Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Typ av oljor Volvo bm 430

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Beemerz (trådstartaren)

#1 » 18:37:48, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte byta alla oljor på min bm 430, är det någon som har koll på vad för olja som jag ska använda.

Enligt boken så ska det vara
Motor: Motorolja 10W/30
Transmissionsolja SAE80/90
Snabbväxel: Motorolja 10W/30
Hydraulolja: Så ska det vara Hydraulolja men står ej vilken typ!?
Servo: ATF

Hörde med Agrol och dom sa att enligt rekomendationstabellen så ska det vara kombi 10W/30 i motor, växellådan, hydraulen, snabbväxeln, och ATF Dexron III i servon.

Gubben som har ägt traktorn har haft oljor enligt boken, men verkar ju smidigt att bara kunna använda sig av kombi oljan, då man slipper köpa en massa olika.

Lämna gärna synpunkter på fördelar och nackdelar.

Tack på förhand
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54
Victor -57
Volvo bm 700 -80



LeifAndersson

#2 » 18:59:08, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag är det mycket vanligt att använda kombiolja i dessa maskiner, och vad jag vet har det inte medfört några olägenheter.
Min persoliga uppfattning är att det är bättre att fylla kombiolja än 80/90 GL5 som en del fyller i transmissionen.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beemerz (trådstartaren)

#3 » 22:49:52, 17-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle den vara bättre än 80/90 olja?
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54
Victor -57
Volvo bm 700 -80

LeifAndersson

#4 » 06:33:35, 18-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte SAE 80/90 utan SAE 80/90 GL5 som är en hypoidolja.(även GL4 är en hypoidolja men "mildare") Hypoidolja är inte lämplig i gamla transmissioner. Många har inte noterat skillnaden, utan tänker transmissionsolja som transmissionsolja. Motorolja är mer likt en vanlig transmissionsolja sin uppbyggnad än vad en hypoidolja är, som har tillsatser som tom. kan skada vissa transmissioner där en mild olja rekommenderas.
Senast redigerad av LeifAndersson 06:34:28, 18-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ralle

#5 » 08:09:13, 18-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 80/90 i min 400:a, fungerar utmärkt!
Men om det är GL5 vet jag inte... Det äe Agrols vanliga transmissionsolja, tror inte det är GL5...

I motor har jag 10W/30, har även nån gång kört 10W/40.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Michael Meier

#6 » 10:34:39, 18-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

API GL 5 och 6 är klart olämpliga :!:

Info från Q8 oils, priserna är från Swedol/20l dunk.

API GL 4

Syntetisk transmissionsolja SAE 75W-80
Mild transmissionsolja avsedd för manuella växellådor där en
olja enligt API GL-4 rekommenderas. Speciellt lämplig för
framhjulsdrivna bilar där växellådan och
framhjulsdifferentialen är hopbyggda. Godkänd enligt Volvo
97308 och 97309 - för manuella växellådor i 800-serien, C30,
S40, V40, V50, S60, C70, V70, S80, XC70, XC90.

ca:21:-/ltr,exl moms

Q8 T 2200

Entreprenad- och traktortransmissionsolja avsedd för
användning i axlar som är hopbyggda med bromsar, s.k.
"våta bromsar". Även lämplig som hydraulolja.

ca:25:-/ltr,exl moms

Q8 T 1000

Entreprenad- och traktorolja SAE 10W-30
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja. Avsedd
för 4-takts diesel- och bensinmotorer med eller utan turbo
samt till transmissioner där axlarna är hopbyggda med
bromsarna, s.k. "våta bromsar".
Universalolja för lantbrukare och entreprenörer.

ca:21:-/liter,exl moms

Ralle skrev:Jag har 80/90 i min 400:a, fungerar utmärkt!
Men om det är GL5 vet jag inte... Det äe Agrols vanliga transmissionsolja....


Info från Agrol
Agrol Transmission
API GL-1 GL-3 SAE 80W/90

Agrol Transmission är en mineraloljebaserad transmissionsolja avsedd för manuella växellådor och bakaxelväxlar av icke hypoid-typ....

[/quote]

Agrol Transmission GX
API-4 SAE 80

Agrol Transmission GX är en mineraloljebaserad transmissionsolja avsedd för manuella växellådor och transmissioner där det föreskrivs en ”mild hypoidolja”
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Beemerz (trådstartaren)

#7 » 10:50:13, 02-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hört med agrol, blir nog

Motor: Motorolja 10W/30 kombi classic

Transmissionsolja SAE80/90 eller 10W/30 kombi classic olja som man tydligen skulle kunna ha i växellådan också, vilken är att föredra?

Snabbväxel: Motorolja 10W/30 kombi classic
Hydraulolja: SHS 46
Servo: ATF
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54
Victor -57
Volvo bm 700 -80

Matte.Hartman

#8 » 15:41:10, 02-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda skillnaden mellan SAE80/90 och 10W/30 i lådan är att den inte slamrar lika mycket med SAE80/90 oljan
men rent praktiskt spelar det ingen roll.

I motorn kan 10W/30 oljan bli lite blaskig när man kör hårt men det funkar. En 10W/40 kanske är snäppet bättre.

I hydraulen hade jag kört samma som i resten av traktorn om inte du redan har SHS 46 i redskapen till traktorn. Det är väl
inte jättebra att blanda dessa men om du vill förenkla för framtiden kan du byta ut oljan i redskapen också till kombiolja. :)

Personligen kör jag kombi oljan överallt, utom i styrservot där det är ATF olja och den bara tuffar och går. :)
Senast redigerad av Matte.Hartman 15:45:09, 02-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Beemerz (trådstartaren)

#9 » 13:40:57, 19-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så har jag bytt alla oljor och filter, gick bra. Lite trångt var det att byta hydraulfiltrena men det gick :smile:

Blev dessa oljor efter att ha pratat med Agrol

Motor: Motorolja 15W/40
Transmissionsolja SAE80/90
Snabbväxel: 10W
Hydraulolja: SHS 46
Servo: ATF

Nu ska jag bara tvätta upp den och sedan montera på den nya slagklipparen så man får se hur den funkar :smile:
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54
Victor -57
Volvo bm 700 -80

*Stenman*

#10 » 21:01:42, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beemerz skrev:Nu så har jag bytt alla oljor och filter, gick bra. Lite trångt var det att byta hydraulfiltrena men det gick :smile:

Blev dessa oljor efter att ha pratat med Agrol

Motor: Motorolja 15W/40
Transmissionsolja SAE80/90
Snabbväxel: 10W
Hydraulolja: SHS 46
Servo: ATF

Nu ska jag bara tvätta upp den och sedan montera på den nya slagklipparen så man får se hur den funkar :smile:
.

Vad hade du för olja i Snabbväxeln 10w ?
*Stenman*
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:14, 27-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -78

Michael Meier

#11 » 22:28:21, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beemerz hade i Rak 10W olja, den har mindre spännvidd i temperaturområdet.
Det är en monogradeolja, till skillnad mot exempelvis 10W-30, som är en multigradeolja.

Läs även det finstilta :smile:


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bmi430

#12 » 18:15:13, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden lite. Jag har nyligen bytt motorolja och i höstas bytte jag hydraulfilter och hydraulolja. Nu tänkte jag att det kanske också är dags att byta växellådsoljan som nog varit med de sista 20 åren.

Ska ju enligt manualen vara 45 liter 80w90, men de jag kollat med har enligt sina tabeller rekommenderat en kombiolja såsom Agrol combi Classic 10w30 eller Starta Kombi Traktor 10w30.

De flesta säljer sina oljor på 20liters dunk men Starta säljer på 25 liters dunk vilket ju passar bra.

STARTA Kombi Traktor 10W-30 uppfyller följande normer och speci-
fikationer:
- API Service CF-4, CE/SF, API GL-4, - ACEA E3
- NH 82009201,2,3 - MB: 228.1, - MIL-L-2104C/D, 46152B och
21260C, - Massey Ferguson: M-1135, M-1139, M-1143, M-1144 och
M-1145, - John Deere: J20C, J20D och J27C, - Ford: M2C134D,
M2C86B,C, M2C159B - Allison: C-4, - Caterpillar TO-2, - ZF: TE-ML-
06B/07B, MS-1204/6/7/9.
Hydraulik godkännande: Vickers M-2950-S, Vickers I-280-S, Danfoss.

Jag har sett att vissa anser det olämpligt med GL4olja, men även de andra kombioljorna verkar ju vara sådana. Tycks snarast exotiskt med 80w90 GL1olja.
Har ni någon erfarenhet eller åsikt om denna olja? Visst borde det vara hyfsat lämpligt att hälla den i växellådan på en gammal 430?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#13 » 18:22:37, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte vara några problem med GL 4 eller GL 4/5. Det är, bland någotsånär normala transmissionsoljor, bara GL 5, den ovanliga GL 6 och gammaldags hypoidoljor enligt MIL-standard (alltså från långt tillbaka i tiden innan GL-beteckningarna infördes) som kan angripa kopparlegeringar (s k gulmetall).

Den enda gång man kan behöva vara skeptisk till GL 4 är i en del äldre synkroniserade personbilsväxellådor, där en förutsättning för att synkroniseringen ska fungera bra (dvs det går att växla skrapfritt utan att dubbeltrampa) är att friktionen mellan synkringar och drev blir tillräckligt stor, dvs oljan får inte vara för "hal". Men sådana synkringar förekommer inte i traktorväxellådor.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmi430

#14 » 18:44:35, 24-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar! Tolkar det som att oljan borde funka bra i växellådan på den gamla 430n. Då får det bli 2x25 liter av Startas kombiolja.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se