Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rykande vevhusventilation, varför? orolig

74 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ChristerLun (trådstartaren)

#16 » 01:45:08, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla ideer, synd bara att det inte var enklare grejor :( jag får återkomma i vissa frågor men vi pratade med tidigare ägaren innan vi köpte den och den har gått mycket på gården, lastat hö och transporter. Kopplingen var nybytt av firman när vi köpte den (3000 timmar) och det tyder väl på flitig körning med lastaren.

Jag ska kolla noggrannare hur den låter varm och kall, jag tyckte också den slamrade lite men det är en stor motor och jag är inte så hemma på större maskiner utan tänkte nog att det var så det skulle vara. När kopplingen var nybytt så borde dom på verkstan märkt andra uppenbara problem och fixat de med tänkte jag när dom ändå gjorde en så omfattande reparation.

Oljan har sjunkit kanske 4 mm på stickan sedan köp, den var precis på övre strecket då och nu körde vi in den på plana golvet igen och tittade i går. Ska titta exakt hur många timmar det är i morgon, men det är någon dags körning. Inget vatten går åt heller.

Den känns stark, i alla fall inte svag.

Ska se om jag får till en bättre ljudupptagning i morgon också.

Är det någon som har erfarenhet av MF handlaren i Köping med garantier? tänkte hur mycket man ska räkna med att få bråka.

Hur många timmars jobb rör det sig om att riva motorn och titta på kolvringarna? Jag gissar att arbetet är den stora kostnaden även om det ska bytas någon kolv. Är det någon som gjort något liknande eller har en känsla för kostnaden?
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545



Robban_C

#17 » 07:48:50, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ChristerLun skrev:... När kopplingen var nybytt så borde dom på verkstan märkt andra uppenbara problem och fixat de med tänkte jag när dom ändå gjorde en så omfattande reparation. ...

Det är två helt olika jobb det handlar om. Ytterst liten del av jobbet som är gemensamt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#18 » 08:52:57, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är ett "riktigt" fel på din maskin som sotskärning eller varmnypning och du handlat med en auktoriserad MF handlare så bör de ta en rimlig del av reparationen. Vad jag bedömer som rimligt är att de tar hela arbetskostnaden och 50% av delarna, när de problem som är med din maskin inte på något vis är att betrakta som normal förslitning. Men när den gått 3000t (minst) så blir ju traktorn i bättre skick efter en renovering än vad som man kan räkna med hos en beg. traktor med 3000t, så halva reservdelskostnaden är rimligt att ni betalar.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#19 » 09:41:23, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om den går att kolla utifrån genom spridarhål eller? Med en sån där ormoptik kopplad till bärbar dator.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Lars-Peter D

#20 » 21:35:11, 24-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att testa: Håll för ventilationsrör vevhus under ca 1 minut. Pröva sedan med 2 minuter. Ökar trycket vid 2 minuters testet kan genomslag vara orsaken om oljenivå motor,"normal" (under Max märket, med motor stoppad, kontrollerat efter ca 10 minuter. Då har garanterat all olja runnit ner i tråget.).

Om "ångandet" är jämt, = normalt, cylindrar jämnt "slitna". Om ångandet kommer som "puffar" kan man befara genomslag i någon cylinder.

En annan möjlighet är för mycket olja i motorn. Tar vevslängarna i oljan, bildas överflödig oljedimma. Denna ger sig till känna som "ånga". Vissa motorer har "för kort" oljesticka varvid beskrivet fenomen uppstår.

Test2. Sänk oljenivån i motor så denna ligger nära Min.-strecket och kontrollera efter/under normal körning, om det fortfarande "ångar" lika mycket.

Min erfarenhet säger att: Mången fyller för mycket olja = problem, trots att alla handböcker säger: Oljenivå bör vara mellan Max och Min märke!!

Har inte träffat på handböcker som förespråkar "förhöjd oljenivå" för motorer. Däremot finns "detta tillägg" angående växellådor, vid långvarig körning i mycket kuperad terräng! Vissa tillverkare/märken.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

ChristerLun (trådstartaren)

#21 » 21:19:10, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla råd.

Det ryker jämt i slangen, inga puffar.

Vi har varit i kontakt med handlaren igen och dom tror cylindrarna är glasade, så dom ska byta kolvringar och hona cylindrarna. Sedan får dom se om det är något annat när dom rivit.

Handlaren tar halva totalkostnaden, men kan det verkligen kosta 50 000:- att byta kolvringar och hona cylindrarna?!
Senast redigerad av ChristerLun 21:19:56, 19-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

VHK116.1

#22 » 22:20:00, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som första åtgärd borde vara att mäta motorns kompression
och täthet. Ibland kan ovala cylindrar slitna kolvringsspår och
för stora kolvringsgap orsaka ett läckage av förbränningsgaser.
Detta brukar oftast märkas som en förhöjd mängd av gas från
vevhusventilationen. Om inte en onormal oljeförbrukning och en
dålig motoreffekt förekommer så är det kanske inget problem?
Något krav på en sluten vevhusventilation verkar inte att
förekomma på varken Euro eller Tier norm detta beroende på
att det är samma typ av gas som även kommer från motorns
avgaser. Att leda vevhusventilationen via insuget
till motorn är inte alltid en fördel.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dimorep

#23 » 22:32:40, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, glasade foder / kolvringar tror inte jag på i detta fallet... :/
Inget som brukar hända på en motor som redan gått över 3000 h och som dessutom körts med belastning.

Vad ingår i de 50.000:- (tex översyn av topp, ALLT som åtgår för att hona/hena upp cylindrarna) inkl / ex moms?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#24 » 22:54:23, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara är frågan om att byta ringar och hona loppen kan det omöjligt kosta det beloppet.
För det beloppet borde du få en ganska omfattande "renovering".
Men jag utgår ifrån att det är vad de räknade med vid ett "värstasenario".
Jag tror inte på bara glasade lopp, utan det finns troligen kolv och/eller cylinderskador.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ChristerLun (trådstartaren)

#25 » 23:24:31, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, snabba ni var :)

i de 50 000:- ingår bara kolvringar och honing. Allt annat är tillkommande...

Men jag tar förgivet att dom även kollar så ventilerna är täta och kolvarna hela.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

LeifAndersson

#26 » 06:16:34, 20-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag begärde 25OOO:- för det jobbet här, åkte jag på en snyting av kunden :uupps:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

FÅRsCALLE

#27 » 08:06:48, 20-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tråkigt det där med din traktor.
Bor själv i köping och tycker de brukar vara bra att ha att göra med de på MF i köping. Men de har ju bytt lite folk där så vet inte hur de är nu längre.
50 000 låter ju dyrt tycker ju jag.

Är det din som finns kvar på deras hemsida under begagnat?
Senast redigerad av FÅRsCALLE 08:34:42, 20-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

VHK116.1

#28 » 00:26:08, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att byta kolvringar och hona cylindrarna kan ibland vara till
nackdel. Oftast är det för stora ändgap på kolvringarna som är
problemet. Om cylindern honas blir diam. större och därmed
ändgapet större. Ibland kan även förändringar i gjutgotset orsaka
problem med ovalitet och en sämre täthet.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

mccormic

#29 » 06:51:10, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

50,000:- för att öppna upp och hona och kolvringar??? :klia: skulle då inte
acceptera det och betala halva kostnaden
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

VonRon

#30 » 08:11:12, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handlar det bara om att bryta en glasad yta så henar man ju så pass lite så att det knappast ökar diametern på cylindern och därmed så så påverkas inte ändgapen på ringarna i någon större utsträckning. Och byter man till nya ringar så bör ju ändgapen bli ännu mindre på de nya eftersom de inte är slitna överhuvudtaget.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], henkeolsson och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se