Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Koppling/kraftöverföringsproblematik

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bimmerman (trådstartaren)

#1 » 09:54:37, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har haft lite problem med en koppling som hugger och planerat för ett byte. I samband med lastning av jord blir maskinen stående med utan att kunna röra sig oavsett vilken växel som ligger i. Först tänkte jag att koppling totalt stämplat ut, beställde delar och har nu kluvit maskinen och skall byta. Lite misstänksam var jag innan jag klöv maskinen och detta har nu stärkts. Kopplingen är slut ingen tvekan om det men jag kan för hand och med bägge bakhjul i backe snurra ingående axel vilket får mig att funder på om det inte är något i låda/bakaxel som gett upp. Är jag ute och cyklar eller? Tacksam för snabbt svar då helgen skall ägnas åt att byta koppling. :???:
Bimmerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:59, 20-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550



Osaka

#2 » 10:03:38, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst verkar något gett upp i bakkroppen. Du får öppna den sedan och titta efter. Har hänt mig en gång med en Belarus. Ett bakaxelkullager närmast diffen som gav upp så traktorn stannade, minns inte hur det gick att köra med diffspärren. Tror nog iaf att du inte har exakt samma fel.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bimmerman (trådstartaren)

#3 » 10:12:09, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, jag skall lura lite under dagen och kanske det kommer något inlägg. Det känns som du siger att det kan vara något med diffspärr.

PS/ Jag har lagt många timmar i garaget med grannens olika Belarus traktorer, kopplingar, motorbyte, hydraulik....maskinerna tål otroligt med stryk och är förhållandevis enkla och billiga att hålla liv i.
Bimmerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:59, 20-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550

Mikael.Johansson

#4 » 10:44:11, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vanligt att det sitter en brythylsa framför pinjongen på MF traktorerna. Den kan ibland gå av.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Bimmerman (trådstartaren)

#5 » 10:46:00, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, nu börjar vi prata om en högst trolig orsak. Förlåt en dum fråga, är det en större insats/kostnad förknippad med ett byte??
Bimmerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:59, 20-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550

LeifAndersson

#6 » 13:37:02, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert brythylsan, inga dyra prylar och inte alltför besvärligt att byta.
På 550 med MK2 hydraul är det enklast att lyfta hydraullocket.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bimmerman (trådstartaren)

#7 » 17:42:32, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbart, tack för hjälpen....helgen är räddad.....
Bimmerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:59, 20-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550

Henrik C

#8 » 09:56:25, 30-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades också knäcka hylsan på min MF (165:a), gick på ca 500:- för en ny.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

Bimmerman (trådstartaren)

#9 » 18:48:35, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har inte somnat, lite grus i tidplanen bara. jag har hela kopplingen vilket gick smidigt om än lite tidsödande. Ihop med maskin och fäst med att par bultar för att sedan ta en titt på brythylsan. Sent en fredagkväll, för sent skulle det visa sig öppnade jag inspektionsluckan på ena sidan. Föga förvånande så kommer det olja...mycket olja, man skall inte göra detta ingrepp en sen kväll där hjärna redan tagit paus för länge sedan. Nåväl, efter en stunds sanerande så kund man riktigt konstatera att hylsan faktisk var av. Då var den verkliga orsaken funnen. Efter att ha läst på många fiffiga tips på denna site så gick jag på lördag morgonglad i hågen loss på stolen....en eftermonterad lyxvariant som dock gift sig med golvplåten. 2 timmar senare så stor stol och plåt i ett stycke utanför hytten. Vem sa att det skulle vara enkelt. Lätt att öppna locket på Mk2 varianten var det någon som sade....på min 550 finns inte mycket utrymme att göra någon ting med locket när alla bultar väl har lossats, hytten måste ha lyfts på efteråt. En motorlyft hade varit rätt för att lyfta detta lilla lock vilket givetvis inte fanns tillgängligt. Lång historia kort lock av tillräckligt för att stoppa ner arm och byat hylsan...mm och nu "bara" att sätta tillbaka locket igen. Här kroknade jag denna söndagkväll..efter en styrkeövning som känns i ryggen ännu så lyckdes locket mycket vackert lägga sig tillrätta, helt enkelt för lätt tyckte jag. Och det var det, den lilla skojiga armen i toppen i locket låg givetvis inte rätt utan bredvid....i övrigt tycks allt vara helt ok... Jag får suga på detta några dagar, kan man genom inspektionsluckan lyfta armen upp i hållaren eller tvingas jag lyfta det j...vla locket en gång till...

Det är roligt att meka traktor...eller... :???:
Bimmerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:59, 20-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550

Bimmerman (trådstartaren)

#10 » 19:06:34, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, ett nytt ryck under dagen har gett resultat. Ett litet lyft av lock någeon cm rakt upp så kunde man trycka in sina kleptomankorvar genom inspektionsluckan på sidan och vips satt hydralspaken under locket in sin klyka. Nu är det bara någon timmes skruvande kvar innnan uppstart och test av funktion...hoppas få någon timme över i morgon kväll. Som tidigare sagt ingen överkurs i mekande men minst sagt tidsödande och kanske inte så fullt så servicevänligt med aktuell hytt.

Slutrapport kommer...
Bimmerman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:59, 20-04-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se