wehicle equipments skrev:Det är bättre att söka upp händelsen med traktorolyckan i de register där det undersöks, innan teorier byggs. ...
Var det inte teoribyggande på lösa grunder som du ägnade dig åt i inlägg 39?
Läs gärna vad du har skrivit och jämför med de länkar om händelsen som finns i inlägg 50.
Tack till jox för länkarna.
wehicle equipments skrev:... Som du kanske för står om du läser mina inlägg torde det ganska klart framgå att jag är utförare av maskintjänster.
Det där är en mycket bra mening men den borde nog ha skrivits i första hand av mig. Jag hade inte läst så många av dina inlägg och du hade då skrivit 12 inlägg (tror jag det var) så även om jag hade läst dem alla så hade jag inte kunnat fått någon jättebra bild av dig och din verksamhet.
Du måste ju förstå att vi (fler än bara jag) blir misstänksamma när vi ser en ny medlem raljera över en enskild tillverkare/leverantör. Det har hänt förr (mer än en gång) och för det mesta så har det handlat om en konkurrent som vill sprida skit för att förbättra sina egna affärer.
Och precis som dimo sagt så ägnar jag mig inte åt nån försäljningsverksamhet. Jag är maskinentreprenör/markanläggare med tre maskiner, ett par traktorer och en anställd gubbe. Samt en lvx-kärra, dock inte en Trejon men det spelar nog ingen roll.
Dimo ger för övrigt en bild av mig som jag nog ska skriva ut, rama in och hänga upp på väggen.
Dimo, vad blir jag skyldig i mutpengar?
Nu tycker jag att vi alla lämnar den här delen av diskussionen och försöker blicka framåt istället!
Följande lilla citat från AV:s utredning får mig att börja fundera lite:
Arbetstagaren sätter till boggistabilisatorn innan han krokar fast containern.
Enligt instruktionsboken så ska flaket krokas fast, lyftas en bit, och sedan ska boggistabilisatorn tillsättas.
Va? Jag anser att boggistab ska "tillsättas" innan man ens börjar lyfta, annars får man inte upp många ton.
Som jag uppfattar händelseförloppet:
Traktorn har lyfts så högt att hitch/dragögla har hamnat i en vinkel som dom inte klarar av och då bryts eller böjs hitchkroken pga att öglan helt enkelt inte "får plats" inne i hitchen. Antingen går då öglan av eller så böjs hitchen utåt så att öglan kan kroka ur.
Oberoende av vilketdera så är olyckan ett faktum och utgången mycket tragisk.
Så vi kan väl alla passa på att lära oss något av detta:
Om traktorn lyfter så slutar man dra ombord! Några dm lyft av baktofflorna klarar bitarna utan att något skadas och det hjälper inte att lyfta baktofflorna högre, traktorn blir inte tyngre i arschlet av det!
Börjar traktorn lyfta så finns det bara två saker att göra:
1. Ansätt boggiblockering/boggistabilisator om inte det är gjort.
2. Sätt ner skopan i marken om
skopa finns. Sätt
tryck mot marken (lastaren måste alltså vara
dubbelverkande). Metoden fungerar om överlasten är måttlig men man är ju uppenbarligen redan långt bortom den egentliga gränsen.
Och apropå skopa:
Man ska ABSOLUT inte ha tungt lastat i frontskopan och dessutom frontskopan högt (något som kan förekomma om det är trångt där man är) vid påväxling av flak!
Det som händer om bakaxeln lyfter är att traktorn bara står på framaxeln och den är pendlande. Dvs en
traktor med upplyft bakaxel kommer att pendla över åt ena eller andra hållet på framaxeln. Detta är normalt sett inga problem men med upplyft
lastare och tungt i skopan så blir det onödigt spännande. Det räcker med 1/2 ton padda i planerskopan då! Tro mig!
LeifAndersson skrev:... Till saken hör att jag inte har något som helst att göra med den utpekade företagaren, utan hans produkter säljs av konkurrerande företag. Men trotts det SKA sådana diskussioner föras på ett rumsrent vis. Att bara smutskasta någon slår bara tillbaka på skitspridaren.
Jag måste få säga att den som tar en utsatt konkurrent i försvar eller som kan uttala sig positivt om konkurrerande fabrikat är "stor".
Dvs det är väldigt "rejält" att kunna göra så och det slår förhoppningsvis tillbaks positivt på Leif.
Samma sak för övrigt om man kan uttala något negativt om sitt eget. "
Nej, våra maskiner är inte bäst på allt eller ens på nåt men dom är bra på mycket" hörde jag en säljare säga för nåt halvår sen. Han säljer Liebherr och hans uttalande höjde möjligen fabrikatet men i alla fall honom själv i mina ögon.
"Vår" säljare på Swecon är av samma skrot och korn. Han har inga problem med att säga att "den här maskinen har dom här svagheterna ....". Det höjer honom eftersom jag vet att det inte finns några maskiner som är perfekta.
Sen finns det säljare i branschen som inte kan erkänna en enda svaghet på sina maskiner men det behöver vi inte snöa in på.
Apropå det så måste jag få klippa in en signatur som en av våra medlemmar har:
En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem.
Det där är som säljarna ni just läst om!
Hej MN!