Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 30: hur ställer man in bromsarna?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

pappanoffe (trådstartaren)

#1 » 18:58:35, 04-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat mycket info här och även blivit rekomderad sidan av andra jag fick en massey fergusson 30 grattis iförgår och ska försöka sparka igång den den har stått i ett år och det luktade mer lacknafta än disel i tanken :) men ska hämta nytt disel filter imorrn och sen är det väl bara Att börja plocka isär och sen testa dra igång den . Någon som vet hur man spänner bromsarna dom tar lite på ena sidan och är helt slapp på vänster sida? Tack i förhand
pappanoffe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:50, 04-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey fergusson 30



bandfrasse

#2 » 21:14:46, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med så får man ju gratulera till att du har fått en traktor.
Det finns ju två bromspedaler som går att kopplaihop där vänster pedal går till vänster bakdäck osv.
Du frikopplar pedalerna och lyfter sedan upp bakänden från golvet/marken så att bakdäcken lyfter från marken.Du kommer att måsta kunna snurra på dessa för hand.,sedan
har du en justering av bromsbanden på bakdäcken som sitter på insidan av bromstrumman.Justeringen kan bestå av antingen ett fyrkantigt nyckelgrepp som ska vridas eller bara ett avlångt hål.Hålet kan ibland vara täckt av en gummiplugg
som är antingen svart eller målat i maskinens färg.Hålet är dock alltid ovalt.
Meningen med detta hål är att man med en mejsel ska vrida på en mutter där inne i bromstrumman.Den muttern har "taggar" på sig och man petar på dessa med mejseln för att förlänga skruven som sitter där.Man kommer bara att kunna spänna ett eller två hack för varje gång man för flatskruvmejseln ner ifrån och upp eller tvärsom.
Om du tänker dig en vanlig mutter" med taggar för mejseln" som du ska skruva från SIDAN .
På ena bakdäcket skruvar du/vrider mejseln upp och ner på ett sätt och på den andra gör du motsatt.Kommer inte just nu ihåg vilket så du får prova dig fram.
Tanken med detta är dock att du ska få bromsbanden att bli större i omkrets och gör du rätt så kommer kanske bakhjulena att börja gå tybgre och tyngre när du försöker vrida dessa runt.
Du ska sedan spänna dessa så att de är på gränsen att du inte orkar vrida runt dem för hand.
Råkar du spänna för mycket så att hjulena står still och du inte orkar vrida dem för hand så har du spänt för mycket och då får du släppa lite på spänningen.
Detta gör du sedan individuellt på varje bakhjul.
Hjälper inte detta så är bromsbandens belägg så slitna att de måste bytas.
bandfrasse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:41, 20-10-2008
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#3 » 21:46:05, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att det är den franskbyggda MF 30 med dieselmotor du har. (av någon anledning fanns det också en tid en engelskbyggd bensinare som också kallades MF30) Då funkar det inte riktigt så. Den har en typ av skivbroms i bakaxelrören som bara inte funkar bra. Utan att överdriva är jag tveksam till att det går att ordna riktiga bromsar på din maskin. Det är utomordentligt svårt att hitta delar till dessa och även om du gör det brukar resultatet tyvärr bli ganska risigt. En del har byggt om bromsarna med egna lösningar och de flesta har hittat betydligt bättre lösningar än vad fransmännen gjorde.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#4 » 22:11:08, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en liten trevlig traktor, men fransmän och deras uppfinningar.

Det är en speciell typ av bromsar, enkelt förklarat så ser det ut som en remskiva med 2 V-formade bromsklossar. Jag har aldrig lyckats att justera bromsarna så dom tar bra.
Jag använder flintabromsen= Skopan i backen.

Om du tittar på downloads här på Maskinisten så finns det en verkstadshandbok att ladda ner.
MF 25 / 30 och 130 har det samma transmission och bromsar.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

pappanoffe (trådstartaren)

#5 » 21:05:14, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren men jag har redan fixat bromsarna nu komiskt att dom jag fick traktorn av inte hade haft bromsar på 6 år utan kört på skopbromsen ;=) dock var det bara att ställa upp i coupen. började skratta när jag insåg att dom inte ens testat det tidigare!!! men men sen hade den ju inte startat på ett och ett halvt år och dom hade byt batteri och allt.... som jag skrev så luktade det lacknafta i tanken. och gubben som hade den hade nog slagit i det lite snurrig.

Jag gjorde rent tanken byte filter och luftade all lacknafta sen drog jag igång den efter farsans volvo traktor starta på en gång sen skulle man ju kunna tror den skulle gå lite hackit men inte då perfekt tomgång och pig som fan efter det så köpte jag ett byttbatteri och en ny hängsäkring samt tvättade den den ser skit bra ut nu, ska lägga upp någon bild senare iveckan tänkte jag sen ska jag lacka om den samt byta ut try eller presstyget på taket och sidorna.

Samt lacka fälgarna, sen ska lastarn monteras igen och så ska bara kolla om jag kan få köpa snöplogen till den också eller om jag får den också vi får se..

tack för alla råd
pappanoffe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:00:50, 04-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey fergusson 30

Ivar Risslén

#6 » 21:38:27, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att diesel luktar lacknafta och traktorn inte vill starta har jag också blivit ut för på en annan traktor men inte på den lille röda, han har gått bra alla år som jag har haft den.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sleeper_86 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se