Hej!
Beteckningen 10W-30 avslöjar viskositeten vid kyla (10 - Winter) och 30 (sommar). Ju högre viskositetstal, desto mer trögflytande är oljan. Det innebär att för att få en
olja att vara "lättrinnig" vid vinter, så är det bra med lågt viskositetstal, och för att få oljan att vara "trögflytande" vid varmare temperaturer, så är det bra med ett högre viskositetstal.
Det betyder att för ren smörjning, så är det alltid bättre med ett bredare viskositetsområde, dvs 10W-40 än 10W-30.
Notera att det är olika viskositetsdefinitioner för olika typer av oljor (motor, växellåds, etc). Ett högre viskositetstal för en växellådsolja behöver inte betyda att den har högre
viskositet är en motorolja...
Man kan också peka på skillnaden mellan syntetiska och icke-syntetiska oljor (det finns också del-syntetiska...). Skillnaden är att man i en syntetisk olja noggrannare har definierat vilka molekyllängder (på de smörjande
kolvätena) som man vill ha, och därför noggrannare kan bestämma smörjbarheten hos dessa för ett visst temperaturområde. En icke syntetisk har en "normalfördelning" av molekyllängder, vilket gör att den har annorlunda/sämre definierat smörjområde.
Oljor är ett klassiskt område för "tyckare som vet allt". Men det är inte krångligare än att en olja med en viss samling molekyllängder gnider mot varandra på olika sätt. Läs specen för vad du ska ha och köp den.
Men sammanfattningsvis: skillnaden på en 10W-30 och en 10W-40 är liten, men ändå bara positiv.