Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motoroljan blir inte svart

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

pelleplutt (trådstartaren)

#1 » 15:18:58, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt är det, i min IH584 bytte jag motorfilter, oljetrycksgivare och motorolja för någon månad sedan. När jag kollar oljan på stickan så är den fortfarande som ny, helt o-svart, nåt måste ju vara fel! Har kört ca 10 timmar sedan jag bytte olja... Vad kan ha hänt?
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc



anders johansson

#2 » 16:15:19, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet du va de va för olja som du hällde i den.... :???:
Användarvisningsbild
anders johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:25, 23-06-2007
Ort: vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hitachi 210
JD 3130
SM 871
SL 350
JCB 3/2
MF 188

63an

#3 » 16:19:40, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär bettedde sej oljan i 218 sist oxå, är väl indikering på att den inte renar så bra,efter 40 timmar ca. så kom svartfärgen. Skiten sitter väl kvar runt vevhusväggarna vad jag förstår.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

pelleplutt (trådstartaren)

#4 » 16:27:20, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

T 1000 10W-30 API CE/SF, GL-4 JD J 20C, MF M 1141/1144

Olja
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

Mikael.Johansson

#5 » 18:49:13, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fråga, jag noterade precis samma sak på min Fiat 640, efter oljebyte så vill inte oljan mörkna som man är van.
Kan det möjligen vara så att motorn är helt ren, och oljan fungerar över förväntan bra?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an

#6 » 19:06:40, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna köpte jag till motorn 218:tractor oil Universal Wet brakes 10W-30
API GL-4 API CF. Inhandlades på feltema. Smörjer nog bra å håller trycket men löser den nåt sot från motorn, de e frågan! Ska hur som helst byta snart till nåt annat från fusk"granngården"!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#7 » 20:42:59, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade ut för samma fenomen på en gamma l pegga jag hade, efter att axeltätningen till insprutningspumpen gått, och den fick sig en oplanerad invändig motortvätt.....sen blev olja nästan alldrig svart.

ren olja kan ju bara betyda två saker: inget sot i motorn eller inget i oljan... :grin:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dalle82

#8 » 21:03:13, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

samma på min Volvo Bm430, tror det var för att den fyllde diesel i oljan före jag bytte matarpump. Så antagligen hade dieseln städat upp lite i motorn.
Användarvisningsbild
dalle82
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:39, 19-04-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430
Husqvarna LTH171
Avant 420

pelleplutt (trådstartaren)

#9 » 21:22:38, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Råkade ut för samma fenomen på en gamma l pegga jag hade, efter att axeltätningen till insprutningspumpen gått, och den fick sig en oplanerad invändig motortvätt.....sen blev olja nästan alldrig svart.

ren olja kan ju bara betyda två saker: inget sot i motorn eller inget i oljan... :grin:


Jag är ju lite rädd för en tredje, oljan når tryckgivaren men går aldrig genom filtret= alltid oljetryck men inte i motorn=skuren motor=köpa ny traktor
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

jörgen.ottosson

#10 » 21:32:45, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...skulle det vara så, så hade du nog redan märkt det. Även om oljan inte skulle cirkulera i smörjknalerna så skulle jag tro att den blir svart av all beläggning som ev. fins i tråget, så färgen på oljan är nog inget mått på om smörjningen funkar. ( i alla fall inte som jag ser det)

Är du orolig för smörjningen (tror inte du behöver vara det..) så kolla om du får olja upp till vipparmarna.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#11 » 21:34:00, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter givaren före filtret då?
Tycker de ofta sitter i kanalen i blocket, som ligger efter!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#12 » 21:46:54, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljan når givaren så lär den leta sig igenom filtret också.

Ang "svärtning" av olja:
En puffra som är ren invändigt svärtar inte oljan särskilt mycket. Så enkelt är det.
Har själv sett detta ett flertal gånger på renoverade puffror.

Har även erfarenhet av "dieseltvättning" av motor, det ger också rent vevhus och ingen/minimal svärtning av oljan.
Men diesel/olja som man tappar ur efter tvättning luktar något fruktansvärt medan den är varm, bara så ni vet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

PerJohansson

#13 » 21:54:51, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste något "tips" på nåt bilforum nån gång om att man kunde "tvätta" motorn invändigt genom att innan oljebyte tappa ur hälften av oljan och hälla i motsvarande mängd diesel. Sen skulle man köra motorn på tomgång-förhöjd tomgång i en kvart och tappa ur oljan/dieseln.

Men skulle nån göra det frivilligt? :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C

#14 » 22:00:13, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med största säkerhet var det på det här forumet du läste det där och författaren var då jag.
Jag har gjort så men istället för tomgång så åkte jag en stillsam tur på byn.
Puffran var en Cheva 350 smoggis som efter detta fick sin en stressfläkt. Gick alldeles utmärkt men jag tar inget som helst ansvar för ditt eller någon annans resultat.

Om jag skulle göra samma åtgärd igen? Ja, om jag vet att det är en stryktålig puffra. Vore det en porslinspuffra så fick det nog vara.
Oljetrycksmätare är nog bra också. Hellre två bar "oljedieseltryck" än 0,5 bar oljetryck, förutsatt att puffran går måttligt belastad på måttligt varvtal.

Glöm inte att göra minst ett snabbt olkebyte sen, dvs sköljolja.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

PerJohansson

#15 » 22:06:51, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nepp, den äran får du inte ta åt dig, för jag är hundra på att det inte var här... :)

En motor med rejäla lagerbanor eller en lågvarvig motor med måttligt effektuttag kanske jag skulle våga mig på att göra en dylik operation i, men i det här fallet tror jag det rekommenderades till någon med en Nissan S13, och säg den S13-motor som inte har fått vevlagrena bytta... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se