Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rykande vevhusventilation, varför? orolig

74 inlägg • Sida 1 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ChristerLun (trådstartaren)

#1 » 21:09:40, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi köpte en "ny" MF 4270, 6 liter Perkins motor i våras och nu vid första riktiga provkörningen när vi började harva så ryker det riktigt ordentligt ut vevhusventilationen, man ser det till och med från hytten när man kör.

När den är kall eller bara går på backen så är det inget, avgaserna ser bra ut i riktiga pipan. Oljan är nybytt och traktorn har gått 3000 timmar

Vi fick tag på en jourmekaniker från stället där vi köpte den och han sa att det troligen skulle ge sig, det kan bli så när dom gått lungt ett tag, bara att köra. Svårt att säga via telefon förstår jag, men det var lite lugnande.
Men Oljan är som sagt bytt innan vi köpte den och den har gått kanske 4 timmar sedan dess.

Nu har vi harvat i 3 timmar och det är ingen ändring så vi vågade inte fortsätta. Skulle det vara kondens i oljan som kokar bort så borde flera liter ha försvunnit på den tiden och oljenivån är ungefär den samma. nivån är lite svår att säga då jag bara kollat på åkern och det är ju lite ojämt

Sätter man på en plastpåse över slangen och håller i så fylls den på någon sekund. Gasen som kommer luktar s*t*n men brinner inte och tändstickan slocknar inte heller i påsen.

Det är någon droppe olja i slangänden, men det ser rätt normalt ut tycker jag.

Ingen glykol finns i oljan.

Jag tror jag fått med det mesta, fråga om ni behöver mer för en diagnos.
Bifogar bild och video, det blåser en del och det är svårt att fånga på bild, det ser värre ut på riktigt.

Jag har inte råkat ut för det tidigare och inte farsan heller och han har varit månskensbonde i 53 år och kört grejer med stora dieselmotorer hela dagarna.

Vi vore tacksamma för lite ideer. Vi ska naturligtvis till stället vi köpte den och prata på måndag, då det är garanti (med hög självrisk) på den men det är bra att ha lite på fötterna.


Det kanske syns en video här om tekniken funkar:
<object><param></param><param></param><param></param><embed></embed></object>

eller:
http://www.youtube.com/watch?v=JQuI1h6kQzI


Bild
Senast redigerad av ChristerLun 01:46:52, 24-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545



LeifAndersson

#2 » 21:56:42, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser inte helt bra ut. Kör den varm och tappa ur oljan, kolla så oljan ser "normal" ut. Byt oljefilter och fyll en riktig motorolja (ej en kombinerad för både motor och hydraul) Provkör och kolla om problemet kvarstår, om så är fallet är inte motorn helt frisk, kan vara en skadad cylinder eller att kylvätska tränger in i motorn. På 3000t ska inte motorn vara så sliten att den ventilerar så mycket om allt är normalt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mccormic

#3 » 22:07:37, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog be dom skicka en mek från firman som ni köpte den på så dom får en uppfattning om det, men tycker det ryker för mycket på dom timmarna. och om dom säger att det är okej det går till sig så skulle jag vilja ha nedskrivet på ett dokument för framtiden om den skulle hända något dom närmaste 100 timmarna och om det inte försvinner så får dom göra något åt de ,kan prova göra som Leif A sade,
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

ChristerLun (trådstartaren)

#4 » 00:49:34, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kom två mekaniker från MF handlaren här i stan och dom tittade på den en stund och sa sedan att det nog kommer att ge sig när man kört ett tag...

Nu har vi kört rätt många timmar ytterligare och det ryker lika illa när den blivit varm. Man ser på 200 meters håll att det ryker under traktorn.

Åker man runt på gården och lastar såmaskin med den så syns inget, men då blir den knappt varm heller.

Den drar ca 23 liter i timmen istället för runt 14 som säljaren sa vid harvning.
Vid 1600-1700 varv och andra harvningen på lätt jord, traktorn går lätt.

Är det någon som har några ideer?

Vi pratar naturligtvis med säljaren igen efter påsk, men det är bra att ha lite på fötterna.
Läser man handboken så är tryck i vevhuset på grund av läckande ventiler, kolvringar, kolvar, foder eller liknande.
Men varför drar den 10 liter extra soppa pga det och avgaserna ser bra ut? Kan det läcka in diesel från pumpen utan att passera cylindern?
ChristerLun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:46, 01-03-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 4270
Volvo EC 25
Merkator 75
BM 830
IH 545

mccormic

#5 » 07:22:48, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det läcker in diesel i motorn så kan det komma in genom axeltätningen på insp.pumpen men då bör oljemängden öka i tråget och oljan lukta diesel och vara blaskig.
och med 10 l/tim extra så skulle det ha fyllt motorn. hur ny är den sitter det ECU = motordator på den, men den känns inte helt frisk den motorn
känns den ut stark?

säljfirman kan väl göra ett kompprov på den så kan man se om det skiljer sig komp mellan cyl.

dom får väl åtgärda det och låna dig en traktor medans dom åtgärdar eller ta tillbaka traktorn ,om den tar så mycket som 10 l/tim extra så gör det mycket i pengar på ett år i driftkostnad.
Och då den verkar ha haft felet sen ni köpt den så skulle jag stå på mig
och inte betala någon självrisk som du skrev att ni hade på repkostnader på garantin?? har försäljaren lämnat garanti så får väl han ta kostnaderna.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

63an

#6 » 07:30:15, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självfallet är inte den motorn OK, skulle se ut om motorer som är moderna ska ryka ur vevhuset, finns såklart en skada nånstans. Sen att det är modernt att vränga till att det är försäkringskada å du ska stå för självrisk känns ju inte relevant, du borde inte behöva betala ett enda dugg! :x
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#7 » 08:06:54, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inte så bra ut på en rel. ny maskin med få timmar, ha de det varit en äldre traktor som används en handfull timmar/år så kanske man skulle dra sig att åtgärda (pga. kostnad mot nytta) men på en nyare som används borde något göras om inte annat för förbrukningens del.

( man kan ju göra en överslags beräkning för att bedöma rimlig bränsle förbrukning...ca 90kW motor? 35%verkningsgrad 90(kw)=9(l) diesel / 35% = 27.5 l/timme på full effekt, nyttjar du halva motoreffekten så borde ju förbrukningen även bli hälften, 14l/timme)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#8 » 08:26:40, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte vara sluten vevhusventilation på en så ny traktor?
Till och med min gamla MB från -86 har ju det.
Jag tänker mig att nån kanske har "öppnat" vevhusventen därför att den vädrar för mycket eller nåt sånt?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mikael.Johansson

#9 » 09:24:17, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att motorn låter illa. Har du jämfört gången med en liknande traktor?

Här är en MF 4270 som låter bra, enligt mig.
http://www.youtube.com/watch?v=Sowhv47LKCE&NR=1
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#10 » 09:24:52, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte har helt fel för mig så sitter det en Perkins 1006-6T motor i de traktorerna. De motorerna är miljöklassade till "Steg 1" och då behöver inte vevhusvent. vara sluten!

-Hur mycket motorolja förbrukar motorn när den långvarit belastas hårt(tex. harvning) i förh. till förbrukad dieselmängd?

-Vet du om traktorn gått som "stordragare" eller "inomgårdstraktor" hos tidigare ägare?

Att något är fel med motorn är jag helt säker på då den andas så pass mycket samt överkonsumerar drivmedel...
Troligtvis är foderväggarna uppslitna (dåligt renad insugsluft) eller så är de blankpolerade (motorn aldrig körts in tillr. hårt) och det gör att rätt komp.tryck inte byggs upp = sämre verkningsgrad. "Blankpoleringen" går inte att avläsa utifrån komp.prov då oljefilmen på foderväggarna kommer upp förbi kolvringarna och både tätar och komp.höjer (lite som vätskekomp.). Är igentligen bara rena skärskador och ventilläckage som går att utläsa av ett komp.prov.

Hade det "bara" berott på felaktig insp. så borde motorn i stället haft sotiga avgaser / svartrykt.

Då det med största sannolikhet kommer att bli en ganska omfattande rep. av motorn för att få rätsida på den, så tycker jag att du ska kontakta säljaren nu direkt om detta.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Harry B

#11 » 11:50:41, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Utan att själv ha skruvat med MF 4270 så skulle jag nog vilja hålla med både LeifAndersson och Dimorep att du står inför en mera omfattande motor reparation! En eller flera cylindrar- kolvar är troligen skadade. Traktorn kan ha varit med om endera en lätt värme skärning så att kolvringarna på några av kolvarna har klämts fast i sina respektive kolvrings spår, eller så har motorn på grund av hård belastning körts slut.. vad det nu än kan vara som orsakat motor störningen så är åtgärden den samma, kolvarna ska ut..

Kan du på lågvarv hör nån knackning i motorn när den är kall som sen tonar ut och försvinner när motorn blir varm?

mvh: Harry
Senast redigerad av Harry B 12:46:52, 23-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

kimmen

#12 » 12:30:31, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att kont. om cylinderväggarna är blankpolerade ( glasning ). En glasad motor drar mycket mer bränsle, låg effekt
hög vevhusentilation.

Glasningen beror på att motorn inte har gått under belastning ( mycket tomgång )

Ett sätt är att belasta motorn hårt så att cylinderväggen blir ojämna ( därav uttrycket blåsa ur motorn, gäller inte sot som många tror )

Jag skulle försöka få tag i föregående ägare och få reda på hur maskinen har används innan man river motorn

En glasad motor ser helt frisk ut invändigt, inga missljud, bara blanka cylinderväggar, går att hona upp ytan, gäller att du får en mekaniker som kan och förstår detta problem

En skuren kolv brukar höras och märkas på motorn
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

LeifAndersson

#13 » 12:40:33, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter en liten slant på att en eller flera kolvar har varmnypt. Tycker också att motorn slamrar, men det är svårt att avgöra på en ljudupptagning.
Men tyvärr är det nog bara att riva motorn, den där maskinen ska omöjligt dra så mycket bränsle vid tämligen lätt arbete. :x
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#14 » 13:43:38, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tror att det är lättförtjänta pengar, en glasning brukar bli bättre vid belastning

Men för att undanröja all tvivel så är det bra med lite ärlig historik om man kan få det
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dimorep

#15 » 13:51:30, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr går det inte att "köra in" redan blankpolerade foderväggar / kolvringar om skadan redan är skedd... :/
Hade det gått att göra det så hade aldrig motortillv. stått för hela renoveringskostnaden för att riva motorn (om det inträffar under garantitiden), då det kan bli ganska dyrt om det innebär en bökig ur / i lyftning av motorn + ev. maskin transporter in till verkstaden!

Läcker det igenom så går det aldrig att få upp rätt förb.tryck oavs hur mycket och länge motorn än belastas. Möjligtvis att det går att göra så på mindre (bil)motorer då de har betydligt högre "litereffekt".

River ett antal nyare motorer varje år just pga detta och enda sättet att få rätt på det är att hena upp ett nytt x-mönster och i med nya kolvringarna. Sen är det full gas / belastning som gäller under minst 1 h, gärna flera innan ägaren får tillbaka motorn.

Har även varit med om några sådana "Perkins 1000-toppar" där både ventiler och säten "gått ner sig" så pass mycket att de behövts bytas redan efter ett par 1000h... :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se