Vet att det har funnits en bild här men hittar den inte. Får försöka beskriva muntligt. Vid våta bromsar så är det ett antal slipade spår vända bakåt i plåten mellan
trumpet och bakaxelhus. (varje spår symboliserar en
bromsskiva i bromspaketet, så är det fyra spår så är det fyra skivor per sida osv.)
På övriga Ferguson är bakaxelröret fyrkantigt vid våta och runt vid torra bromsar. Skulle tro att det är lika på 1080 också, men mins inte tvärsäkert.
En 1080 är storleksmässigt som en 800 men där slutar jämförelserna. När det gäller 1080 så ska du veta att en stor del av växellådan är gemensam med Ferguson 35, så den för en ojämn kamp mot den stora fyrans vridmoment. Och 1080:ins förmåga att vilja dela sig i delningsplanet mellan
växellåda och bakaxel är också en produkt av att prylarna helt enkelt för klena i detta sammanhang.
1080 blev aldrig en vanligt förekommande maskin. Men tittade du in hos en större MF skruvare på slutet av 70 talet så hittade du säkert mist en i verkstaden.