Till att börja med så får man ju gratulera till att du har fått en
traktor.
Det finns ju två bromspedaler som går att kopplaihop där vänster
pedal går till vänster bakdäck osv.
Du frikopplar pedalerna och lyfter sedan upp bakänden från golvet/marken så att bakdäcken lyfter från marken.Du kommer att måsta kunna snurra på dessa för hand.,sedan
har du en justering av bromsbanden på bakdäcken som sitter på insidan av bromstrumman.Justeringen kan bestå av antingen ett fyrkantigt nyckelgrepp som ska vridas eller bara ett avlångt hål.Hålet kan ibland vara täckt av en gummiplugg
som är antingen
svart eller målat i maskinens färg.Hålet är dock alltid ovalt.
Meningen med detta hål är att man med en mejsel ska vrida på en
mutter där inne i bromstrumman.Den muttern har "taggar" på sig och man petar på dessa med mejseln för att förlänga skruven som sitter där.Man kommer bara att kunna spänna ett eller två hack för varje gång man för flatskruvmejseln ner ifrån och upp eller tvärsom.
Om du tänker dig en vanlig mutter" med taggar för mejseln" som du ska skruva från SIDAN .
På ena bakdäcket skruvar du/vrider mejseln upp och ner på ett sätt och på den andra gör du motsatt.Kommer inte just nu ihåg vilket så du får prova dig fram.
Tanken med detta är dock att du ska få bromsbanden att bli större i omkrets och gör du rätt så kommer kanske bakhjulena att börja gå tybgre och tyngre när du försöker vrida dessa runt.
Du ska sedan spänna dessa så att de är på gränsen att du inte orkar vrida runt dem för hand.
Råkar du spänna för mycket så att hjulena står still och du inte orkar vrida dem för hand så har du spänt för mycket och då får du släppa lite på spänningen.
Detta gör du sedan individuellt på varje bakhjul.
Hjälper inte detta så är bromsbandens belägg så slitna att de måste bytas.