Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Skillnaden mellan motorolja SAE 10W/30 och SAE 10W/40

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bosse Bus (trådstartaren)

#1 » 13:16:59, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är det någon som kan svara på ovanstående fråga? I instruktionsboken står det att det ska varaSAE 10W/30 vid alla temperaturer.

På min lokala shellmack har man inte SAE 10W/30 så kan man använda SAE 10W/40?
Killen på macken hade ingen aning och inte jag heller :sad: och be mig inte byta mack, här på denna orten finns bara denna, självklart kan jag åka in till storstan och köpa "rätt" olja, men vill bara kolla med er först :smile: ...

/Bosse
Bosse Bus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:01:20, 02-02-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650



MFUlrik

#2 » 14:31:50, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Beteckningen 10W-30 avslöjar viskositeten vid kyla (10 - Winter) och 30 (sommar). Ju högre viskositetstal, desto mer trögflytande är oljan. Det innebär att för att få en olja att vara "lättrinnig" vid vinter, så är det bra med lågt viskositetstal, och för att få oljan att vara "trögflytande" vid varmare temperaturer, så är det bra med ett högre viskositetstal.

Det betyder att för ren smörjning, så är det alltid bättre med ett bredare viskositetsområde, dvs 10W-40 än 10W-30.

Notera att det är olika viskositetsdefinitioner för olika typer av oljor (motor, växellåds, etc). Ett högre viskositetstal för en växellådsolja behöver inte betyda att den har högre viskositet är en motorolja...

Man kan också peka på skillnaden mellan syntetiska och icke-syntetiska oljor (det finns också del-syntetiska...). Skillnaden är att man i en syntetisk olja noggrannare har definierat vilka molekyllängder (på de smörjande kolvätena) som man vill ha, och därför noggrannare kan bestämma smörjbarheten hos dessa för ett visst temperaturområde. En icke syntetisk har en "normalfördelning" av molekyllängder, vilket gör att den har annorlunda/sämre definierat smörjområde.

Oljor är ett klassiskt område för "tyckare som vet allt". Men det är inte krångligare än att en olja med en viss samling molekyllängder gnider mot varandra på olika sätt. Läs specen för vad du ska ha och köp den.

Men sammanfattningsvis: skillnaden på en 10W-30 och en 10W-40 är liten, men ändå bara positiv.
MFUlrik
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:37, 28-12-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey-Fergusson 50R

Ivar Risslén

#3 » 14:34:23, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden är att 10W/40 är lite tjockare när den är varm. Det är ingen fara att köra på den.

Gå in på Shells hemsida om du vill veta lite mera om oljan som macken säljer.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tobbe-38

#4 » 11:40:08, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja har kört min traktor(bm 350) 1 gång efter att ja fixat den jag tömde i en dunk mobil diesel motorolja 10w30, men den hadde inget oljetryck alls då?

vet inte traktorns skick sen innan då den stått länge med vatten etc i motorn.

kan de vara så att 10w30n är för tunn för att få upp oljetryck, ja läste att om en motor är sliten(glapp i lager m.m) så måste man ha en tjockare olja som orkar bygga upp en oljefilm utan att rinna direkt ner i tråget, för annars får inte oljepumpen något motstånd, ja hadde även problem med att de inte kom ut någon olja ur ventilmekanismen, alltså stången där vipparmarna sitter på.

Men de går nog att köra på 10w40 lika väl den skulle enligt mig vara lite bättre för hårda arbeten då den tål högre påfrästningar innan den "ger sig" ja ska själv tömma i 15w40 olja i min 350 nu till våren/sommaren.

De viktigaste är ju bara att motoroljan är en olja avssed för att kunna ha i en dieselmotor vilket står på dunken
mvh
Senast redigerad av tobbe-38 11:45:47, 03-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Emil N

#5 » 12:03:09, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer. Det är ett känt trick bland skojjare att hälla i en tjock olja när man ska lura på någon en sliten motor.
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0cbo och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se