Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Utan oljetryck i min MF 135

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

danevert (trådstartaren)

#1 » 10:30:34, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag köpte en MF 135 år 76 i vintras bokserade hem den och nu när jag ska byta olja och börja köra med den så finns det inget oljetryck. Den hade ståt ganska länge och oljan inehöll en del vatten. Den pumpar ingen olja till oljefltret heller. Jag antar att det är fel på oljepumpen. Någon som har någon fundering på vad jag ska göra? Är det svårt att byta olje pump?
Jag kollade på en sprängskis men jag förstog den inte riktigt. siter oljepumpen i oljetråget?
danevert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:07, 06-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 år 1976



jörgen.ottosson

#2 » 12:04:55, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte är helt ute på Monarken i vårvädret....så sitter oljepumpen tillsammans med främre ramlagret, och ja, dom måste demontera oljetråget för att komma åt.

Svår, nä det tycker jag inte, en "normalintreserad" bonde/maskinist/hemmapulare borde kunna göra det.

Men byt inte bara, försök felsöka, det ska sitta en överströmningsventil där också, den kan vara något fel med så den står öppen, sugsilen till pumpen kan vara tät....är oljekanalerna öppna..osv.

Kommer du fram till att det är pumpen så är det troligen ett rejält fel på den för att den inte ska pumpa alls, även en sliten pump pumpar olja, bara med för lågt tryck.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

danevert (trådstartaren)

#3 » 13:11:40, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret jag får vell riva ner oljetåget å kolla. Du man ju ha rätt i att något kan sitta i gen. Jag har provat att blåsa i kanalerna från oljefilter hållaren utan resultat. jag ska kolla om det kan finnas andra ställen att blåsa rent på innnan jag gör några stora ingrep.
danevert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:07, 06-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 år 1976

MN

#4 » 15:22:44, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finnes det ngt lock i botten på tråget som på många 35:or?

På nymonterade motorer kan det vara knepigt för pumpen att börja suga så prova att fylla tryckkanalen bakvägen och drar runt motorn med starten. En skvätt olja i cylindrar och på vipparmarna vore dock inte fel före detta test.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#5 » 15:59:04, 23-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa filterhållarens två skruvar och demontera filter med hållare, fyll kanalerna med rikligt med olja. Låt den stå ett par minuter,sedan kör du runt motorn på starten fortfarande utan filter. Det kan du få upprepa några ggr. men när det kommer olja ur kanalen är det bara att skruva dit filtret och köra.
På 135 finns ingen lucka i tråget och det är tämligen mycket skruvande för att byta pump, som någon nämnde tidigare sitter pumpen i fr.ramlageröverfall.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

danevert (trådstartaren)

#6 » 11:15:54, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Tack då ska jag prova med att fylla olja.
danevert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:07, 06-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 år 1976

danevert (trådstartaren)

#7 » 16:30:53, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har nu provat lite med att fylla på olja men är det den nedre eller den övre kanalen som jag ska fylla ? Jag andvänder en 10-30 olja är den för tun kanske bör jag ha en mycke tjockare olja??
danevert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:07, 06-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 år 1976

jörgen.ottosson

#8 » 20:29:27, 25-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

10W-30 går bra, är ju en multigrads olja med lite mera åt "vinterhållet" ...ingen risk den blir för tunn innan du kört en stund i högsommar värmen....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

fartstripa

#9 » 09:04:24, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kjøpte en deutz i vinter som ikke hadde oljetrykk når jeg startet den. Jeg tappet av all olje, og fylte opp med diesel. Lot den stå ett par timer, før jeg tappet den av igjen. Så fylte jeg igjen opp med diesel, og startet den opp igjen. Etter ti sekunder kom oljetrykket. Lot den gå ett minutt før jeg tappet av dieselen som nå lignet olje i både farge og konsistens. Oljen var fullstendig tyknet i bunnpanna på min traktor, og jeg var redd jeg måtte åpne den, men jeg slapp billig unna;)

Viktig å vite at motoren får oljetrykk med diesel, og at det ikke er skadelig å kjøre den ett minutt eller to på tomgang. Vanvittig som det renser opp.
fartstripa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:53, 02-11-2010
Ort: Gjøvik kommune
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

henkek

#10 » 21:51:00, 05-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

fartstripa skrev:Viktig å vite at motoren får oljetrykk med diesel, og at det ikke er skadelig å kjøre den ett minutt eller to på tomgang. Vanvittig som det renser opp.


Det var ett riktigt bra "hemmamekar-tips"! det skulle jag ha vetat om INNAN jag tog lös tråget och torkade & kletade med trasor.....
Senast redigerad av henkek 21:51:47, 05-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
henkek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:05, 17-07-2010
Ort: Strömsunds kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D13006A-S

feskeböxa

#11 » 18:30:51, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej angående tipset om diesel i motorn för att rena oljetråg, kanaler,pump m.m, är det riskfritt? Hur går det med tätningar o.dyl. Vad säger ni proffsmekar ?

Mvh feskeböxa
feskeböxa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:53, 24-03-2010
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Sabo Roberine 1500
Bobcat 320
John Deere 2130
Vermeer 252 SC
 
Födelsedag

jörgen.ottosson

#12 » 19:40:10, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att vara "proffsmek"

Lagren i en motor är trycksmorda glidlager och behöver matas med en vätska (olja ed.) för att separera metallytorna från varandera...detta klarar diesel, så länge som man inte belastar motorn så hårt. (då kan även en starkare smörjfilm behövas) för ventillyftare od. funkar det sämre, men vi talar om korta stunder....

Diesel, för att skölja en motor innan renovering = Funkar fint. (och "risken" är minimal)

....För att skölja en motor som man har åtgärdat "på plats" i maskin, ett topp jobb, kass oljekylare...ed. = helt OK ( och "risken" för skada kommer nog främst från flis/spånor som redan finns i motorn....tätningar....du får ja alltid lite diesel i motoroljan även normalunder drift... :grin:...inte större än tvätta delarna i diesel, för kort tid för nått ska hända.)

...för att skölja i "förebyggande syfte", alltså en fullt fungerande motor, för att rengöra den = det skulle jag inte göra, skulle göra ett "snabbt" oljebyte i stället.

Men detta är mina åsikter, ingen absolut sanning (om sådan finns)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#13 » 19:58:23, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen metod man bör praktisera på en motor som man tänker ha i drift utan att öppna och titta till.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

danevert (trådstartaren)

#14 » 09:54:58, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för alla tips. Men i mitt fall så var det något värre jag fick riva motorn och byta olje pump. Den var helt spräckt. Men tack tack..
danevert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:07, 06-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 år 1976

jörgen.ottosson

#15 » 10:36:41, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spräckt oljepump, då har nog trycket blivit för högt... :???:

...jag antar att du kollat att överströmningsventilen fungerar, och att oljekanalerna är öppna innan du monterade i hop, så inte samma sak händer även med den nya pumpen.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: joures och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se