Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Snabbväxelknas i Valmet 705 GLOX

59 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Runristaren (trådstartaren)

#31 » 17:25:40, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Ajaj, kanske tänkte lite snabbt så nu har jag varit ute och mätt igen.
Har nu även signalmätt på magnetventilens stift vilket ger ton mellan den uppre och nedre.
Hirshmannen lös ifrån magnetventilen, får även sluten loop (signal) i knappsatsens främre läge
Hirshmannen ansluten i magnetventilen ger 11 volt på Blå i främre knappsatsläget och inget resultat det bakre.
Sätter jag en skruvmejsel till örat hör jag ett mycket, mycket svagt klick i magnetventilen.
Hmmm, läskigt…låter inte längre som det är något fel på knappsatsen eller...är jag ute å simmar...

Hela elgrejskopplingen tycker jag är fundersam som lekman. Jamenar varför har knappsatsen fyra ut när endast de 2 undre på "sockerbiten" sticker vidare, likasom magnetventilen som har 3 stift doch Hirshmannen emdast 2 kablar in.

Hur kan jag testa om magnetventilen är frisk utan att blanda in det befintliga systemet?
Senast redigerad av Runristaren 17:47:52, 15-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912



Runristaren (trådstartaren)

#32 » 17:38:36, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Utan kontakt är snabbväxeln på låg.. man aktiverar snabbväxeln med knappen i framläge vill jag minnas (högväxel)

OK, det står i manualen:
Direktläge (sköldpadda) framåt och Högläge (Hare) bakåt.

Vad de sen menar med direkt eller högläge kan säkert diskuteras, dock är jag övertygad om att en hare är snabbare än en sköldis.

Frågan blir då om de menar traktorns hastighet eller varvet... :???:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

cowboy

#33 » 17:45:05, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom jag ihåg fel :-o , men direkt är låghastihet om snabbväxeln är uppåtväxlande ! :smile:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

dea

#34 » 21:25:24, 15-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runristaren skrev:Hur kan jag testa om magnetventilen är frisk utan att blanda in det befintliga systemet?


Du kan ju ordna med en egen matning via säkring för att prova om du får någon skillnad med spänning på eller inte.

Eller jag kanske misstolkade?
Senast redigerad av dea 21:27:10, 15-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Runristaren (trådstartaren)

#35 » 09:06:02, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:
Runristaren skrev:Hur kan jag testa om magnetventilen är frisk utan att blanda in det befintliga systemet?


Du kan ju ordna med en egen matning via säkring för att prova om du får någon skillnad med spänning på eller inte. Eller jag kanske misstolkade?


Nej Dea, det var korrekt uppfattat :grin:
Finns det något yttre sätt att se att magneten drar ordentligt eller är nästa annhalt efter spänningmätning att ta av den?

I så fall, är det något jag ej får göra eller ska tänka på, när jag tar bort den?
Ge mig information som om jag vore lärling :vissla: när det gäller hydraulik å elektrik :thumme:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#36 » 09:29:42, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Kom jag ihåg fel :-o , men direkt är låghastihet om snabbväxeln är uppåtväxlande ! :smile:


Nu börjar det bli spännande i felsökningsdjungeln, för Gloxen är ju överväxlad. Om då direktläget (framåt/lågväxel) skall vara "strömlöst", varför ger då knappsatsen spänning vid det främre läget?

Är det fel knappsats, alltså till en GLT (nerväxlande) eller är det samma alltså att de bara har råkat vänt den fel vid montering. Jises vad kul det är med el...

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

63an

#37 » 09:39:29, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vara EK-ledningar i systemet? Klipp bort å provkör, om de ska vara strömlöst å gör det inte så komplicerat.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Runristaren (trådstartaren)

#38 » 10:04:17, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Ska det vara EK-ledningar i systemet? Klipp bort å provkör, om de ska vara strömlöst å gör det inte så komplicerat.

Eh... ska vara...ge mig information som om jag vore lärling :vissla: när det gäller hydraulik å elektrik :thumme: Enligt min ringa elkunskap så jaa, det ska vara strömlöst dock även strömförande, därav on offprincipen.

Jag är den främste förespråkaren för enkelhet dock låter "Klipp bort" synnerligen drastiskt och i sanning arbetsamt att återställa om felet så ej genom handlingen, uppdagas. Ty jag vet ej om någon annan för traktorn skruvvillig, före mig, sin kunskap...använt.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

63an

#39 » 10:07:11, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klipp bort skrev jag, då vet du om magnetventilen är ok! Är väl inge märkvärdigt att löda de där trådarna!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

cowboy

#40 » 10:24:19, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan snabbväxel går den runt 30 km/h och med snabbväxeln kopplad runt 38 km/h på toppvarv..
Man brukar höra klickande ljud när magnetventilen växlar.. Om du kommer åt att skruva lös magneten kan du testa den bäst, fäst i änden med 4 skruvar..
Bild
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S

Runristaren (trådstartaren)

#41 » 10:42:15, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Utan snabbväxel går den runt 30 km/h och med snabbväxeln kopplad runt 38 km/h på toppvarv..
Man brukar höra klickande ljud när magnetventilen växlar.. Om du kommer åt att skruva lös magneten kan du testa den bäst, fäst i änden med 4 skruvar..

Vet du även hur mycket varvet skall sänkas när magnetventilen drar?
Senast redigerad av Runristaren 10:43:48, 16-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

nixs

#42 » 11:17:21, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkör istället med Hirchmankontakten avkopplad och sedan på kopplad och se om det gör skillnad?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Olall

#43 » 16:21:30, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte nån spärr som gör att snabbväxeln inte fungerar på högsta växeln för att traktorn inte ska gå fortare än 30km/h
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

P Andersson

#44 » 19:41:19, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spärren på svenska 805-905GLOX var att 4 Hög var spärrad (i hög/låg/backspaken).
Normalt var 705GLTX här.
Men om du har 12-14V mätt mellan stiften på kontakten så har du spänning till magnetventilen.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Runristaren (trådstartaren)

#45 » 23:13:25, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vände på polerna i Hirshmankontakten, wooosh sade det å så gick traktorn 10 km fortare :driver:

Å för att inte tala om det så har allt detta felsökande arbete resulterat i att all ävja under snabben nu är borta och rengjort samt att golvet och instegens plåt fått sig ett fräscht lager med rostskyddsfärg. Sen lär stolen, när den nu är ute, få sig en ordentlig rekond.

Vad mer kan jag begära, Hin är nu som ny :grin:
Senast redigerad av Runristaren 23:17:37, 16-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tracdoc och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se