till en klart högre kostnad än vad det är att byta ut den mot en helt ny.

Blir något fel så ska det meddelas och lösas INNAN fordonet / maskinen hämtas ut från verkstaden.

Ingen vinner något i längden på missnöje, en nöjd kund är en trogen kund och som i sin tur nämner detta till andra (som kan generera nya kunder)...
-Är ni inte nöjda med verkstaden byt, det finns fler (även nya kunder..). För då är de inte värda att ha er som kund och ni heller inte värda att få deras hjälp!

Sen är det aldrig fel att låta verkstaden få en ärlig chans till att rätta till ett ev fel eller missförstånd.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se