Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Stundande kopplingsbyte BM 430. Att tänka på?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

senmathal (trådstartaren)

#1 » 13:15:29, 10-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag tänker ge mig på ett kopplingsbyte på min Bm 430 i sommar för att inte risker att behöva göra det på vintern. Kopplingen tar högt upp och insgreppet känns lite segt. Dessutom går en av de tre justeringarna för lamellen till kraftuttaget inte att justera då den kärvat på gängorna.

Nu till min fråga. Vad ska jag tänka på att göra när jag ändå delar på traktorn? Packning till varvräknarwiren ska bytas då den läcker men vad mer?

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



LeifAndersson

#2 » 14:01:32, 10-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök få tag på en Luk originalkoppling. Ingen "piratare" kan mäta sig med den i livslängd, stabilitet och driftsäkerhet! Det finns "piratare" i varierad kvalitet men ingen mäter sig med Luks originalkoppling! Kostar en liten slant extra men det är absolut värt det när man vet att man monterar det bästa!
Och kontrollera alla inställningar noga innan traktorn monteras ihop även om Luk är justerade i jigg! Ibland stämmer inte kartan med verkligheten och justeringen är livsviktig på dessa kopplingar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], RedNek och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se