Hej,
Har som tidigare nämnts en grålle bensin/fotogen årsmodell 51. Har planer på att köra den på etanol vilket borde fungera bra på denna modellen med tanke på förvärmningen. Det som gör motorn mindre lämpad för denna kombination är ju kompressionsförhållandet på en fotogenmotor som i detta fallet är 5,8:1.
Om man monterar en topp från den tidigare 80mm motorn så blir ju kompet högre. Original 80mm motorn har en slagvolym på 1850cc, kompressionsförhållande på 5,77:1 och original 85mm har en slagvolym på 2088cc, kompressionsförhållande på 5,8:1 för fotogen och 6:1.
Om jag har räknat rätt så borde kompet bli 6,38:1 med 80mm topp på 85mm block? Om man sedan hyvlar av toppen 3mm så borde kompet bli ca 7,37:1? Är det möjligt att ta av 3mm, vet att det görs på gamla volvomotorer.
Har räknat med att kolvarna går upp till fodrets ovankant och att förbränningsrummet inte smalnar av på dessa 3mm.
Motorn borde hålla och även toppackningen då denna motron satt i vissa bilar i vilka den varvade betydligt mer och gav drygt dubbla effekten.
Tankar, ideer på dessa konstiga planer?
MVH
Gustav