Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kompressionshöjning på etanolgrålle?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BMGustav (trådstartaren)

#1 » 20:23:42, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har som tidigare nämnts en grålle bensin/fotogen årsmodell 51. Har planer på att köra den på etanol vilket borde fungera bra på denna modellen med tanke på förvärmningen. Det som gör motorn mindre lämpad för denna kombination är ju kompressionsförhållandet på en fotogenmotor som i detta fallet är 5,8:1.

Om man monterar en topp från den tidigare 80mm motorn så blir ju kompet högre. Original 80mm motorn har en slagvolym på 1850cc, kompressionsförhållande på 5,77:1 och original 85mm har en slagvolym på 2088cc, kompressionsförhållande på 5,8:1 för fotogen och 6:1.

Om jag har räknat rätt så borde kompet bli 6,38:1 med 80mm topp på 85mm block? Om man sedan hyvlar av toppen 3mm så borde kompet bli ca 7,37:1? Är det möjligt att ta av 3mm, vet att det görs på gamla volvomotorer.

Har räknat med att kolvarna går upp till fodrets ovankant och att förbränningsrummet inte smalnar av på dessa 3mm.

Motorn borde hålla och även toppackningen då denna motron satt i vissa bilar i vilka den varvade betydligt mer och gav drygt dubbla effekten.

Tankar, ideer på dessa konstiga planer? :slag:

MVH
Gustav
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36



Robban_C

#2 » 21:41:36, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte 7,37:1 fortfarande väldigt lågt? Tänker bl a på start- och gångegenskaper vintertid.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#3 » 22:11:13, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämpligt för turboladdning :grin:
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

BMGustav (trådstartaren)

#4 » 22:13:32, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, i dagens sammanhang är det det men det är iaf högre än original. Tanken är att jag vid behov ska kunna stanna på bensin vilket är lätt då grållen redan har dubbla tankar iom fotogendriften. Hels ska man väl ha upp kompressionen till över 10 men det är nog svårt med denna motorn. Ett sätt är väl att tillverka nya specialkolvar men det är inte intressant. Finns det annat sätt att höja kompet? Turbo är ju en annan lösning men det känns som ett stort projekt, iaf med den extremt lilla kunskapen jag har angående turbo, hade känts mer naturligt med en diesel.

Hur många hästar till bör man få ut med komphöjning till 7,37:1 eller vad man nu kan höja den till med E85 i tanken?

MVH
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36

Ivar Risslén

#5 » 22:21:31, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att höja kompen ger inte så stor effektökning.
Är det bara för att kunna köra på E85 som du vill höja kompen?

Har du kollat vad som skiljer sportbilsversionen och traktormodellen med avseenda på kolvar och topplock.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#6 » 22:22:39, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMGustav skrev:... Turbo är ju en annan lösning ...

Turbo används för effekthöjning, inte för att råda bot på dåliga start- och vinteregenskaper till följd av låg kompression och "vinterolämpligt" bränsle.
Så turbo löser inte dom problem som jag tror att du riskerar.


BMGustav skrev:... Hur många hästar till bör man få ut med komphöjning till 7,37:1 eller vad man nu kan höja den till med E85 i tanken? ...

Inte många, om det ens blir en effekthöjning.
Etanolen har lägre energiinnehåll (som i viss mån kompenseras av ökad mängd för att uppnå stokiometrisk förbränning) men med den låga kompressionen så tror jag att förbränningshastigheten blir väldigt låg.
I och för sig är varvtalet rätt lågt så det kanske fungerar hyggligt i alla fall (om det är varmt nog).

Ökad effekt på etanol ligger helt enkelt i att åstadkomma ett ökat förbränningstryck och det gör man med ex vis ökad komp eller tidigare tändläge men 7,37:1 är så långt från normal kompression för etanol så jag är tveksam i alla fall.

Men nu till kärnfrågan:
Varför?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BMGustav (trådstartaren)

#7 » 22:53:15, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, varför? :grin: Det är inte lätt att svara på, är nog som ett litet roligt projekt tror jag. :lol:

Nä, kompressionen är ju inte någon vidare men vad är det då som får bensinmodellen att ge fler hästar? Om jag inte minns fel så ger den 31 på kraftuttaget och fotogenaren 26.

Är medveten om att turbo inte hjälper vid start, det är där de dubbla tankarna kommer in i bilden. Den lille kan få innehålla bensin som kan fungera som startbränsle precis som vid fotogendrift.

Huruvida traktorversionen och bilversionen skiljer vet jag inte riktigt (än). En stor bidragande faktor måste ju vara varvet men jag vill inte ha en högvarvande grålle.

Etanol går ju att hälla i som det är nu men effekt är alltid kul, därav modifieringen. Vill inte ha ett varvtokigt eller urstarkt monster men lite fler hästar är som sagt roligt. :thumme:

MVH
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36

Robban_C

#8 » 23:11:41, 16-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMGustav skrev:... En stor bidragande faktor måste ju vara varvet men jag vill inte ha en högvarvande grålle.

Etanol går ju att hälla i som det är nu men effekt är alltid kul, därav modifieringen. Vill inte ha ett varvtokigt eller urstarkt monster men lite fler hästar är som sagt roligt. :thumme:

MVH

Varvtalsregistret beror nog främst på hur kammen ser ut och på hur bra det flödar genom puffran. Sen kanske det finns nån regulator som begränsar maxvarvet?

Orken (vridmomentet) beror främst på fyllnadsgraden (i alla fall med dom bränslen vi pratar om nu). Fyllnadsgraden påverkas inte av bränslevalet. Däremot påverkas det något lite av kompressionsförhållandet genom ett fullständigare gasutbyte.
Tror dock att den fördelen "försvinner" genom att etanolen brinner för långsamt vid lågt komp men jag kan ha fel.



Men kan inte det här vara nåt då:
Höj kompet och kör vidare på bensin?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BMGustav (trådstartaren)

#9 » 22:51:56, 22-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalsregulator finns, utan den kan man få den att varva över 6000 varv :grin:

Tror nu också att det svårt att få upp kompet till en bra "etanol-nivå" så det får göras något mer seriöst om andan faller på senare.

Just nu står den uppallad för byte av drivaxlarnas packboxar, är nu bytta och på väg att skruvas ihop igen. Hittade även ett rejält ätet lager för diffen som bottnar i höger trumpet så det fick också bytas. :mad: Trodde den var hel nu så man kunde börja på roligare projekt men icke.

tror att jag hellre kör vidare på bensin och diesel istället för ren bensin i nuläget.

MVH
BMGustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:20, 25-05-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM LM 218
Ferguson T-20
Bolinder Munktell 36

Grett

#10 » 20:59:21, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enkla lösningen är nog att göra precis som du tänkt, dvs montera 80mm topplocket då det ger en liten komhöjning. Undrar om inte det blir samma komp som bensinarna har?
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dsm, Patrik C F Eriksson och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se