Sida 1 av 1

Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 09:08:55, 24-05-2011
av Lars S
Hej
Jag skulle behöva mer info om mf 1080!
Fördelar/Nackdelar, något man ska kolla upp extra noga?
Törstig motor?
Har tänkt att använda till en del vägtransporter.
Tacksam om du delar med dig av dina tips!

Sv: Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 09:33:01, 24-05-2011
av LeifAndersson
För det första: Den SKA absolut vara utrustad med våta bromsar.
På minussidan: Hela transmissionen från snabbväxel, växellåda till bakaxel är lite för klen, allt kan rasa och gör det i allmänhet också. Och är ingen raket på vägen. (trots/eller pga. de de stora hjulen lågt växlad,)
På plussidan: Har en helt fantastisk motor, långslagig och med förhållandevis stor volym. Går som en 6:a och riktigt billig i drift. Förarkomforten är också för tiden helt överlägsen, många roliga och praktiska lösningar runt förarplatsen som också är högt placerad med utmärkt sikt.

Men när den användes i "skarpt läge" så blev det mycket "tungskruvning" på dessa maskiner. Lite egendomligt är att 595 som är mycket närbesläktad funkade betydligt bättre.

InläggPostat: 11:12:56, 24-05-2011
av Lars S
Är det från någon speciell årsmodell som våta bromsar kom?

Sv: Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 12:20:55, 24-05-2011
av LeifAndersson
Brytningen ligger mitt i ett produktionssår, kan det vara 73. :klia:

InläggPostat: 13:06:55, 24-05-2011
av Lars S
Jag måste provköra en, dom verkar inte ligga skyhögt i pris heller.

Sv: Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 13:26:52, 24-05-2011
av LeifAndersson
De med torra bromsar är närmast gratis, men också totalt hejdlösa. Men går det bara att få stopp på den så är den riktigt rolig att köra. Men när du provkör ska du lyssna efter ett rytmiskt knack i transmissionen vid landsvägsfart, om så är fallet ska du absolut avstå köp. Det kan vara 2-3 olika orsaker, alla lika allvarliga.

InläggPostat: 19:24:42, 25-05-2011
av Lars S
Kan man se om den har torra bromsar eller inte?
Är det mer regel än undantag att snabbväxel/växellåda rasar?
Har fått för mig att dom är i storlek jämförbara med Bm 800&810, fast bättre i pris.

Sv: Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 19:55:44, 25-05-2011
av LeifAndersson
Vet att det har funnits en bild här men hittar den inte. Får försöka beskriva muntligt. Vid våta bromsar så är det ett antal slipade spår vända bakåt i plåten mellan trumpet och bakaxelhus. (varje spår symboliserar en bromsskiva i bromspaketet, så är det fyra spår så är det fyra skivor per sida osv.)
På övriga Ferguson är bakaxelröret fyrkantigt vid våta och runt vid torra bromsar. Skulle tro att det är lika på 1080 också, men mins inte tvärsäkert.

En 1080 är storleksmässigt som en 800 men där slutar jämförelserna. När det gäller 1080 så ska du veta att en stor del av växellådan är gemensam med Ferguson 35, så den för en ojämn kamp mot den stora fyrans vridmoment. Och 1080:ins förmåga att vilja dela sig i delningsplanet mellan växellåda och bakaxel är också en produkt av att prylarna helt enkelt för klena i detta sammanhang.

1080 blev aldrig en vanligt förekommande maskin. Men tittade du in hos en större MF skruvare på slutet av 70 talet så hittade du säkert mist en i verkstaden.

InläggPostat: 14:55:09, 26-05-2011
av Lars S
Tackar för infon. det underlättar ju alltid att veta lite innan man åker och däcksparkar.
Men det låter ju inte bra att den verkar ha så klen växellåda, är det nästan så att du avråder från köp?

Sv: Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 16:19:19, 26-05-2011
av LeifAndersson
Det beror helt på vad du ska ha den till. Puttra omkring med låg belastning är den utmärkt till. Men till lite tuffare uppgifter ska du välja något kraftigare.
Och ja, är det torra bromsar är alla andra alternativ bättre!

InläggPostat: 16:38:41, 26-05-2011
av Lars S
Tänkte mest ha den som gårdstraktor och kanske en del för att köra ut vedtransporter med.

Sv: Söker tips om mf 1080

InläggPostat: 11:26:14, 25-10-2012
av ANord
Hej

Blev det affär?
Om det blev hur upplever du traktorn?
Ställer frågan för jag fått erbjudande att köpa en till hyfsat pris.

mvh

InläggPostat: 15:54:17, 25-10-2012
av Thomas Frisk
Lite bilder på min 1080 (med fungerande bromsar) som bara snurrat drygt 2000 tim. Har gått på en militär flygplats med diagonalblad, dubbla dubbelverkande hydrauluttag fram samt ett dubbelverkande bak.
Vrålstark perkins 318 på 90 kusar. Kommer kanske att säljas framöver.
Bild
Bild

Bild