Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köra Hyttlöst = vettlöst!?

55 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

wehicle equipments

#46 » 00:55:22, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bättre att söka upp händelsen med traktorolyckan i de register där det undersöks, innan teorier byggs. I press som har bevakat olyckan har det framförsts som beskrivits, tror att det var i ATL tidningen som jag tog del av på en offentlig inrättning. Innehar inte ab. på ATL tidningen.Gör inte som du troligtvis gör, ägnar mig åt någon försäljningsverksamhet

Som du kanske för står om du läser mina inlägg torde det ganska klart framgå att jag är utförare av maskintjänster.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare



dimorep

#47 » 10:10:05, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wehicle equipments skrev:Det är bättre att söka upp händelsen med traktorolyckan i de register där det undersöks, innan teorier byggs. I press som har bevakat olyckan har det framförsts som beskrivits, tror att det var i ATL tidningen som jag tog del av på en offentlig inrättning. Innehar inte ab. på ATL tidningen.

Om du delger "källa" (gärna bifogar texten eller ivf. länkar till den) så blir det inget tvivel + att var och en kan läsa och utifrån det tolka vad där står också!

Gör inte som du troligtvis gör, ägnar mig åt någon försäljningsverksamhet

Där har du ivf. rejält fel!
Robban är ingen handlare utan istället en ent. med ett par maskiner + kringutrustning till de (såvida du inte klassar markarbeten som förs.verksamhet). :wink:
Han brukar dock ha en lite "vidare" syn än de flesta i branchen då han både har annan utbildning och jobbat med lite andra saker innan han valde att bli entreprenör, att referera till. Och därför ofta ser saker med en annan infallsvinkel än de som bara gjort / gör samma sak på rutin som det "alltid varit"...

Hade du gett dig lite tid att läsa i trådarna så hade du nog märkt det också. :/

Som du kanske för står om du läser mina inlägg torde det ganska klart framgå att jag är utförare av maskintjänster.

Har faktiskt inte heller fått den "bilden" av dig.. :klia:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#48 » 10:33:18, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anser absolut att man ska ha säkrare referenser än en minnesbild från en tidning man tagit del av på en " offentlig inrättning" innan man försöker att attackera en företagare.
Ska man gå ut med beskyllningar av det slaget MÅSTE man hänvisa till säkrare källa en något man läst på en "offentlig inrättning".
Om man har åsikter i vissa saker men har noll underbyggnad på sina antaganden är det renhårigast att föra diskussionen i allmänna drag, och inte fokusera på att peka ut en enskild näringsidkare utan att kunna styrka sina påståenden på något vis.
Personliga antaganden som inte kan styrkas hör inte hemma i en diskussion här.
Till saken hör att jag inte har något som helst att göra med den utpekade företagaren, utan hans produkter säljs av konkurrerande företag. Men trotts det SKA sådana diskussioner föras på ett rumsrent vis. Att bara smutskasta någon slår bara tillbaka på skitspridaren.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#49 » 11:06:42, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wehicle equipments skrev:Vill ytterligare förtydliga viktigheten av rätt VAGN kopplad till större lantbrukstraktor med hitch drag. Under förra året färdades en störe lantbrukstraktor med tillkopplat släp [...]. Till traktorn var ett släp [...] kopplat, lastat tungt, där den kraft som kom att belasta hitchdraget var alldeles för stor, med den påföljden att vagnen påverkade draget så att draganordningen på traktorn brast och vagnen accelerade med dragstången in genom traktorns hytt bakifrån och utan möjlighet för föraren att hinna upptäcka vad som kom att ske vilket medförde vållande till förarens DÖD! Vagnkonstruktören, [...] kommer sannolikt att hamna i en mycket besvärlig situation avs. vållande till annans död. Detta har hänt vid färd någonstans efter E4, troligvis i upplandslän. Vagnarna har tillverkats [...] i Estland, Lettland, Litauen, vet ej säkert vilket av dessa ländersom fabriken har sin placering.


All denna tillverkning av undermålig kvalité i lågprisländer måtte väl ändå vara av ondo, för att sedan manglas ut på den svenska marknaden av svenska företag, [...] och deras återförsäljare i övriga Sverige för att lura köpare att inhandla undermåliga produkter, men med största möjliga vinst [...]. Kan ta reda på vilken straffsanktion som påförts den/de, ifall dom har fallit i målet.


Jag skulle gärna vilja ha ett förtydligande här. Var vagnen lastad mer än den var godkänd för? var belastningen på traktorns hitch större än den var godkänd för?


Anpassade citatet till den ändrade ursprungsversionen /Holger
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

jox

#50 » 11:17:43, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Är inte det där grundat i den tragiska olyckan med lasväxlarvagnen på lantbruksskolan. Som förtydligande i det fallet var vagnen under lastning av en kraftigt överlastad lastbärare. Så där kan man inte skylla hela ansvaret på leverantören.


Överlastad cirka 6 ton enligt dessa:
http://www.atl.nu/teknik/oklart-om-forbud-mot-hitchkrok
http://www.av.se/dokument/aktuellt/Djup ... _jalla.pdf


Anpassade citatet /Holger
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

MN

#51 » 11:21:38, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wehicle equipments skrev:
All denna tillverkning av undermålig kvalité i lågprisländer måtte väl ändå vara av ondo, för att sedan manglas ut på den svenska marknaden av svenska företag, [...] och deras återförsäljare i övriga Sverige för att lura köpare att inhandla undermåliga produkter, men med största möjliga vinst [...].


Det där var riktigt lågt. Har du något som helst bevis för att kvaliteten har haft någon som helst betydelse för utgången av den olyckan? Eller att svenska tillverkare är idealister som gör saker utan vinstkrav?

Såvitt jag vet kan leverantören ha problem pga en avvikelse mellan instruktionsbok och faktisk produkt. Exakt vad avvikelsen är vet jag inte men jag tror inte att det förändrat händelseförkloppet ett smack - det är nu bara en fråga om vem man skall skylla på. Föraren är död och kommer inte tillbaka till sin sina nära och kära i vilket fall som helst.

Sedan är jag faktiskt lite förvånad över ATLs hatkampanj mot hitchkroken med ena snyfthistoren efter den andra om den incidenter som i alla fall berott på slarv (kommmentarer i stil med "jag var trött", "kopplar olika vagnar varje dag") och dåligt underhåll. Undrar hur kul de kommer tycka det är att koppla flera gånger per dag med kula eller VBG koppling? Och pallar kulan negativ last bättre? Nej, dags för besiktning av dragen istället.

Som Robban var inne på kan man svårligen bygga bort alla möjligheter att använda produkterna fel. Överlastskydd osv är enkelt men hur hindrar man en förare att "backa emot" för att trycka upp för tung last? Även om det står i IB och föraren faktiskt läst den?

MVH
MN


Anpassade citatet /Holger
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robban_C

#52 » 15:41:32, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

wehicle equipments skrev:Det är bättre att söka upp händelsen med traktorolyckan i de register där det undersöks, innan teorier byggs. ...

Var det inte teoribyggande på lösa grunder som du ägnade dig åt i inlägg 39?
Läs gärna vad du har skrivit och jämför med de länkar om händelsen som finns i inlägg 50.
Tack till jox för länkarna.


wehicle equipments skrev:... Som du kanske för står om du läser mina inlägg torde det ganska klart framgå att jag är utförare av maskintjänster.

Det där är en mycket bra mening men den borde nog ha skrivits i första hand av mig. Jag hade inte läst så många av dina inlägg och du hade då skrivit 12 inlägg (tror jag det var) så även om jag hade läst dem alla så hade jag inte kunnat fått någon jättebra bild av dig och din verksamhet.
Du måste ju förstå att vi (fler än bara jag) blir misstänksamma när vi ser en ny medlem raljera över en enskild tillverkare/leverantör. Det har hänt förr (mer än en gång) och för det mesta så har det handlat om en konkurrent som vill sprida skit för att förbättra sina egna affärer.


Och precis som dimo sagt så ägnar jag mig inte åt nån försäljningsverksamhet. Jag är maskinentreprenör/markanläggare med tre maskiner, ett par traktorer och en anställd gubbe. Samt en lvx-kärra, dock inte en Trejon men det spelar nog ingen roll.


Dimo ger för övrigt en bild av mig som jag nog ska skriva ut, rama in och hänga upp på väggen. :mrgreen:
Dimo, vad blir jag skyldig i mutpengar? :lmao: :lmao: :lmao:



Nu tycker jag att vi alla lämnar den här delen av diskussionen och försöker blicka framåt istället!






Följande lilla citat från AV:s utredning får mig att börja fundera lite:
Arbetstagaren sätter till boggistabilisatorn innan han krokar fast containern.
Enligt instruktionsboken så ska flaket krokas fast, lyftas en bit, och sedan ska boggistabilisatorn tillsättas.

Va? Jag anser att boggistab ska "tillsättas" innan man ens börjar lyfta, annars får man inte upp många ton.



Som jag uppfattar händelseförloppet:
Traktorn har lyfts så högt att hitch/dragögla har hamnat i en vinkel som dom inte klarar av och då bryts eller böjs hitchkroken pga att öglan helt enkelt inte "får plats" inne i hitchen. Antingen går då öglan av eller så böjs hitchen utåt så att öglan kan kroka ur.
Oberoende av vilketdera så är olyckan ett faktum och utgången mycket tragisk.

Så vi kan väl alla passa på att lära oss något av detta:
Om traktorn lyfter så slutar man dra ombord! Några dm lyft av baktofflorna klarar bitarna utan att något skadas och det hjälper inte att lyfta baktofflorna högre, traktorn blir inte tyngre i arschlet av det!
Börjar traktorn lyfta så finns det bara två saker att göra:
1. Ansätt boggiblockering/boggistabilisator om inte det är gjort.
2. Sätt ner skopan i marken om skopa finns. Sätt tryck mot marken (lastaren måste alltså vara dubbelverkande). Metoden fungerar om överlasten är måttlig men man är ju uppenbarligen redan långt bortom den egentliga gränsen.


Och apropå skopa:
Man ska ABSOLUT inte ha tungt lastat i frontskopan och dessutom frontskopan högt (något som kan förekomma om det är trångt där man är) vid påväxling av flak!
Det som händer om bakaxeln lyfter är att traktorn bara står på framaxeln och den är pendlande. Dvs en traktor med upplyft bakaxel kommer att pendla över åt ena eller andra hållet på framaxeln. Detta är normalt sett inga problem men med upplyft lastare och tungt i skopan så blir det onödigt spännande. Det räcker med 1/2 ton padda i planerskopan då! Tro mig!



:off_topic:
LeifAndersson skrev:... Till saken hör att jag inte har något som helst att göra med den utpekade företagaren, utan hans produkter säljs av konkurrerande företag. Men trotts det SKA sådana diskussioner föras på ett rumsrent vis. Att bara smutskasta någon slår bara tillbaka på skitspridaren.

Jag måste få säga att den som tar en utsatt konkurrent i försvar eller som kan uttala sig positivt om konkurrerande fabrikat är "stor".
Dvs det är väldigt "rejält" att kunna göra så och det slår förhoppningsvis tillbaks positivt på Leif. :thumme:
Samma sak för övrigt om man kan uttala något negativt om sitt eget. "Nej, våra maskiner är inte bäst på allt eller ens på nåt men dom är bra på mycket" hörde jag en säljare säga för nåt halvår sen. Han säljer Liebherr och hans uttalande höjde möjligen fabrikatet men i alla fall honom själv i mina ögon.
"Vår" säljare på Swecon är av samma skrot och korn. Han har inga problem med att säga att "den här maskinen har dom här svagheterna ....". Det höjer honom eftersom jag vet att det inte finns några maskiner som är perfekta.
Sen finns det säljare i branschen som inte kan erkänna en enda svaghet på sina maskiner men det behöver vi inte snöa in på.
Apropå det så måste jag få klippa in en signatur som en av våra medlemmar har:
En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem.

Det där är som säljarna ni just läst om! :grin:
Hej MN! :wave:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#53 » 11:16:08, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har efter ett antal PM ändrat lite och anonymiserat på sidan 3 och 4 i denna tråd.
Allmän smutskastning av tillverkare och leverantörer är ej ok.
/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Truk

#54 » 12:35:26, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

Aqualize

#55 » 18:39:30, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet


Youtube är fullt av östeuropéer som riskerar sina liv på traktorer, tycker jag efter att ha sett rätt så många.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se