Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olje problem 1113, BM

34 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tobbe-38 (trådstartaren)

#1 » 00:26:37, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan nu börjar det dra ihop sig och jag har fått hem dom sista delarna till boxern för att den ska vara körklar.

Och det är så att förra året efter att jag bytte topppackning efter att den stått ett par år med vatten i motorn. så han den startas ngr gånger och gå någon timma,när jag skulle efterdra toppen och justera ventilerna blev ja förvånnad över att det var snustort där uppe, började bli orolig skruvade bort ventilmekanism och kollade så att det kom olja upp till det lilla röret som går vidare till ventilmekansim och när jag körde på starten skvätte de olja ur hålet ca 5-10cm högt och jag gjorde rent allt innan ja satte dit det igen och efter det funkade det fortfarande inte som jag vill det kom upp lite olja ur en vipparm, väldigt lite!

sen stäldes den in och jag har gjort en hel del på den bl.a bytt motorolja och filter från 10w30 till 15w40 mineral olja. har inte kunnat startat den ännu så vet inte om det blir något bättre efter detta

jag har inte kunnat se oljetryck då mätaren är kass(enligt förra ägaren) derför började ja bli orolig törs inte köra den om det ska vara 0kg oljetryck efter jag bytt mätare och givare om det behövs

ett par saker till kan jag nämna som hjälp, jag har oljefilter från vw diesel och det är identiskt i storlek och tätningen osv som det filtret som hör till motorn. kan det ha ngn betydelse att det är tätare så pumpen inte orkar med att dra igenom oljan men hade ju väldigt tunn olja.

och jag har kollat oljan då jag testa den förra året det var jämt en liten bit under max på stickan

Motorn var väldigt smutsig invändigt så när jag bytt pakningen osv så bytte ja filter och olja men det blev bäcksvart direkt kan det varit så att oljefiltret blev tätt direkt? men det sitte väll en sk bypass ventil som släpper förbi oljan?

Hjälp uppskattas verkligen, det blev lite söligt skrivet fråga om ni inte förstod riktigt
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64



LeifAndersson

#2 » 07:07:11, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att montera ett filter som är tänkt till maskinen. Har svårt att tänka mig att VW filtret "sväljer" flödet från boxermotorns oljepump.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#3 » 09:05:37, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns igår en oljrprincipskiss på just din motor som Jurgen la in, men sen undrar jag om inte axeln till vipporna ska fyllas först med olja innan det kommer ut i vippornas lagring mot axeln. Kommer inte ihåg hur de var på min men tekniskt måste de nog vara så! Å klart är att du måste ha ett filter med flödeskapacitet!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#4 » 14:07:45, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Börja med att montera ett filter som är tänkt till maskinen. Har svårt att tänka mig att VW filtret "sväljer" flödet från boxermotorns oljepump.


jahapp får ta och göra det, kan man läsa eller finns det någon tabell på hur olika flöden det är i olika filter?
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

LeifAndersson

#5 » 14:21:50, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte bara köpa ett originalfilter?( eller motsvarande rekommenderat av leverantör)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#6 » 14:22:55, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Det fanns igår en oljrprincipskiss på just din motor som Jurgen la in, men sen undrar jag om inte axeln till vipporna ska fyllas först med olja innan det kommer ut i vippornas lagring mot axeln. Kommer inte ihåg hur de var på min men tekniskt måste de nog vara så! Å klart är att du måste ha ett filter med flödeskapacitet!


Jo dom har jag redan, jo det går ett oljerör till en lagerbocken i mitten på vipparmsaxeln och den fyller då upp hela axeln invändigt och när det blir fullt och det fortsätter trycka på olja med 3-4kg tryck så pressas de ut i hålen på axeln till vipparmarnas lagring på axeln sen vidare genom en kanal på vipparmarna till stötstängerna,

alltså om det bara kom ut väldigt lite olja till en enda vipparm, MEN det sprutade olja en 5-10cm upp ur hålet där oljeröret som går till vipparmsmekanism sitter(jag skruvade bort röret) då måste de ju bara tyda på en sak? dåligt flöde i filtret eller kasst oljetryck
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

tobbe-38 (trådstartaren)

#7 » 14:24:10, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Varför inte bara köpa ett originalfilter?( eller motsvarande rekommenderat av leverantör)


Jag har ett liggnas, jag fick hem det igår, så det ska bytas när jag hinner, Givetvis innan vi startar traktorn
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Ivar Risslén

#8 » 14:26:52, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besök hemsidan till nån filtertillverkare så brukar det finnas data på de olika filtren.

När man börjar jämföra vad som skiljer mellan olika filter som ser lika ut så förstår man varför man inte ska använda piratfilter som passar till en massa olika modeller.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tobbe-38 (trådstartaren)

#9 » 14:29:50, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Besök hemsidan till nån filtertillverkare så brukar det finnas data på de olika filtren.

När man börjar jämföra vad som skiljer mellan olika filter som ser lika ut så förstår man varför man inte ska använda piratfilter som passar till en massa olika modeller.


Va f*n nu tyder allt på att det är filtret som gör problemet.

om det är för dåligt flöde i ett filter det drar väll ner oljetrycket med va?
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

63an

#10 » 14:32:28, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt filter kolla oljetrycket det finns en justerskruv i närheten av/mot kylarn, men ta upp från download uppgifter var den är exakt. Det är en kolv/kula en fjäder som ska ha ett visst mått som utgångsläge. Inga märkvärdigheter alls. Är motorn i sämre skick lagermässigt så hjälper det för stunden att justera, för där drar trycket iväg snabbt! Tror att vanliga BM1113 verkstadshandboken kanske duger..
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#11 » 14:35:07, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Byt filter kolla oljetrycket det finns en justerskruv i närheten av/mot kylarn, men ta upp från download uppgifter var den är exakt. Det är en kolv/kula en fjäder som ska ha ett visst mått som utgångsläge. Inga märkvärdigheter alls. Är motorn i sämre skick lagermässigt så hjälper det för stunden att justera, för där drar trycket iväg snabbt! Tror att vanliga BM1113 verkstadshandboken kanske duger..


du menar oljereduceringsventilen? där det sitter en lite kolv men en belastad fjäder den bestämemr ju oljetrycket, hur justerar man den, står inget i boken, det ja skulle gissa isf är väll att man schimsar fjädern så den trycker hårdare, men då blir det väll lägre tryck?
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

LeifAndersson

#12 » 15:47:59, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge f*n i tryckregleringsventilen. Under 30 års skruvande med dessa motorer har jag bara träffat på en där ventilen orsakat problem.
Byt först filter sedan provar du om det går att blåsa igenom vipparmsbryggan med tryckluft, om det ser ut att funka monterar du bryggan och provstartar. Men gör inga startförsök innan du fixat en tillförlitlig oljetrycksmätare, koppla gärna in en testmätare direkt på blocket.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

tobbe-38 (trådstartaren)

#13 » 16:01:04, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Ge f*n i tryckregleringsventilen. Under 30 års skruvande med dessa motorer har jag bara träffat på en där ventilen orsakat problem.
Byt först filter sedan provar du om det går att blåsa igenom vipparmsbryggan med tryckluft, om det ser ut att funka monterar du bryggan och provstartar. Men gör inga startförsök innan du fixat en tillförlitlig oljetrycksmätare, koppla gärna in en testmätare direkt på blocket.


jag har inte direkt tänkt å rört den heller.
jo det blir nr1 på listan + oljemätaren,
jag har tagit isär bryggan 2gånger och gjort rent och synat noga men allt är som det ska, jag testade med tryckluft men OM jag minns rätt så var det tvärtätt, fast allt är rent, får ta isär det ígen och testa nu när man är ett halvår klokare

testmätare? vart finns såna?

tror du det räcker med att byta mätaren, eller kan givaren behövas bytas?
det är org mätare i den, kan man mäta på något sätt om den är hel. och skulle en biltema mätare duga?

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

63an

#14 » 16:07:33, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör då som L.Anderson skriver!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#15 » 16:11:20, 25-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En smidig testmätare för oljetryck fixar du till med med en slang till en fettspruta där du monterar en lämplig manometer som är graderad till c.a 8-10kg tryck.
Slangen med 1/8" anslutning passar direkt i blocket. En sådan enkel mätare får du nytta av när oljetryck ska kollas många ggr. i framtiden. :thumme:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], energia och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se