Utan att vara "proffsmek"
Lagren i en motor är trycksmorda glidlager och behöver matas med en vätska (
olja ed.) för att separera metallytorna från varandera...detta klarar diesel, så länge som man inte belastar motorn så hårt. (då kan även en starkare smörjfilm behövas) för
ventillyftare od. funkar det sämre, men vi talar om korta stunder....
Diesel, för att skölja en motor innan
renovering = Funkar fint. (och "risken" är minimal)
....För att skölja en motor som man har åtgärdat "på plats" i maskin, ett topp jobb, kass
oljekylare...ed. = helt OK ( och "risken" för skada kommer nog främst från flis/spånor som redan finns i motorn....tätningar....du får ja alltid lite diesel i motoroljan även normalunder drift...
...inte större än tvätta delarna i diesel, för kort tid för nått ska hända.)
...för att skölja i "förebyggande syfte", alltså en fullt fungerande motor, för att rengöra den = det skulle jag inte göra, skulle göra ett "snabbt" oljebyte i stället.
Men detta är mina åsikter, ingen absolut sanning (om sådan finns)