Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Turbokonvertere IH 454

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jørn M (trådstartaren)

#1 » 20:03:08, 02-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noen som har turbokonvertert en slik traktor? Var på traktorpulling for noen år siden, der var det en IH 584, som har så og si samme motoren, men 4 syl istedenfor 3. Den ladet han 0,6 bar uten intercooler. Jeg tenkte å få plass til turbo under panseret, så føre trykkrør fremover gjennom en intercooler som jeg tenkte å plassere fremfor oljekjøleren som står der, så videre til innsuget.

Noen som har gjort dette før? Trenger tips og trix generelt for turbokonvertering av dieselmotor. Hvilken turbo bør jeg velge? Har en mitsubishi TD04H-13C på hånden, men den blir kanskje litt liten? Kom gjerne med spesifikasjoner på turbin og kompressor. Må ha T3 flens.

Er vel ca 3,3L motoren, og 50 HK. Hvor mye effekt kan man vente seg av en slik konvertering hvis jeg kjører trykk 0,6-1 bar?
Jørn M
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:35, 13-01-2011
Ort: Sør-Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550 HiTech2, 2002
Volvo BM 700 Turbo, 1976
BM Volvo T430, 1971
IH 444 "Harbak", 1977
IH 444 "Brenna", 1972
IH 434, 19xx
MF 135, 1971
BM Volvo 320 "Buster", 1961 (prosjekt)
MF 135 MultiPower, 1970 (under oppussing)
Volvo BM 2254

Diverse deletraktorer..

X: Volvo BM 2254
X: John Deere 6320Pr, 2002
X: BM Volvo 320 "Buster", 1963
X: David Brown 885 Selectamatic, 1973
X: David Brown 770 Selectamatic, 1967
X: Ferguson 35 23c "Gullkalven", 1956
X: International Harvester 454, 1977
X: Volvo BM 430, 1977



VHK116.1

#2 » 19:55:44, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man bör tänka på är om motorn klarar detta.
Finns kolvkylning klarar toppackningen ett högre förbränningstryck
är kylsystemet dimensionerat för högre effekt och är oljepumpen
kraftig nog samt klarar insprutningspumpen mer bränsle?
Kompressorhus och avgashus skall passa mot motorns cyl.vol.
osv. Men oftast finns samma motor både med eller utan turbo
och då blir det mycket lättare. Ett laddtryck som inte är högre än
0,6 Bar och då med westgate låter rimligt och en effekthöjning
med 20-30 % och en sänkning av bränsleförbrukningen får man
dessutom.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

MN

#3 » 20:18:58, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns lite onödigt komplicerat med IC för ett så lågt laddtryck. Kolla vad andra traktorer i den motorstorleks/effektklassen har för aggregat exv Valmet 505 såfår du en fingervisning om lämplig storlek

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

henkek

#4 » 20:25:55, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag monterade turbo på min Super Major utan problem, jag tog bort waste-gaten och lät turbon ladda max. Utan att ställa på bränslepumpen blev laddtrycket aldrig mer än 0.3 vid max påställd och vid tungt arbete blev det som max 0.8. Min turbo kom från en gammal bmw 524. Jag fick inga värmeproblem eller dyligt.
Användarvisningsbild
henkek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:05, 17-07-2010
Ort: Strömsunds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D13006A-S

bangt

#5 » 20:32:07, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

monterade en turbo på en mf 3050, till den fanns färdig turbosatts
och en oljekylare som man monterade mellan oljefiltret och motorn.
så kanske man behöver en oljekylare.

på jd 5100 serien så har ICn en egen elfläkt, den ligger uppe på motorn.

några tips bara :grin:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Jørn M (trådstartaren)

#6 » 21:19:03, 03-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk så langt for gode tips :smile:
Det med oljekjøler har jeg ikke tenkt på.. det kanskje blir nødvendig? Det sitter jo en oljekjøler der fra før, men den er til gearoljen. Jeg får vel plass til en oljekjøler for motoroljen også frammi der.

Vet ikke helt om kjølesystemet er dimensjonert for dette.. Men det skal sies at traktoren har aldri oversteget arbeidstemperatur, uansett om jeg har kjørt tunge lass i sommervarmen med den.

Når det kommer til dieselpumpa så har jeg lite erfaring. Noen som vet noe om disse Bosch-pumpene? Bør vel stille opp dieselmengden (trykket?). Bør den times på nytt også, altså justere hvor mange grader før øvre dødpunkt den starter innsprøytningen?

Dere har kanskje rett med at man ikke trenger intercooler.. Det har jeg faktisk ikke sett på noen andre med ettermontert turbo heller.
Jørn M
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:35, 13-01-2011
Ort: Sør-Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550 HiTech2, 2002
Volvo BM 700 Turbo, 1976
BM Volvo T430, 1971
IH 444 "Harbak", 1977
IH 444 "Brenna", 1972
IH 434, 19xx
MF 135, 1971
BM Volvo 320 "Buster", 1961 (prosjekt)
MF 135 MultiPower, 1970 (under oppussing)
Volvo BM 2254

Diverse deletraktorer..

X: Volvo BM 2254
X: John Deere 6320Pr, 2002
X: BM Volvo 320 "Buster", 1963
X: David Brown 885 Selectamatic, 1973
X: David Brown 770 Selectamatic, 1967
X: Ferguson 35 23c "Gullkalven", 1956
X: International Harvester 454, 1977
X: Volvo BM 430, 1977


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se